[Startups] Jarik Oosting over SwitchBay
19-03-2019 11:24:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3842 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Jarik Oosting van SwitchBay.

Wat is SwitchBay?

SwitchBay is een platform voor het kopen en verkopen van electrifiers en games. Wij zijn een marktplaats met het gemak van een webshop. Via SwitchBay betaal je als koper altijd een eerlijke prijs voor het product dat je koopt en als verkoper ontvang je tevens een eerlijke prijs voor het product dat je verkoopt. Dankij de werking van SwitchBay profiteer je van kopersbescherming: de verkoper krijgt pas uitbetaald als jij het product hebt goedgekeurd. Door het gemak van een webshop hoef je niet eindeloos te onderhandelen over de prijs van een product, want deze staat al vast. 

Van wie is SwitchBay?

SwitchBay is eigendom van Shoptimizing (Valentijn Bras en Jasper Bel, adviseurs), Jarik Oosting (CEO), Roy Derks (CTO) en Unicoders Holding B.V. (Yeelen Knegtering en Robert-Jan Verheggen, adviseurs).

Hoe is SwitchBay begonnen?

SwitchBay is opgericht als SecondPlayer, door drie oprichters: Roy Derks, Max Hofland en Frank Lemaire. SecondPlayer richtte zich op de verkoop van tweedehands games. Dat is na een succesvolle pilot uitgebreid naar elektronische devices. Recent zijn Max en Frank met SwitchBay gestopt en zijn deze posities vervangen door Jarik Oosting.

Hoe en waar is SwitchBay gevestigd?

SwitchBay heeft op dit moment geen vast kantoor. Wij werken vanuit verschillende locaties, onder andere vanuit het kantoor van SmartRanking (marketingbureau van Jarik Oosting) in Groningen.

Hoe is SwitchBay gefinancierd?

SwitchBay is gefinancierd door middel van een seed investering door de ondernemers Valentijn Bras (ex-Scoupy) en Olivier Slot (Centercom). Daarnaast is er recent een financering bij de Rabobank opgehaald en is Jarik Oosting als investeerder ingestapt.

Wat kan SwitchBay dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

SwitchBay biedt het gemak van een webshop, wat een sterk onderscheidend vermogen is. Daarnaast hebben wij een waterdicht systeem gebouwd voor kopersbescherming, waardoor SwitchBay grote voordelen heeft ten opzichte van andere bedrijven in onze branche.

Wat willen klanten van SwitchBay?

Klanten van SwitchBay willen gemak en veiligheid. Voor onze klanten is het belangrijk dat zij niet hoeven te onderhandelen over de prijs van een device of game, wat altijd voor veel frustratie en veel communicatie zorgt. Daarnaast is het bij aankopen via andere Marktplaatsen altijd onzeker of je het juiste product krijgt en of het product goed verstuurd is (en dus heel aankomt). Daarom krijgt de verkoper bij SwitchBay pas uitbetaald als de koper het product heeft goedgekeurd. Zo weten zowel de koper als de verkoper dat de koop en verkoop volledig veilig is.

Wat heeft SwitchBay nodig om te kunnen groeien?

Op dit moment gaat er veel aandacht naar het vullen van het platform met een groter aanbod van producten en het verkrijgen van meer traffic. Vraag en aanbod is voor een platform belangrijk, dus hier gaat continu aandacht naartoe. Marketing is hierbij essentieel. Daarnaast steken we op het moment veel tijd in de doorontwikkeling van het platform en het vergemakkelijken van diverse processen.

Wat zijn de ambities van SwitchBay?

SwitchBay heeft de ambitie om het grootste platform voor electrifiers in Nederland te worden, waarbij gemak en veiligheid vooropstaan.

Wat gaat SwitchBay in 2019 neerzetten?

SwitchBay gaat in 2019 een nog beter platform neerzetten met een nog groter productaanbod. Wij zijn in gesprek met diverse partijen die refurbished producten aan willen bieden op het platform, zodat wij onze kopers kunnen voorzien van de voor hen meest geschikte producten (zowel tweedehands als refurbished).

www.switchbay.com

Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

Lees ook:

[Startups] Carla Verwijmeren en Karin Wekema over Smartvoices
[Startups] Amran Hardan over Dyseno Studio
[Startups] Phoebe Ohayon over Voice Branding

[Startups] Ruben Balfoort over Commercialreview
[Startups] Chris van Vleuten over Show Me Holland
[Startups] Mathijs Visser, Willem Verheijen en Rienk Miedema over Offspring Media
[Startups] Jelmer Wind, Tom Schoufs, Ronen Wolf en Peter Minkjan over 5PM
[Startups] Harrit Kingma over Catch-UP 
[Startups] Frank Kromer over Microphone Media 
[Startups] Kiran Gange about Rapid Pricer

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie