[Startups] Kees Pijnappels over JournalistenJob
16-03-2015 10:12:00 Door: | Hits: 7177 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Kees Pijnappels, oprichter van JournalistenJob. 

Wat is JournalistenJob? 

JournalistenJob is een marktplaats voor redactionele content. Het brengt redactionele vraag en aanbod bij elkaar, coacht de freelancer en bewaakt de kwaliteit en betrouwbaarheid. Door het hele proces van begin tot eind te begeleiden, zorgt JournalistenJob dat de samenwerking perfect verloopt. JournalistenJob werkt letterlijk crossmediaal, over alle mediatypen heen.

Waarom ben je JournalistenJob begonnen?

Als hoofdredacteur van De Gelderlander en van de Wegener Persdienst heb ik de arbeidsmarkt zien veranderen. Vaste arbeidscontracten voor journalisten worden schaars, de arbeidsverhoudingen worden flexibel. Er ontstaan kleine kernredacties met daar omheen een schil van freelancers. Dat vereist een nieuwe werkwijze van zowel vaste redacteuren als freelancers. Die moeten zich vooral druk maken om de inhoud en niet om allerlei regelwerk. Een organisatie die beide partijen letterlijk helpt samen te werken is dan heel waardevol. 

Hoe en waar is JournalistenJob gevestigd? 

JournalistenJob zit in Breda-Prinsenbeek. Momenteel houd ik nog kantoor aan huis. Op korte termijn verkast JournalistenJob waarschijnlijk naar een bedrijvenverzamelgebouw voor creatieve ondernemingen in Breda. 

Van wie is JournalistenJob?

Ik ben volledig eigenaar van JournalistenJob.

Hoe is JournalistenJob gefinancierd?

De benodigde investering komt dan ook uit eigen zak.

Wie zijn jullie klanten?

JournalistenJob is zowel gericht op de mediabranche, als op gewone bedrijven en instellingen die een journalistieke of redactionele klus hebben. Elke zichzelf respecterende organisatie beschikt tegenwoordig over meerdere mediakanalen, die professioneel beheerd moeten worden. Daar zit enorm veel werk, voor journalisten, eindredacteuren, fotografen, vormgevers, camjo's, social media editors en alle andere mediaprofessionals.

Wat kan JournalistenJob dat andere bedrijven niet kunnen?

JournalistenJob brengt partijen niet alleen bij elkaar, maar bemoeit zich inhoudelijk met de productie en ziet er op toe dat het eindresultaat deugt. Het is nadrukkelijk niet gericht op een vluchtige en eenmalige bemiddeling, maar op een duurzame relatie. Of je freelancer bent of opdrachtgever, bij JournalistenJob weet je dat je in zee gaat met een partij die oog heeft en houdt voor het eindproduct.

Wat heeft JournalistenJob nodig om te kunnen groeien?

Vertrouwen. Vertrouwen van opdrachtgevers dat JournalistenJob hen op eenvoudige en doeltreffende wijze blijvend aan betrouwbare kwaliteitsproducties helpt. Vertrouwen van professionele freelancers dat ze bij JournalistenJob goed journalistiek onderdak kunnen vinden, waar maandelijks meerdere opdrachten te verkrijgen zijn. Dat vertrouwen zal gestaag gewonnen moeten worden.

Wat gaat JournalistenJob in 2015 neerzetten?

Een klein maar fijn platform, waar mediaprofessionals en opdrachtgevers elkaar weten te vinden voor een duurzame relatie, gebaseerd op goede journalistieke producties. Snelle groei is niet belangrijk, het gaat om gezonde groei. Een plant die te hard groeit, waait om voordat hij tot bloei kan komen.

Wat zijn de ambities van JournalistenJob?

Het begint met bemiddeling van opdrachtgever naar freelancer, maar het wil al vrij snel ook het verkeer de andere kant op gaan regelen. De stap die daarop volgt, bestaat uit het bevorderen van de onderlinge samenwerking tussen freelancers. Dan worden we echt een platform voor co-creatie. 

www.journalistenjob.nl

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceercen wij in deze serie:

Esmée Pater over Jobsome
Jan-Pieter Kroezen over Tricktrack
Sander Dullaart over Social Shop
Bas Kohnke over Impraise
Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: