[Startups] Danny Tournier over Beyond Outdoor
19-03-2015 14:18:00 Door: | Hits: 10039 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Danny Tournier, oprichter van Beyond Outdoor. 

Wat is Beyond Outdoor?

Beyond Outdoor is een nieuwe speler op de out-of-home markt. We richten ons volledig op digitale en analoge buitenreclame op groot formaat. Dit jaar bouwen we vijf volledig nieuwe reclamemasten langs de Nederlandse snelwegen. De eerste drie nemen we nog voor de zomer in gebruik.

Reclamemasten zijn eigenlijk een niche in de out-of-home. Traditioneel gezien is adverteren op reclamemasten kostbaar. Dit komt op de eerste plaats natuurlijk door het gigantische bereik. Maar ook de productiekosten van de enorme spandoeken en het wisselen op hoogtes van soms wel 30 meter spelen hierin een rol.

Door de mediaruimte op reclamemasten te digitaliseren, ontstaan er een aantal voordelen ten opzichte van het traditionele model. Zo kun je natuurlijk optimaal gebruik maken van de flexibiliteit van digitaal. Je kan inspelen op uiteenlopende actualiteiten zoals bijvoorbeeld het nieuws, weer of de verkeersdrukte - file -, koppelingen maken met social media, realtime bidding, je kan het zo gek niet bedenken of het kan.

Marktleider Interbest biedt de digitale mediaruimte aan in een loop van 24 seconden. Binnen deze loop hebben 4 adverteerders elk een frame van 6 seconden. Enige nadeel is dat het onmogelijk is om bij het passeren van een reclamemast alle 4 de adverteerders te zien.

Beyond Outdoor komt nu met een volledig nieuw exploitatiemodel. We gaan een loop aanbieden van 18 seconden. Binnen deze 18 seconden zitten 3 frames van elk 6 seconden. Deze kun je gegarandeerd altijd alledrie zien.

Maar er is nog een verschil. De eerste twee frames bieden we aan voor de landelijke markt. Je hebt hier als adverteerder altijd 33% share of voice. Het laatste frame bieden we in drie gelijke delen van elk 11% aan. Als adverteerder kun je kiezen of je 1, 2 of 3 keer per 54 seconden zichtbaar bent. Dit resulteert natuurlijk in lagere tarieven, waardoor we een gigantische nieuwe markt voor ons eigen product creëren.

Daarnaast gaan we als eerste buitenreclame exploitant afrekenen op basis van het daadwerkelijke bereik. We hebben een basistarief dat gebaseerd is op historische gegevens van het NDW - Nationale Databank Wegverkeersgegevens. Na afloop van een campagne kijken we met de adverteerder wat het daadwerkelijke bereik is geweest. Dit doen we ook aan de hand van de NDW gegevens. Als het bereik lager is geweest, betaal je ook een lagere prijs dan het basistarief. Is het bereik hoger geweest, dan praten we nergens over!

Waarom ben je Beyond Outdoor begonnen?

Buitenreclame heeft mij altijd al geïnspireerd. Het is een verrijking van het straatbeeld. Een extreem voorbeeld is Times Square, beeld je maar eens in hoe dat er uit zou zien zonder buitenreclame.

In Nederland zijn we nog lang niet zo ver. Ik ben van mening dat het hier allemaal mooier en spectaculairder kan. Dat heeft er samen met mijn passie voor buitenreclame toe geleid dat ik me vanaf 2007 verder ben gaan verdiepen in deze markt. Gaandeweg merkte ik dat er op het gebied van grote formaten en snelwegreclame ruimte was voor een serieuze nieuwkomer. Op basis van mijn visie heb ik vervolgens een plan geschreven en dat heb ik doorgezet. Nu, zo’n zeven jaar later, gaan we de eerste locaties bouwen.

Hoe en waar is Beyond Outdoor gevestigd?

We hebben een kantoor in de Schiecentrale in Rotterdam, dat is pal naast de Euromast. Aan de ene kant hebben we uitzicht op de havens en aan de andere kant op de skyline van Rotterdam. Super inspirerend!

Van wie is Beyond Outdoor?  

Ik ben zelf oprichter en eigenaar van het bedrijf. Mijn vrouw Kim met wie ik samen reclamebureau dktd heb opgericht, speelt een rol achter de schermen.

Hoe is Beyond Outdoor gefinancierd?

De aanloop is natuurlijk vrij lang geweest. Niet alleen een goede voorbereiding, maar ook trajecten zoals aanbestedingen en vergunningprocedures hebben flink wat tijd gekost. Tot en met 2014 hebben we alles kunnen bekostigen vanuit het reclamebureau. Momenteel zijn we in de fase dat er gebouwd gaat worden. Voor deze fase hebben we kapitaal aangetrokken, deels via de Rabobank en deels via andere financiers.

Wie zijn jullie klanten?

Onze belangrijkste klanten zijn natuurlijk de grote adverteerders en mediabureaus. Daarnaast moet je denken aan alle adverteerders die niet met een bureau werken. Dat kunnen nationale, regionale en zelfs lokale partijen zijn.

Wat kan Beyond Outdoor dat andere bedrijven niet kunnen?

Het is niet zozeer dat Beyond iets kan dat anderen niet kunnen. Het is meer dat Beyond met iets komt waar anderen nog niet aan gedacht hebben. We zijn vernieuwend en gaan de markt in beweging brengen. Het is aan onze concurrentie om te bepalen of ze achter ons aan gaan lopen of niet.

Daarnaast zit het belangrijkste verschil in onze business in de kwaliteit van je locaties. Het bereik en de uitstraling zijn uiteindelijk het belangrijkste.

Wat heeft Beyond Outdoor nodig om te kunnen groeien?

Goede locaties. Die zijn natuurlijk schaars, maar ze zijn er wel!

Wat gaat Beyond Outdoor in 2015 neerzetten?

Heel concreet kan ik zeggen dat we vijf reclamemasten gaan bouwen. Nog voor de zomer hebben we een locatie langs de A16 bij Moerdijk, de A20 bij Gouda en de A27 bij Houten. Later dit jaar volgen nog de A2 bij Nieuwegein en de A2 bij ’s-Hertogenbosch. Daarnaast gaan we Beyond Outdoor natuurlijk op de kaart zetten!

www.beyondoutdoor.nl

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceerden wij in deze serie:

Lars van Wieren over Starred
Philipp Benkler over Testbirds
Bert Jan ten Kate over Massarius
Robert Kosse over Move4Mobile
Robert den Hollander over eBookingServices
Nikky Hofland over Swipe & Shop
Kees Pijnappels over JournalistenJob
Esmée Pater over Jobsome
Jan-Pieter Kroezen over Tricktrack
Sander Dullaart over Social Shop
Bas Kohnke over Impraise
Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: