[Startups] George Stoyanov over Craze
16-07-2015 15:15:00 Door: | Hits: 4039 | Tags:

De app Craze biedt een persoonlijke eventfeed die onder andere evenementen, netwerkevents- en borrels laat zien. Je kunt via Craze ook de tickets hiervoor scoren. Wij spreken George Stoyanov, mede-oprichter van de startup Craze.

Wat is Craze? 

Craze is een zogenaamd two-sided marketplace. Aan de ene kant hebben we de mensen die op zoek zijn naar toffe events en aan de andere kant de organisatoren van die events die meer én de juiste mensen willen bereiken om de ticketverkoop te stimuleren.

Craze helpt de eindgebruikers op de hoogte te blijven van de events rondom hun favoriete clubs, artiesten en vrienden. Dus als ze niet het volgende toffe feestje in de Melkweg willen missen, helpen wij ze up-to-date te blijven. We helpen overigens ook op slimme wijze bij het boekingsproces. Onze gebruikers kunnen eenvoudig betalen via iDEAL, Paypal of creditcard in slechts een paar handelingen. Als ze de juiste bankapplicatie hebben, kunnen ze het hele proces zelfs onder 10 seconden afronden.

De organisators helpen we op geheel andere wijze. We helpen ze bij hun twee meest kritieke salesmomenten: de early bookings en de last minute sales. Dus als ze een probleem hebben met het uitverkopen of wanneer ze gewoon zo snel mogelijk willen verkopen, helpen wij hun door ze te featuren in onze Editors Choice-sectie. Daarbij sturen we ook pushnotificaties naar de doelgroep die passen bij dat betreffende event. 

Waarom ben je Craze begonnen? 

Voordat we met Craze startten, reisde ik veel rond. Elke keer als ik op een nieuwe plaats was, had ik moeite uit te vinden wat er precies te doen was. Er was niet zoiets als een centraal platform waar alle informatie op te vinden was. Als ik naar een kunstexpositie toe wilde, moest ik door allerlei ouderwetse overheidssites. Als ik eenvoudigweg uit wilde in de avond dan begreep ik niet waarom ik meer dan 20 minuten moest spenderen met het doorspitten van verschillende pagina's waarbij ik ook nog eens alle informatie tegen elkaar moest afzetten. Dat leek me gewoon onnodig. Met Craze kunnen onze gebruikers hun favoriete clubs, musea en organisators volgen waarmee ze in één opslag zien wat ze voor hen in petto hebben. 

Hoe en waar is Craze gevestigd? 

Craze is opgericht in Sofia, Bulgarije. Echter is ons hoofdkantoor gevestigd in Amsterdam. 

Van wie is Craze? 

Ik ben de co-founder en CEO. Nikola Irinchev is de andere co-founder en CTO. Naast ons twee bestaat Craze nu uit een team van zes personen die verantwoordelijk zijn voor marketing, sales en development. De gemiddelde leeftijd in ons team is 25 jaar en komen van grote bedrijven als Google, Facebook en Microsoft. Iedereen is mega gemotiveerd en gefocust op een snelle executie.  

Hoe is Craze gefinancierd?

Craze is gefinancieerd door één van de beste CEE fondsen – Launchub. Ze hebben 100k aan seedfunding in ons jonge bedrijf gestopt. 

Wat kan Craze dat andere bedrijven en/of apps niet kunnen?

We hebben een zeer interessante technische oplossing aan de achterkant draaien. Deze crawlt het web af en gebruikt kunstmatige intelligentie om gevonden events automatisch te categoriseren. Daardoor hebben we al ruim anderhalf miljoen events op kunnen nemen en duizenden organisators. Daarbij weten we de juiste events te koppelen aan de juiste gebruiker.

Verder hebben we één van de beste platformen om gebruikers te helpen bij het vinden van en last minute beslissen over de beste events. Je kunt zelfs on the go beslissen en boeken, als je wilt. 

Wat heeft Craze nodig om te kunnen groeien?

Omdat we een two-sided marketplace zijn, hebben we zowel eindgebruikers nodig die op zoek zijn naar interessante events en de organisators die zulke events organisaren. We hebben de behoeftes van beide kanten uitgebreid gevalideerd en eigenlijk...is het gewoon een kwestie van tijd!  

Wat gaat Craze in 2015 neerzetten?

We zijn het eerste half jaar gestart met bijna 15.000 downloads en 6000 zeer actieve gebruikers. Daarmee bedoel ik gebruikers die de app 3 tot 4 keer per week openen, op zoek gaan naar coole events en ze al dan niet boeken. Het doel voor de rest van het jaar is om deze cijfers te verdubbelen en meer ticketdeals met organisators te maken.

Wat zijn de ambities van Craze?

Amsterdam is de eerste stop op onze lijst met steden. Wanneer we hier goed draaien, gaan we eerst nog naar Rotterdam en Den Haag waarna we naar andere landen gaan.

www.getcraze.co

Lees ook: Startup Craze lanceert app

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie,
 stuur dan een email naar Dewi Smeenk: dewi@nederlandsmedianetwerk.nl

Klik hier voor een overzicht van alle startup interviews in deze serie


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie