[Startups] Jack Stroeken over Ekomenu
26-02-2017 23:56:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 9778 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam. Vandaag spreken we Jack Stroeken, oprichter van Ekomenu.

Wat is Ekomenu?

Ekomenu levert gezonde menu’s aan mensen die diep in hun hart gezonder willen eten. En mensen met ene speciale leefstijl. Daartoe ontvangen mensen een gezonde maaltijdbox met menuadvies, recepten en 100% biologische ingrediënten. Ekomenu biedt daartoe gepersonaliseerde menu’s zoals het koolhydraatarm, gluten-lactosevrij, veganistisch, vegetarisch en 9 maanden menu. Onze positionering is De Gezonde Maaltijdbox met als claim 'Voor het zelfde geld eet je biologisch’.
 
Waarom zijn jullie Ekomenu begonnen?

De eetcultuur in Nederland staat op een historisch keerpunt waarbij het eetgedrag van jongeren niet meer voortkomt uit kennisoverdracht van (groot)ouders maar volledig wordt gestuurd door supermarktaanbod en A-merken. Het communicatiebudget van de totale groenten- en fruitsector in Europa is net zo groot als dat voor het product Mars. We willen dat kinderen gevarieerder gaan eten en we willen volwassenen helpen een lekkere en gezonde maaltijd op tafel te zetten.  Marjolein heeft daarom eerder al, na 15 jaar Sanoma, Wereldeters gelanceerd (Kookboek van het Jaar en Kindermenukaart bij Van der Valk landelijk). Jack wilde na GroentenFruit Bureau en Slow Food weer terug naar het ondernemerschap. Samen met Ekoplaza willen we een gezonde innovatieve voedselketen neerzetten die een echte totaaloplossing is voor drukke gezinnen en consumenten met speciale wensen.
 
Hoe en waar is Ekomenu gevestigd?

Ons kantoor is gevestigd in B.Amsterdam (B2), de business en start up community  waar ook StartUp Bootcamp en StartUp Delta zijn gevestigd. Ons logistiek centrum is gevestigd bij Udea in Veghel, ingeklemd tussen big food als Sligro, Jumbo en Mars.
 
Van wie is Ekomenu?

Ekomenu is van twee partijen: BeGood& (Jack Stroeken en Marjolein de Vlaam) en Udea-Ekoplaza (Erik Does en Erik-Jan van den Brink)
 
Hoe is Ekomenu gefinancierd?

Volledig door beide aandeelhouders met eigen financiering voor deze eerste start up fase.
 
Wat kan Ekomenu dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Voor hetzelfde geld 100 procent biologische menu’s aanbieden. We hanteren dezelfde prijzen als Hello Fresh en andere niet biologische boxen zoals Marley Spoon, Mathijs Maaltijdbox en Allerhandebox.

Het aanbieden van allerlei gepersonaliseerde gezonde menu’s.

Op meerdere dagen thuis bezorgen én afhalen (Ekoplaza’s) in het hele land

De eerste maaltijdbox zonder box: innovatieve oplossing met lichtgewicht maaltijdzakken, veel besparing van waste en onnodige kosten. De bezorger levert dus 3 of 4 maaltijdzakken af.

Per menu samenwerking met partners zodat er ook advisering en begeleiding plaats vindt.  Zoals het Platform 9 Maanden menu dat we samen met de andere initiatiefnemers hebben opgebouwd rond dit doelgroep menu.
 
Heeft Ekomenu al klanten? Als ja: wie zijn het?

Ja zeker, de groei zit er goed in.
 
Wat willen jullie klanten van jullie?

Een totaaloplossing voor lekker én gezond eten waarbij je lekker op weg wordt geholpen met verrassende recepten, kwalitatief hoogwaardige biologische ingredienten en een zeer goede dienstverlening.  Daarom is er heel veel geïnvesteerd in een hoogwaardig bestelplatform.
 
Wat heeft Ekomenu nodig om te kunnen groeien?

Nog meer online en off line bereik, en derhalve moeten we verder investeren in mensen en middelen.
 
Wat gaat Ekomenu in 2017 neerzetten?

Landelijke bekendheid als de Gezonde Maaltijdbox bij onze doelgroep: de bewuste consument.
 
Wat zijn de ambities van Ekomenu?

Landelijk opschalen en expansie internationaal. Hierin past ook het participeren in bestaande partijen en die 100 procent biologisch maken. Ons bestelplatform heeft een multistore-faciliteit waarmee we ook andere partijen kunnen faciliteren. Zo is nu ook Streekbox onderdeel van onze portfolio. We willen uiteindelijk een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonde eetcultuur en duurzame voedselketen  in Europa.  

www.ekomenu.nl

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!


Lees ook:

[Startups] Frederique Schut over Bookarang

[Startups] Legal Sprint, Uber voor juristen

[Startups] Jean Witteveen over Eccentrade     

[Startups] Louaie El Rowidi over CABTURE

[Startups] Ferdinand ten Kate over Ferander Bamboefiets

[Startups] Rutger Geelen over SchedJoules    

[Startups] Karim Akhlal over Recrout    

[Startups] Pieter Havermans over Booqees      

[Startups] Marja Silvertant over Feli     

[Startups] Aldo Breed over Kiesjefolders  

[Startups] Frederique Schut over Bookarang    

[Startups] Michel Pilet over clevergig 

[Startups] Jorrit Baerends over Adpiler

[Startups] Pieter Stouten en Perry Sprado over Store-E

[Startups] Mariska van Bohemen over Dime

[Startups] Robin van der Meulen over MyHappyList

[Startups] Jeroen Veldman over Bynco

[Startups] Nanda Appelman en Leonie Ruhe over FoodX.nl

[Startups] Jochem Snels over Another Cookie
 
[Startups] Guy Kessels over Hugo

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie