[Startups] Jean Witteveen over Eccentrade
30-12-2016 11:48:00 Door: Max Vlugt | Hits: 6486 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam. Vandaag spreken we Jean Witteveen, oprichter van Eccentrade

Wat is Eccentrade?

Eccentrade is een in Amsterdam gevestigde startup met als doel wereldwijd duurzame en open handel te ondersteunen.Wij geven naast financiële informatie (Kredietchecks, betalingstermijn) ook duurzaamheidsinformatie van en voor bedrijven waardoor ze beter geïnformeerd zaken met elkaar kunnen doen.

Waarom ben je Eccentrade begonnen?

Na mijn studie werkte ik bij Apple. Bij Apple werkte ik mee aan de lancering van de iMac, Bondi Blue en had de mogelijkheid om alles van dichtbij mee te maken, van Marketing tot Retail. Dit gaf mij ook het inzicht in hoe een computer werd gebouwd en wat daarbij kwam kijken. Je moet heel zorgvuldig zijn in het selecteren van leveranciers voor de onderdelen en ongelofelijk veel kwaliteitscontroles toepassen. Dit proces van het selecteren van de juiste partner bleek elke keer erg moeizaam te verlopen heel veel tijd te kosten. Na mijn tijd bij Apple werkte ik als commercieel directeur en was hoofdzakelijk bezig met het 'vertalen' van strategische plannen in duidelijke en uitvoerbare marketing en sales plannen. In deze rol kwam wederom de bevestiging dat bedrijven betere informatie nodig hebben om de juiste zakenpartners te kiezen.

Ik besloot toen om dit zelf te gaan faciliteren en ben toen Eccentrade begonnen.  

Hoe en waar is Eccentrade gevestigd?

Wij zijn gevestigd in het B. Amsterdam gebouw (B2 om precies te zijn). In 2017 komt B3 erbij (12.000m2) bij ons aan de overkant dan is B. Amsterdam verreweg de grootste startup hub van Europa .

Van wie is Eccentrade?

Eccentrade is in meerderheid van mij als oprichter (Jean Witteveen) en deels van een investeerder. 

Hoe is Eccentrade  gefinancierd?

Deels eigen geld en 500.000 euro van iemand die liever onbekend wil blijven. Wij hebben al inkomsten maar dit heeft geholpen om het team uit te breiden en onze eerste oriënterende stappen in het buitenland te zetten.

Wat kan Eccentrade dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

De kredietchecks zijn stap één: het eigenlijke doel van Eccentrade is inzichtelijk maken hoe duurzaam een bedrijf is. Dat moet het voor ondernemingen aantrekkelijker maken om in zee te gaan met duurzame partners. Dit is niet alleen goed voor de samenleving maar ook voor de eigen portemonnee van een bedrijf. Denk hierbij aan energiebesparing maar ook aan subsidies en belastingregelingen voor bedrijven die duurzaam werken. Wij neen dit bij Eccentrade  " Double Green"  

Wat heeft Eccentrade nodig om te kunnen groeien?

Wij zijn druk bezig met het uitbreiden van het team en zoeken naar talent die echt een bijdrage kunnen leveren en wij zijn altijd opzoek naar nieuwe databronnen. Op dit moment worden we al vaak benaderd door diverse bedrijven om samen te werken, iets waar wij uiteraard voor open staan als dit de juiste partner is die onze visie deelt en van toegevoegde waarde kan zijn 

Wat gaat Eccentrade in 2017 neerzetten? 

We zijn momenteel bezig met de verbetering van ons algoritme om een score model voor duurzaamheid te bepalen. Wij zijn ook bezig met het verbeteren van de prospecting tool die het eenvoudiger zal maken op de juiste criteria prospects te kiezen. Waarbij onze concurrenten zich hoofdzakelijk richten op de financiële afdelingen van bedrijven (credit  en riskmanagement) willen wij ons ook naast de CSR-verantwoordelijke binnen een bedrijf ook op de sales en marketingafdeling richten met de prospecting tool.

Wat zijn de ambities van Eccentrade?

Wij geloven in kredietmanagement 2.0 dat bedrijven vertellen aan ons wat ze aan het doen zijn. Dit stelt ons in staat om op een wereldwijde schaal een transparant beeld te geven.

www.eccentrade.com

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Lees ook:

[Startups] Louaie El Rowidi over CABTURE
[Startups] Ferdinand ten Kate over Ferander Bamboefiets
[Startups] Rutger Geelen over SchedJoules

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie