[Startups] Hanneke Stegweg over iLost
25-03-2015 08:48:00 Door: | Hits: 6512 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Hanneke Stegweg, oprichter van iLost.  

Wat is iLost?

iLost is dé zoekmachine voor gevonden voorwerpen. Iedereen raakt wel eens iets kwijt, maar de kans op terugvinden is slechts 7%. iLost verhoogt die kans tot 41% door wereldwijd één online plek te maken waar alle gevonden voorwerpen samenkomen. De vinder neemt een foto van het gevonden voorwerp en publiceert deze online. Zo kan de eigenaar zelf kijken waar zijn voorwerp gevonden is en worden sleutels, camera of telefoon met iLost de volgende dag weer thuis bezorgd. 

Waarom ben je iLost begonnen?

Ik ben ooit mijn camera verloren. Het ging mij niet alleen om de camera, maar met name om de foto's die erop stonden.  Zo ondervond ik het gedoe van telefonische inlichtingen en webformulieren invullen bij alle verschillende bezochte instanties. Vanuit mijn logistieke achtergrond bekeek ik hoe dit proces efficiënter ingericht kon worden. En zo is iLost ontstaan. De beste oplossingen zijn meestal simpel en iLost is daar een typisch voorbeeld van.

Hoe en waar is iLost gevestigd?

We zijn met een team van 5 en verhuizen per 1 april naar de nieuwe startup hub WeWork in Amsterdam. 

Van wie is iLost?

Ik ben oprichter en aandeelhouder. Aandeelhouder is ook startup bootcamp Amsterdam – accelerator - en er is één angel investor.   

Hoe is iLost gefinancierd?

In 2013 hebben we 450.000 euro seed capital opgehaald en afgelopen week zijn we via oneplanetcrowd een crowdfund campagne gestart voor financiering van internationale groei. Binnen 5 dagen hebben we al ruim 80% van ons doelbedrag, dus dat gaat nog beter dan gehoopt.

Wie zijn jullie klanten?

Organisaties met veel bezoekers hebben vaak ook veel gevonden voorwerpen. 

Lost & found afhandeling is nooit core business, het is gedoe. Door gevonden voorwerpen met de iLost app online te plaatsen nemen wij telefonische inlichtingen weg. De klant kan zelf kijken of zijn voorwerp gevonden is. Ruim 230 organisaties hebben zich afgelopen jaar aangesloten bij het iLost waaronder: Jaarbeurs Utrecht, Van der Valk, Stadsschouwburg Amsterdam, Carré, Amsterdam Arena, Walibi, Gemeente Hilversum en vele festivals. 

Daarnaast zijn onze klanten natuurlijk de ‘happy losers’. Ruim 3.000 mensen hebben via iLost hun verloren voorwerp terug gevonden.

Wat kan iLost dat andere bedrijven niet kunnen?

Het ontzorgen van de gevonden voorwerpen afhandeling. Door heldere informatie voorziening, slim matchen en snel terug bezorgen kan iLost echt toegevoegde waarde bieden voor zowel vinder als verliezer.

Wat heeft iLost nodig om te kunnen groeien?

Uitbreiding van het sales team, het doorontwikkelen van de match techniek en financiering om dat te bekostigen.

Wat gaat iLost in 2015 neerzetten?

De stap naar het buitenland en verdere uitbreiding binnen Nederland. Het match percentage zal ook nog verder stijgen dankzij verdere ontwikkeling van het product. 

Wat zijn de ambities van iLost?

Het eerste contract met buitenlandse partij is getekend en er zitten meerdere contracten in de pijplijn. We willen serieuze stappen maken om iLost op de kaart te zetten in Europa en de US. 

www.ilost.co

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceerden wij in deze serie:

Reza Sardeha over Undeveloped
Danny Tournier over Beyond Outdoor
Lars van Wieren over Starred
Philipp Benkler over Testbirds
Bert Jan ten Kate over Massarius
Robert Kosse over Move4Mobile
Robert den Hollander over eBookingServices
Nikky Hofland over Swipe & Shop
Kees Pijnappels over JournalistenJob
Esmée Pater over Jobsome
Jan-Pieter Kroezen over Tricktrack
Sander Dullaart over Social Shop
Bas Kohnke over Impraise
Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: