[Startups] Karin Muller over The Good Family
17-02-2015 10:57:00 Door: | Hits: 7155 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met startups. Vandaag spreken we Karin Muller, mede-oprichter van The Good Family. 

Wat is The Good Family? 
 
The Good Family is een social enterprise gericht op ouders en kinderen van 0-12 jaar. Wij bieden oplossingen om kennis te maken met een duurzame(re) lifestyle met het gezin op gebied van Good Food, Good Living, Good Care enzovoorts. Er zijn steeds meer ouders die bewuster willen leven met hun gezin, met meer oog voor mens, dier en planeet. Maar ze weten niet goed hoe. Waar halen ze betrouwbare informatie vandaan? Waar moeten ze beginnen in het spitsuur van hun leven? Heeft het wel zin? Om dit probleem op te lossen, bouwen we aan een on- en offline community voor en door ouders met jonge kinderen. Op onze website delen we informatie en inspireren we elkaar. Via evenementen bieden we verdieping en netwerkmogelijkheden met bijvoorbeeld scholen, gemeente, supermarkten, keurmerken. Iedereen beslist zelf wat goed is voor zijn eigen familie, thuis aan de keukentafel. Met al deze families bij elkaar kunnen we enorme impact bewerkstelligen en de wereld beter achterlaten voor volgende generaties. In 2015 brengen we een eerste, eigen product op de markt.
 
Waarom ben je The Good Family begonnen? 
 
Gezinnen zijn essentieel om een duurzamere wereld te creëren: zij zijn immers machtig met hun portemonnee, en zij voeden de volgende generatie op met nieuwe normen en waarden. Wij vinden het superbelangrijk om een plek te bieden aan gezinnen die graag bewustere keuzes willen maken, maar niet goed weten waar ze moeten beginnen. The Good Family informeert, maar laat ook zien dat je er niet alleen voorstaat. Wij laten zien dat er veel meer gezinnen eigenlijk met het gevoel rondlopen dat ze iets willen doen. Want in je eentje minder plastic verbruiken heeft weinig zin. Maar als tienduizenden gezinnen ook die keuze maken, heeft het wel degelijk impact. Dat gevoel om samen met je kinderen het heft in handen te nemen en niet af te wachten tot een ander bijvoorbeeld het klimaatprobleem gaat oplossen, willen we faciliteren.
 
Hoe en waar  is The Good Family gevestigd? 
 
Wij werken met ons team één dag in de week op de Impact Hub in Westerpark, Amsterdam en verder individueel of in kleinere groepjes vanuit huis, om kosten te besparen.
 
Van wie is The Good Family? 
 
The Good Family is een stichting, met een driekoppig bestuur. Ik, Noa Lodeizen, Sandra de Gelder zijn de oprichters. De community is van iedereen en ook binnen het team is geen strakke hiërarchie. Iedereen neemt en krijgt verantwoordelijkheid voor bepaalde taken vanuit een missie en visie die aanspreekt en motiveert. Ook hebben we een Raad voor Inspriatie, met professionals uit het bedrijfsleven, onderwijs, etc. We willen The Good Family nu tot een social enterprise bouwen, om de community verder te versterken. Wij ontwikkelen momenteel ons eerste product samen met 400 gezinnen uit onze community, zij zijn straks de ambassadeurs van ons product. Voor de exploitatie van het product richten ik, Noa en Sandra binnenkort een BV op, die we gaan inrichten als B-corp. Dit social-commerciële model is nog nieuw in Nederland, maar heeft in de VS al een gangbare rechtsvorm.
 
Hoe is The Good Family gefinancierd?
 
Tot op heden hebben de oprichters en vrijwilligers het grootste deel zelf gefinancierd door de inzet van hun tijd. Daarnaast ontvangen we subsidie van het Oxfam Novib GROW fonds, krijgen we sponsoring van woningcorporatie Eigen Haard en ontvangen we veel sponsoring in-kind van partners zoals Fonk Amsterdam. Co-financiering van ons eerste product zal bestaan uit investeringen (informeel en crowdfunding) en uiteindelijk zullen we inkomsten genereren uit de verkoop van dit product. In de toekomst willen we meer producten op de markt brengen.
 
Wie zijn jullie klanten?
 
Gezinnen met jonge kinderen (0-12 jaar). Voor het product dat we nu aan het ontwikkelen zijn, ligt de leeftijd van de kinderen iets hoger (7-12 jaar). 
Ouders van deze gezinnen vallen te kenmerken als hoger opgeleide, open en kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als maatschappelijk succes, materialisme en genieten. Deze gezinnen hebben interesse in een duurzamere lifestyle, maar weten niet precies hoe ze dit moeten vormgeven. Zij ervaren een dualistisch gevoel: zij willen niet zomaar hun status en verworvenheden opgeven, maar delen wel het gevoel dat verandering in hun gedrag eigenlijk toch noodzakelijk is om een mooie toekomst voor hun kinderen te waarborgen.
 
Wat kan The Good Family wat andere bedrijven niet kunnen?
 
The Good Family sluit feilloos aan bij de huidige tijdgeest. Wij zìjn de eerste community die zich volledig richt op jonge gezinnen en hun interesse om bewuster/duurzamer te gaan leven. De oprichters en het team zijn zelf de doelgroep en kennen als geen ander de dilemma’s en obstakels waar gezinnen tegenaan lopen. We weten dus waar gezinnen een oplossing voor zoeken. Ook zijn we onafhankelijk en niet verbonden aan een merk. Onze authenticiteit in combinatie met het creatieve talent, een uitbegreid netwerk en een ongebreidelde passie waarmee we partners weten aan te spreken, maakt ons uniek. De data die wij verzamelen rondom gezinsleven, duurzaamheid en consumptiegedrag is van grote waarde voor het bedrijfsleven. Zij hebben behoefte aan deze social intelligence die hun producten beter kunnen laten aansluiten bij de beleefwereld van onze doelgroep. Zelf zijn zij niet in staat om zoals wij, van binnennuit, aan deze inzichten te komen.
 
Wat heeft The Good Family nodig om te kunnen groeien?
 
Een aanvullend startkapitaal om ons product in 2015 door te kunnen ontwikkelen en een passende media- en distributiepartner om het product eind 2015 te lanceren. Verder zijn er gemotiveerde teamleden nodig die met ons willen werken aan een internationale beweging en uitbreiding van The Good Family naar andere landen.
 
Wat gaat The Good Family in 2015 neerzetten?
 
Wij lanceren dit jaar een crossmedia product dat gericht is op het hele gezin, met on- en offline elementen. Hiermee gaan gezinsleden spelenderwijs ontdekken dat duurzaamheid geen er-van-hun-bed-show is, maar dat duurzaamheid schuilt in de kleine dingen die je thuis doet en de dagelijkse keuzes die je maakt. Binnen dit concept nemen ouders en kinderen in- en rond het huis samen actie op gebied van energie, afval, water en voedsel en worden daarvoor beloond. Plezier staat centraal terwijl je samen de wereld ongemerkt een beetje beter maakt. Momenteel werken we samen met creatief bureau Fonk en 400 gezinnen op een agile manier (test & improve) aan het product dat naadloos gaat aansluiten op de behoefte van gezinnen van nu.
 
Wat zijn de ambities van The Good Family?
 
The Good Family is over een aantal jaar actief in minimaal vijf andere landen over de hele wereld. Onze community kan in de nabije toekomst via een license opgezet worden door lokale initiatiefnemers volgens dezelfde opzet als de Nederlandse community. Onze producten zijn schaalbaar, ze kunnen ook in andere talen worden uitgegeven. Wij zijn van plan om wereldwijd ouders en kinderen te inspireren om gezonder, socialer en milieuvriendelijker te gaan leven. Overal in geïndustrialiseerde landen en opkomende economien zijn gezinnen te vinden die het eigenlijk anders willen doen. The Good Family gaat hen wereldwijd verbinden en voor impact zorgen!
 
 
 
Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.
 
Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!
 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: