[Startups] Job Rietbergen over Newmentions
26-03-2015 09:58:00 Door: | Hits: 6112 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Job Rietbergen, mede-oprichter van Newmentions.

Wat is Newmentions?

Newmentions is een creatief bureau met een sterke focus op web. We werken voor klanten die durven van de gebaande paden te gaan. Innovatieve en creatieve denkers kunnen met ons hun idee in een digitale vorm gieten. Met discovery sessies als basis maken we merkidentiteiten, web-platforms, mobiele- en Facebook apps.

Waarom ben je Newmentions begonnen?

Ik heb bij snel groeiende startups in Nederland en Berlijn gewerkt en kreeg een enorme kick van het mee ontwikkelen van een nieuw idee. Een idee hebben is de eerste stap, daarna komt het aan op de uitvoering. We willen iedereen met een idee helpen dat te vormen tot een digitaal concept dat staat als een huis. Het risico is dat ze op de plank blijven liggen - rare ideeën bestaan niet - terwijl er vaak grote potentie in zit. Met Newmentions bouwen we daarnaast aan eigen concepten waar we energie van krijgen.

Hoe en waar is Newmentions gevestigd?

Newmentions is begonnen vanuit de broedplaats A LAB in het oude Shell laboratorium in Amsterdam Noord. Toen de kans zich recent voordeed om in de Spaarndammerbuurt te Amsterdam een ruimte tegen een scherpe prijs te huren, hebben we die met beide handen aangegrepen. We hebben partijen gezocht die in ons werkveld zitten en samen de ruimte grondig onder handen genomen. Onze eigen mini-broedplaats was geboren. De bureaus waar we aan zitten zijn handmade, de kunst aan de muren is van vrienden en onszelf. 

Van wie is Newmentions? 

Newmentions is opgericht in samenwerking met Jonas Louisse. Naast de verre familieband die we delen, achterneef, delen we een passie voor innovatieve ideeën, design en kunst. Jonas heeft een achtergrond in neuropsychologie en ik heb een achtergrond in reclame, een goede combinatie. 

Hoe is Newmentions gefinancierd?

Newmentions heeft geen financiering van externen ontvangen. Daarom was het vanaf dag 1 zaak om hard aan de slag te gaan. De charme van de onzekere begindagen is tekenend voor veel startups in onze omgeving. Het maakt dat je jezelf echt moet pushen om het onderste uit de kan te halen. 

Wie zijn jullie klanten?

Onze klanten zijn voornamelijk innovatieve denkers, startups en kunstenaars. Onze klanten zijn zowel grote als kleine bedrijven, criteria is dat ze passen binnen onze visie. In samenwerking met Trendwatching.com werken we aan een nieuwe startup waarmee consumenten suggesties kunnen geven aan merken en producten. Daarnaast zitten we in een poule van creatievelingen voor Vice Benelux om mee te denken over nieuwe concepten. Met Tijgerhout dingen we mee naar een Dutch Design Award met hun modulaire kastensysteem in combinatie met een passend web-product dat Newmentions momenteel aan het bouwen is. Bedrijven die op het eerste gezicht niks met elkaar te maken hebben, maar wel allemaal een frisse kijk op de wereld hebben die ons aanspreekt. 

Newmentions is ook volop bezig met eigen concepten. Zo werken we met een kunstacademiestudent van het Sandberg Institute aan een manier om de fysieke wereld meer te verbinden met de digitale wereld. Daarnaast is mijn partner Jonas net terug van 3 maanden Bali, waar hij werkte aan de ontwikkeling van het concept Kitchen Roulette; een spannende manier om mensen bij elkaar over de vloer te krijgen door middel van eten.

Wat kan Newmentions dat andere bedrijven niet kunnen?

Newmentions verbindt mensen en bedrijven die een goed idee hebben met de juiste digitale oplossing. Onze kracht is het verbinden van creativiteit en kunst met de vrij technische aspecten van het vak, het programmeren bijvoorbeeld. Hier komen vaak verfrissende combinaties uit voort. We zijn een klein bedrijf met de juiste mensen in ons netwerk om een scala aan verschillende klussen aan te nemen. 

Wat heeft Newmentions nodig om te kunnen groeien?

Newmentions heeft niet als doel een bedrijf met veel medewerkers te worden. Wel willen we de poule van goede mensen waar we op vaste basis mee samenwerken nog verder uitbreiden. We geloven niet in mensen die alles kunnen, wel in mensen die iets heel goed kunnen. Klanten die ons uitdagen en met een leuk idee komen, hebben we daarnaast ook zeker nodig om te blijven doen waar we nu mee bezig zijn.

Wat gaat Newmentions in 2015 neerzetten?

We hebben nu bijna het eerste kwartaal erop zitten en zijn erg tevreden hoe het so far is gegaan in 2015. Naast het werk voor onze klanten willen we nog een paar eigen concepten uitwerken voor het einde van het jaar. Daarnaast staat op ons lijstje van zijprojecten het organiseren van één of meerdere interactieve tentoonstellingen in onze huidige kantoorruimte.

Wat zijn de ambities van Newmentions?

Onze internationale ambities zijn groot en fysieke grenzen vormen geen barrière in ons werkveld. We willen ons absoluut niet alleen richten op de Nederlandse markt. Allebei houden we van reizen en combineren dat graag met ons werk. Nu we werken voor internationale spelers als Trendwatching.com en Vice hebben we zeker de spirit te pakken.

www.newmentions.com

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!


Eerder publiceerden wij in deze serie:

Bart Welzen over Ensie
Hanneke Stegweg over iLost

Reza Sardeha over Undeveloped
Danny Tournier over Beyond Outdoor
Lars van Wieren over Starred
Philipp Benkler over Testbirds
Bert Jan ten Kate over Massarius
Robert Kosse over Move4Mobile
Robert den Hollander over eBookingServices
Nikky Hofland over Swipe & Shop
Kees Pijnappels over JournalistenJob
Esmée Pater over Jobsome
Jan-Pieter Kroezen over Tricktrack
Sander Dullaart over Social Shop
Bas Kohnke over Impraise
Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: