[Startups] Frido van Driem over ZEEF
30-03-2015 11:10:00 Door: | Hits: 6221 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Frido van Driem, mede-oprichter van ZEEF. 

Wat is ZEEF?

Op ZEEF vind, maak en deel je lijstjes over je favoriete onderwerpen. Deze lijstjes zijn gerangschikt en gecategoriseerd door mensen. Hiermee faciliteren wij een platform waarop mensen hun kennis kunnen delen, zoals op onder andere Wikipedia.

Waarom ben je ZEEF begonnen?

Omdat ik geloof dat je de beste informatie via mensen kunt vinden. Tijdens mijn studie was ik bezig met het platform AlumUnited, waar studenten via alumni carrièreadvies en informatie konden vinden. Daarnaast zag ik tijdens een stage bij Alibaba in China het belang van het bouwen van een infrastructuur die alle zaken faciliteert om producten te kunnen kopen en verkopen. Dezelfde visie heb ik met ZEEF, maar dan met betrekking tot informatie in de vorm van lijstjes met linkjes. Op ZEEF kan je ook een vergoeding ontvangen wanneer iemand iets vindt via jouw pagina. Hiermee bouwen we dus een platform waarmee je inkomsten kan generen met je expertise. In mijn ogen is dat een mooie toepassing in onze kenniseconomie.

Hoe en waar is ZEEF gevestigd?

ZEEF is gevestigd aan de Amstelboulevard 184 in Amsterdam. Wij delen het kantoor met Plot Projects. Op dit moment werken er zo’n 19 mensen bij ZEEF.

Van wie is ZEEF?

Klaas Joosten is de CEO en groot aandeelhouder, daarnaast hebben we een aantal angels. De medeoprichters van ZEEF zijn tevens aandeelhouders via de STAK

Hoe is ZEEF gefinancierd?

Onze startup is gefinancierd door de oprichters, FFF en angels van ZEEF. In totaal is zo’n 2,4 miljoen euro geïnvesteerd in ZEEF. 

Wie zijn jullie klanten?

Op dit moment hebben wij veel bezoekers uit de technologie- en developmenthoek. Dit komt omdat het merendeel van onze onderwerpen technologie en development gerelateerd zijn. Veel van onze traffic komt ook uit de VS.

Wij merken de laatste tijd dat bloggers een belangrijke doelgroep vormen voor ZEEF, aangezien zij houden van lijstjes maken en delen. ZEEF kunnen ze gebruiken om een totaal overzicht van hun lijstjes te maken en deze te embedden in hun blogposts. Hiermee helpen ze hun lezers met het navigeren naar de juiste informatie. Daarnaast kunnen ze ook geld verdienen met deze lijstjes aangezien linkjes automatisch affiliate linkjes worden.

Als laatste zien wij veel mensen actief worden op ZEEF die graag een eigen website willen beginnen, maar dat te veel tijd vinden. In plaats van tekst te schrijven kunnen ze lijstjes maken en mensen helpen met het vinden van de juiste bronnen bij hun onderwerp.

Wat kan ZEEF dat andere bedrijven niet kunnen?

ZEEF onderscheidt zich van de rest op meerdere curatoren – personen -  per onderwerp, een directorie overzicht, het embedden van lijstjes op andere websites en een affiliate aggregator model. Ook kun je de social connectie met de curator zien - net zoals in linkedin -  en onderwerp pagina’s met lijstjes ranken hoog in Google.

Wat heeft ZEEF nodig om te kunnen groeien?

Hoe meer influencers op het platform hoe meer bezoekers we aantrekken. Er is nogal een verschil tussen Usain Bolt die running.zeef.com beheert of ik. Verder is het belangrijk dat ZEEF zich verder ontwikkelt als een netwerk van mensen waar je informatie vind. Dit houdt in dat je via je eigen netwerk de juiste informatie kan vinden. Zo zijn we nu bezig om het mogelijk te maken om je Linkedin of Twitter connecties uit te nodigen op ZEEF om lijstjes te maken over onderwerpen die we nog missen.

Wat gaat ZEEF in 2015 neerzetten?

Ons doel is om aan het einde van het jaar een miljoen unieke bezoekers per maand te verwelkomen en zo’n 20.000 curatoren die actief zijn op ZEEF. Daarnaast willen wij groeien richting de 8.000 onderwerpen op ZEEF.

Wat zijn de ambities van ZEEF?

Wij willen graag actief worden in de VS waar alle bedrijven in search groot zijn geworden. Daarnaast heb ik de ambitie om in China actief te worden, aangezien ik graag mijn eerder opgedane Chinese kennis en ervaring wil toepassen in dat land. 

www.zeef.com

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceerden wij in deze serie:

Marlise Mahieu over Soosr
Marc Jellema over Tom Kabinet

Job Rietbergen over Newmentions

Bart Welzen over Ensie

Hanneke Stegweg over iLost

Reza Sardeha over Undeveloped
Danny Tournier over Beyond Outdoor
Lars van Wieren over Starred
Philipp Benkler over Testbirds
Bert Jan ten Kate over Massarius
Robert Kosse over Move4Mobile
Robert den Hollander over eBookingServices
Nikky Hofland over Swipe & Shop
Kees Pijnappels over JournalistenJob
Esmée Pater over Jobsome
Jan-Pieter Kroezen over Tricktrack
Sander Dullaart over Social Shop
Bas Kohnke over Impraise
Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: