[Startups] Gaston Aussems over betaaldienstverlener Mollie
02-12-2015 12:21:00 Door: | Hits: 6181 | Tags:

Het Nederlandse bedrijf Mollie, aanbieder van een dienst voor online betalingen, heeft in het lopende jaar al 90% groei in transactievolume behaald ten opzichte van het vorige jaar. De magische grens van 100% transactiegroei verwacht Mollie eind 2015 te doorbreken. Wij spreken Gaston Aussems, directeur van Mollie.

Dag Gaston, dat is niet mis! 100% transactiegroei in 2015? Kunnen jullie de groei aan?

Jazeker. Omdat we al jaren snel groeien, zijn we erop ingericht om snel te kunnen schalen. Dit begint bij het ontwerp van onze producten en diensten. Die moeten dusdanig eenvoudig zijn dat klanten hier eenvoudig mee uit de voeten kunnen. Daarnaast hebben we veel van de controles geautomatiseerd die we doen om het betalingsverkeer veilig te houden. Desalniettemin hebben we ons team het afgelopen jaar behoorlijk uitgebreid, met name op het gebied van client support en de ontwikkeling van nieuwe producten. We zijn dit jaar van 10.000 naar 18.000 actieve klanten gegroeid en zonder extra mensen konden we de servicekwaliteit niet blijven garanderen.

We blijven continu op zoek naar nieuwe mensen die ons kunnen helpen om onze groei, die ook steeds meer van buiten onze landsgrenzen zal komen, in goede banen te leiden. We zoeken medewerkers op alle gebieden: ontwikkelaars, klantenservice, sales en marketing.

Wat is en doet Mollie precies? 

Mollie is een betaaldienstverlener; wij maken het mogelijk om online betalingen uit de hele wereld te ontvangen. Voor webshops, maar ook bijvoorbeeld voor zzp’ers of bedrijven die een elektronische factuur versturen aan hun klanten die online betaald kan worden. Mollie biedt hiertoe diverse betaalmethoden, zoals iDEAL, credit cards en ook bijvoorbeeld Bitcoin. Afhankelijk van de locatie en betaalmogelijkheden van je doelgroep en het soort producten of diensten dat verkocht wordt, is er altijd een passende oplossing.

Hoe lang is Mollie al bezig? Hoe lang ben jij al Managing Director?

Mollie bestaat al sinds 2004, maar richt zich afgelopen jaren volledig op digitaal betalingsverkeer en innovatieve toepassingen. Wij zijn in dat opzicht nog een startup en zo voelen we ons ook. Zelf maak ik sinds 2013 onderdeel uit van het team bij Mollie.

Hoe heb je deze groei voor elkaar gekregen, en hoe ga je de 100% bereiken?

De credits voor deze groei komen het hele Mollie-team toe: allemaal mensen met passie voor online betalen en klanttevredenheid.

We hebben de afgelopen jaren onze propositie verbeterd: meer betaalproducten, meer innovatieve toepassingen. Daarnaast zien we goede service als essentiële succesfactor. Wanneer een nieuwe klant zich bij ons aansluit, kan hij al binnen een kwartier betalingen ontvangen. En als je ons belt, krijg je een kundige medewerker aan die lijn die je direct verder helpt. Ook geloven wij in transparante en eerlijke prijsstellingen. Als een klant een transactie doet en wij dus een dienst leveren, dan pas verdienen wij er iets aan. Geen maandelijkse fees, geen aansluitkosten, geen verborgen kosten. Zo hoort het volgens ons en we merken dat deze werkwijze onze  klanten aanspreekt.

Waarom doen jullie het zoveel beter dan jullie concurrenten? Wie zijn jullie grootste concurrenten?

Dit zit ‘m denk ik in een combinatie van de juiste producten tegen de juiste prijzen, met de juiste service. Onze technologie wordt door andere developers gewaardeerd, waardoor men graag onze betaalproducten integreert in nieuwe apps en platformen. Bijna wekelijks zitten we met nieuwe startups rond de tafel. Erg inspirerend. Daarnaast is het in de (online) betaalwereld belangrijk om je beschikbaarheid op een zeer hoog niveau te houden. Als wij onze diensten niet leveren, kan een consument niet betalen en een webwinkel dus niets verkopen. Beschikbaarheid is daarom één van onze speerpunten. Daarnaast spelen wij met specifieke innovaties in op de ontwikkelingen in de e-commerce, zoals onze Payment for Platforms-propositie.

Op de Nederlandse online betaalmarkt zijn ongeveer 30 partijen actief en die zijn in principe allemaal onze concurrent. Wij worden geïnspireerd door onze klanten en de ontwikkelingen in de markt en dat bepaalt onze strategie. We zien vaker dat concurrenten ons schaamteloos kopiëren, van teksten op onze website tot onze technologie. We zien dat als een compliment.

Vertel eens wat meer over het onlangs gelanceerde Payment for Platforms?

We zien al tijden een sterke opkomst van de zogenaamde handelsplatformen. Dit zijn bedrijven die vraag en aanbod binnen een specifieke branch bij elkaar brengen. Bekende voorbeelden zijn AirBnB voor woningen, Ticketswap voor concertkaarten, Deliveroo voor restaurants of Snappcar voor autodelen. Dit soort dienstverlening geeft meer ingewikkelde geldstromen dan een reguliere webwinkel. Het geldbedrag dat deze bedrijven ontvangen van de klant moeten ze namelijk splitsen in een deel voor de aanbieder, een bemiddelings-fee voor henzelf en eventueel nog andere kosten, zoals bijvoorbeeld een verzekering. Nu moeten deze bedrijven zelf deze geldstromen beheren, met alle risico’s van dien. Het Payment for Platforms-product biedt hiervoor een oplossing door deze gelden op instructie van de klant te splitsen in meerdere geldstromen. 

Kijkend naar de huidige ontwikkelingen, zal e-commerce in 2016 alleen maar toenemen. Hoe gaan jullie hierop inspelen?

Als het waait, vaart iedereen daar wel bij. Het is juist dan de kunst om niet op de lauweren te gaan rusten, maar de aankomende windvlagen te herkennen en de zeilen  juist bij te stellen. We hebben de groei van e-commerce dit jaar met een factor 5 overtroffen. De e-commerce markt in Nederland wordt echter volwassen en dat betekent dat de groei zal afvlakken. Om ons groeitempo vast te houden richten we ons op een aantal speerpunten. Naast het werven van meer klanten moeten we onze klanten helpen succesvoller te zijn door een betere conversie. Hiervoor zullen we nieuwe diensten en betaalmethoden gaan introduceren. Daarnaast zullen we specifieke diensten ontwikkelen voor de marktsegmenten die de snelste groei laten zien. 

Lopen we in Nederland voor of achter op het gebied van e-commerce?

We lopen in Nederland nog wel voor, maar andere landen lopen snel in. Succesvolle Nederlandse e-commerce bedrijven, zowel winkeliers als bijvoorbeeld leveranciers van webwinkelsoftware, zijn actief in het buitenland en brengen andere landen snel naar een hoger niveau. In België bijvoorbeeld, is de dominantie van buitenlandse webshops een doorn in het oog en stimuleert de overheid actief het online ondernemerschap.

Dat we in Nederland voorlopen betekent niet dat we persé een voorbeeld zijn voor iedereen. E-commerce zal zich in de verschillende landen wel anders ontwikkelen, afhankelijk van de lokale cultuur, koop- en betaalgewoonten. In sommige culturen wil men bijvoorbeeld altijd weten met wie men zaken doet en is er minder vertrouwen in het online bestellen bij een onbekend bedrijf. Dit bepaalt ook of consumenten bereid zijn vooraf te betalen of eerst hun product in handen willen hebben.  

Wat zijn de internationale ambities van Mollie?

We bedienen nu reeds klanten uit 15 landen, van de Verenigde Staten tot Thailand. Daarnaast verkopen onze klanten hun producten en diensten in een groot deel van de wereld. Onze internationale ambities bestaan er vooral uit nieuwe thuismarkten te ontwikkelen, waar we op dezelfde wijze als in Nederland lokale bedrijven helpen in het bedienen van hun lokale klanten. Begin 2015 zijn we gestart op de Belgische markt met een toegespitste propositie. Inmiddels mogen we daar al ongeveer 2.000 klanten bedienen en werken we samen met een aantal partijen, waaronder Belfius, één van de grotere Belgische banken. We zetten het komend jaar vooral in op de Duitstalige markten en enkele specifieke Oost-Europese markten. We hebben hiertoe al overeenkomsten gesloten met een aantal belangrijke partners. We merken dat er in veel markten behoefte is aan de eenvoud en transparantie die wij bieden.

Wat is het laatste nieuws?

De groei in november heeft onze verwachtingen reeds overtroffen waardoor we de 100% grens al achter ons hebben gelaten. Daarnaast hebben we net onze OAuth 2.0-functionaliteit gelanceerd: een technische term voor het gemakkelijk koppelen van je Mollie-account aan een app van een derde partij. Dit is vergelijkbaar met het inloggen op een site met bijvoorbeeld je Facebook-gegevens. Dit maakt het mogelijk om apps ‘bovenop’ Mollie te bouwen die extra functionaliteit toevoegen. Dit sluit aan op de ontwikkelingen in de markt, zoals de nieuwe betaalrichtlijn PSD2, waarbij banken hun rekeningen open moeten stellen voor derde partijen, zodat innovatie bevorderd wordt. De PSD2 wordt pas over enkele jaren actief. Wij doen dit nu al.

www.mollie.com

Lees ook: Betaaldienstverlener Mollie verwacht 100% transactiegroei

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie