[Startups] Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
24-02-2015 10:44:00 Door: | Hits: 9911 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Floyd Sijmons en Hidde Rensink, oprichters van Helpling Nederland. 

Wat is Helpling? 

Helpling is een online platform waar met gemak online een particuliere, ervaren en verzekerde schoonmaker geboekt kan worden.

Tot wij kwamen was 98% van de markt in huishoudhulpen zwart in Nederland: er is geen zekerheid voor de schoonmakers en ze hebben niet veel werk, en huishoudens konden vrijwel alleen via-via of door een briefje in de supermarkt een  betaalbare schoonmaakhulp vinden. Dan maar hopen dat het een betrouwbaar iemand is die je je huis in laat!

Helpling screened de schoonmakers aan de hand van een uitgebreid selectieprocedure voordat ze ons platform kunnen gebruiken - van ervaringstoets tot VOG. Daarnaast is het review based: schoonmakers met meer en betere reviews worden automatisch als eerste geselecteerd voor een nieuwe klant. Vanaf slechts 13,90 per uur heeft een huishouden de mogelijkheid een ervaren, betrouwbare, verzekerde hulp in te huren. Ook op vaste basis!

En het mooie is: het is helemaal legaal, volgens de Regeling Dienstverlening Aan Huis, super gemakkelijk te boeken binnen 60 seconden en je verschaft er ook nog werk mee aan eerlijke en ervaren hulpen.

87% van onze first-time klanten geven aan nog nooit een schoonmaker te hebben gehad in het verleden. Kortom, we bieden echt een nieuwe oplossing voor het Nederlandse huishouden die hiervoor geen oplossing zagen in dure schoonmaakbedrijven of de onbekende weg via het supermarktbriefje!

Door deze oplossing hebben in zeer korte tijd ruim 12.000 huishoudens een goede schoonmaker gevonden via Helpling.nl en maken we meer dan 130 huizen per dag schoon.

Waarom zijn jullie Helpling begonnen? 

Helpling kwam voort uit een directe behoefte van de founders Benedikt Franke en Philip Huffmann: ze waren net verhuisd terug naar Berlijn en hadden een schoonmaker nodig vanwege hun drukke werk. Echter, het was vrijwel onmogelijk om een goede schoonmaker te vinden waarvan ze meteen wisten dat die te vertrouwen was. Daar moest een oplossing voor te bedenken zijn: een op recensie-gedreven platform waar je tegen een scherp tarief gescreende particuliere schoonmakers kan vinden.

Het bleek ook dat er twee net gestarte bedrijven in Amerika en Engeland waren die dit ook deden en succes begonnen te tonen. Inmiddels zijn er vier grote in de wereld: Helpling, Homejoy, Hassle, en Handy. In Nederland is er maar één aanwezig, en dat is Helpling.

Hoe  en waar is Helpling gevestigd? 

Het hoofdkantoor van Helpling zit in Berlijn en van Nederland in Amsterdam.  Inmiddels zitten we al door 50 steden in heel Nederland en in ruim 200 steden internationaal, zelfs in Lutjebroek.

Van wie is Helpling? 

Helpling is in Duitsland opgericht door Benedikt Franke en Philip Huffmann en wordt ondersteund door Rocket Internet en de verschillende investeerders.

Hoe is Helpling gefinancierd?

Helpling wordt ondersteund door verschillende investeerders waaronder Mangrove Capital, lees hier meer daarover.

Wie zijn jullie klanten?

Onze missie is mensen gemak verschaffen en tijd vrij maken voor andere dingen in het leven. Boeken gaat binnen 60 seconden en tijdens de schoonmaak kun je makkelijk wat tijd spenderen met bijvoorbeeld je familie. We zien dan ook dat onze doelgroep vrij breed is: van student naar senior, gezin tot alleenstaanden, we hebben ze allemaal.

Wel merken we dat we extra populair zijn onder de jonge gezinnen die toch graag wat meer tijd vrij maken om met elkaar door te brengen. Ook bijvoorbeeld zwangere vrouwen zijn erg enthousiast over de dienst, omdat het ontzorgt en ook veilig is.  Als laatste zijn er veel studenten die met elkaar een woning delen en graag een paar euro neertellen per persoon om 1x in de twee weken een Helpling de algemene ruimtes te laten schoonmaken.

Interessant feitje wel: ongeveer 70% van de mensen die boeken zijn vrouw. Blijkbaar maakt de vrouw vaak de beslissing wie er in huis komt!

Wat kan Helpling dat andere bedrijven niet kunnen?

Er is geen andere partij zoals wij die deze service ook biedt. Vaak betaal je of een los bedrag aan abonnementskosten om daarnaast nog eens een schoonmaker te betalen of je betaalt een hoog bemiddellingsbedrag bij het vinden van een schoonmaker. Bij ons betaal je niks vooraf: het wordt pas afgeschreven 72 uur na de schoonmaak en zelfs als je een herhalende boeking kiest, zit je alsnog nergens aan vast. Geen vervelende abonnementsvormen!

Een ander alternatief zijn de professionele schoonmaakbedrijven. Die kosten al snel 22 euro per uur en uit statistieken is gebleken dat zij vrijwel niet verkopen aan de consumentenmarkt door gebrek aan vraag voor die prijs, maar vooral focussen op kantoren.

Helpling is een soort Uber in de dienstverlening markt: we linken particulier aan particulier en leveren daarbij screening, ondersteuning, verzekering, en gemak. Door ons model kunnen we nog wel zorgen dat een huishouden een kwalitatief sterke schoonmaker krijgt, met verzekering, zonder dat de prijs enorm hoog wordt en zonder dat de schoonmaker teveel loon inlevert. Dat kan een schoonmaakbedrijf zeker niet! Overigens, in tegenstelling tot Uber concurreren we ook niet met bestaande bedrijven. Ons enige echte concurrent vooralsnog is de zwarte markt.

Het team achter Helpling Internationaal, maar specifiek ook Helpling Nederland, heeft jarenlang ervaring in online communicatie, marketing en klantgerichte websites. Onze expertise ligt op het zo gemakkelijk mogelijk maken van services en de beste manier vinden om mensen te helpen in hun behoeftes. Dit doen we zowel naar de klanten toe door ze gemak te geven, kwaliteit te waarborgen, en zekerheid te garanderen, maar ook naar de schoonmakers die hun brood via ons uiteindelijk kunnen verdienen. Zoals gezegd heeft 87% van onze klanten nooit een schoonmaker gehad, we creëren dus echt extra werk dat geen ander bedrijf kan op dit moment.

We hebben een flinke groep aan investeerders achter ons, waardoor we ook het kapitaal hebben om echt verandering in de markt te kunnen brengen. We groeien enorm snel, omdat we dus ook het geld hebben om snel dingen op te zetten en uit te breiden.

Wat heeft Helpling nodig om te kunnen groeien?

Awareness! Iedereen in Nederland moet gaan weten dat er nu een oplossing is voor het vinden van een ervaren en verzekerde schoonmaker. We timmeren flink aan de weg, maar hebben absoluut meer nodig! Anderen diensten komen erbij: denk aan babysitten, verven, tuinieren, boodschappen doen...alles kan tot aan piano lesgeven aan toe!

De huidige situatie met het PGB en de bezuinigingen in de thuiszorg: we kunnen hier wat betekenen. Voor een veel lager tarief dan bij de thuiszorginstellingen kunnen wij alsnog hulpbehoevenden helpen met een kwaliteit huishoudelijk hulp, waardoor ze met minder budget alsnog van de hulp kunnen profiteren. Daarnaast raken veel schoonmakers uit thuiszorginstellingen hun baan kwijt. Ook daar hebben wij een oplossing voor. We zouden ze kunnen matchen, maar het huidige systeem van het PGB is niet handig en brengt een enorm financieel risico voor de schoonmakers met zich mee, waardoor wij het niet kunnen ondersteunen. We zijn hierover in gesprek met de overheid, al gaat dat nog even duren. Als hiervoor een oplossing komt, kunnen wij flink groeien en echt wat betekenen in die industrie door de schade van de bezuinigingen te beperken. 

Wat zijn de ambities van Helpling en wat gaat Helpling in 2015 neerzetten?

Zoveel! Onze ambities zijn enorm! Niet alleen willen wij zorgen dat we minimaal 10x zoveel huishoudens hebben geconnect met goede schoonmakers in 2015, ook willen we schoonmaakspullen bij een boeking leveren des gewenst en verschillende services toevoegen: we heten niet voor niets Helpling en niet Cleanling. We gaan sowieso in 2015 twee extra categorieën toevoegen en daar ook wat betekenen in de markt; welke categorieën houden we nog even geheim.

Je zult ons ook veel zien terug komen in uiteenlopende partnerships. We zijn al bijvoorbeeld aan het begin van een mooie verregaande partnership met Sorbo, maar hebben ook andere partners waar meer bekend over wordt in de nabije toekomst.

Als laatste qua ambitie: wij willen DE online partij worden in Nederland voor alle dienstverlende activiteiten in en rond het huis. En dat gaat lukken!

www.helpling.nl

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.
 
Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!
 
Wordt lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards
 
 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: