[Startups] Esmée Pater over Jobsome
12-03-2015 13:27:00 Door: | Hits: 9247 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Esmée Pater, oprichter van Jobsome. 

Wat is Jobsome? 

Jobsome is de Zoover van de arbeidsmarkt. Wij zijn een online platform waar werknemers hun werkgever op beoordelen. Bedrijven presenteren en profileren zich op Jobsome door middel van een bedrijfsprofiel. Daarnaast is het een mooie feedbacktool voor werkgevers. 

Waarom ben je Jobsome begonnen? 

Omdat ik zag dat er ruimte in de online arbeidsmarkt voor is. We beoordelen computers, pizza's en hotels online. Waarom doen we dat eigenlijk nog niet met een van de belangrijkste zaken in ons leven? Daarom bedacht ik dat het logisch zou zijn als men ook online hun werk kunnen beoordelen. Van de leidinggevende, tot de koffie, tot aan de arbeidsvoorwaarden aan toe. Na research bleek dat dit model ook al in het buitenland bestaat en daar erg goed werkt. Daarnaast vind ik het erg mooi om mensen te helpen bij het vinden van een passende baan. Een baan die goed bij je past is van groot belang. 

Hoe en waar is Jobsome gevestigd? 

Het kantoor van Jobsome is gevestigd in Zwolle.

Van wie is Jobsome?

Samen met drie investeerders run ik Jobsome. In principe ben ik degene die fulltime leiding geeft aan het bedrijf. 

Hoe is Jobsome gefinancierd?

Jobsome is gefinancierd door enkele durf-investeerders, die zelf ook ondernemer zijn. Zij zagen het nut meteen in van een dergelijk platform. Het is een mooie manier om je als bedrijf op de kaart te zetten als aantrekkelijke werkgever. Al helemaal voor bedrijven die niet in de Randstad zitten, maar toch jonge high-potential werknemers aan willen trekken. Als je dan goed scoort in je branche, heb je sneller kans dat ze bij je komen werken.

Wie zijn jullie klanten?

Onze klanten zijn erg divers: van een tweedehands online gameshop tot een bank of een bedrijf in de kunststofbranche. Bijvoorbeeld ICT detacheerder Seven Stars, online webshop GooHoo, ingenieursbedrijf RPS en enkele gemeentes. We zijn ook met grote bedrijven als de Rabobank, Deloitte en Wavin in gesprek. Dat zijn grote internationale spelers. 

Wat kan Jobsome dat andere bedrijven niet kunnen?

Wij bieden de unieke combinatie van reviews, informatie vanuit werkgevers en vacatures op een platform. Wij zijn niet het zoveelste vacatureplatform, maar bieden echt een meerwaarde in de uitgebreide informatievoorziening. Mensen kunnen bij ons werkgevers of vacatures zoeken op harde eisen zoals salaris en arbeidsvoorwaarden. Maar ook op zoek gaan naar bedrijven die juist een hele goede sfeer hebben, lekkere koffie en fijne collega's. Het is heel persoonlijk wat iemand zoekt in een geschikte werkgever. Waar de één heel enthousiast over kan zijn, kan de ander juist totaal niet interesseren. 

Wat heeft Jobsome nodig om te kunnen groeien?

Vooral exposure onder werknemers en werkgevers. We hebben een aanzienlijk aantal reviews nodig om ook echt een goed oordeel per bedrijf te kunnen vellen. Daar werken we op dit moment hard aan.

Wat gaat Jobsome in 2015 neerzetten?

We zijn pas live sinds eind januari dit jaar, maar hebben als doel om in 2015 minimaal 1000 reviews en minimaal 120 bedrijven aan ons platform te koppelen. Dat klinkt veel, maar is ook nodig om de waarde voor beide partijen - werknemers en werkgevers - te creëren. Dat doen we door veel samenwerkingen aan te gaan, samen sta je altijd sterker.

Wat zijn de ambities van Jobsome?

In principe richten we ons eerst op Nederland. Maar de naam Jobsome is afgeleid van de Engelse woorden Job en Awesome. We staan dus letterlijk voor geweldig werk. Het zou dus goed mogelijk zijn om dit platform in de Benelux en verder in Europa uit te rollen. Vooral landen die qua arbeidsmarkt vergelijkbaar zijn met Nederland, zijn een goede mogelijkheid voor ons om naar uit te breiden. Overal waar we mensen kunnen helpen met ons platform willen we naar toe!

www.jobsome.nl

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceercen wij in deze serie:

Jan-Pieter Kroezen over Tricktrack
Sander Dullaart over Social Shop

Bas Kohnke over Impraise

Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: