[Startups] Frederique Schut over Bookarang
31-01-2017 09:36:50 Door: Max Vlugt | Hits: 6096 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam. Vandaag spreken we Frederique Schut, medeoprichter van Bookarang.

Wat is Bookarang?

Bookarang is een jong technologiebedrijf dat vernieuwing brengt in de boekenwereld. Wij zijn gespecialiseerd in literatuuranalyse en inhoudelijke boekaanbevelingen. Dat houdt in dat we de nieuwste inzichten op het gebied van kunstmatige intelligentie gebruiken om boeken te analyseren en aan te bevelen. Onze recommendation-tools worden door boekwinkels en bibliotheken gebruikt om lezers te helpen bij het vinden en ontdekken van het juiste boek. We werken samen met alle Nederlandse uitgeverijen en hebben klanten als AKO en ECI.

Waarom zijn jullie Bookarang begonnen?

Onze artificial intelligence-specialisten hebben een achtergrond in de muziekindustrie: het analyseren van muziek en op basis daarvan aanbevelingen doen. In de boekenwereld bestond die manier van recommendation nog niet; aanbevelingen waren altijd gebaseerd op gedrag (wat anderen mensen keken en kochten). In de muziekwereld, bijvoorbeeld bij Spotify en Apple, zie je nu dat inhoudelijke aanbevelingen – dus gebaseerd op de unieke kenmerken van het nummer – leidend zijn. Wij willen dezelfde revolutie brengen binnen de boekenbranche.

Hoe en waar is Bookarang gevestigd?

Bookarang is gevestigd aan het Rapenburg in Amsterdam, dicht bij het IJ. We zijn overigens op zoek naar een groter kantoor, dus tips zijn welkom.

Van wie is Bookarang?

Bookarang is opgericht door drie personen: Victor Bergen Henegouwen, Niels Bogaards en Frederique Schut. Victor richt zich op business development, Niels is artificial intelligence-specialist en Frederique coördineert de boekinhoudelijke kant. Wat zij delen, is een grote liefde voor lezen.

Hoe is Bookarang gefinancierd?

Bookarang is volledig uit eigen middelen gefinancierd.

Wat kan Bookarang dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Wij hanteren een heel andere aanpak dan hoe boekaanbevelingen normaal gesproken worden gegeven: niet top-down (generieke tiplijstjes) of op basis van massagedrag (andere mensen keken/kochten), maar altijd met de inhoudelijke kenmerken van het boek en de persoonlijke voorkeuren van de lezer als uitgangspunt. Zo helpen we lezers niet alleen om betere boeken te vinden, maar brengen we ook de backlist meer onder de aandacht.

Wat ook een groot voordeel is, is onze achtergrond in de muziekwereld en onze frisse kijk op de boekenbranche. Er zijn wereldwijd geen andere partijen die onze manier van boeken analyseren en aanbevelen hanteren. 

Wat heeft Bookarang nodig om te kunnen groeien?

Twee dingen: kapitaal om onze R&D te intensiveren en een partner om de perfecte showcase naar het lezerspubliek mee te bouwen.

Wat gaat Bookarang in 2017 neerzetten?

De diensten en producten die wij nu leveren zijn slechts het topje van de ijsberg van alles wat we voor boekhandels en bibliotheken kunnen betekenen. In 2017 willen we dus meer diensten en producten ontwikkelen om lezers en boeken te matchen – op manieren die nooit eerder denkbaar waren. Ons doel is om te zorgen dat niemand ooit nog een boek leest dat tegenvalt.

Wat zijn de ambities van Bookarang?

Met inzet van kunstmatige intelligentie willen we het boekanalyseproces versnellen en taalonafhankelijk maken, zodat we de stap kunnen zetten naar het buitenland. We worden regelmatig gebeld door buitenlandse uitgevers en retailers; ze zullen nog even geduldig moeten zijn!

www.bookarang.com


Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het 
Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

 

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!


Lees ook:

[Startups] Jean Witteveen over Eccentrade     
[Startups] Louaie El Rowidi over CABTURE
[Startups] Ferdinand ten Kate over Ferander Bamboefiets
[Startups] Rutger Geelen over SchedJoules
    
[Startups] Karim Akhlal over Recrout    
[Startups] Pieter Havermans over Booqees
      
[Startups] Marja Silvertant over Feli     
[Startups] Aldo Breed over Kiesjefolders

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `