[Startups] Marijn Flipse over Bolt Mobility en de AppScooter
10-11-2015 13:43:00 Door: | Hits: 7548 | Tags:

De Nederlandse startup Bolt Mobility wil met zijn eerste product, AppScooter®, de grootste online angel-investeringsronde ooit in Nederland ophalen. Het doelbedrag van 1,5 miljoen dollar wordt via online crowdfunding bij het angel-investeerdersnetwerk Leapfunder opgehaald. Wij spreken Marijn Flipse, mede-oprichter van Bolt Mobility.

Wie, wat, waar is Bolt Mobility? 
 
Bolt is het bedrijf achter AppScooter. Samen met mijn compagnon Bart Jacobsz Rosier heb ik Bolt Mobility opgericht. Zelf heb ik Werktuigbouwkunde aan de TU Delft gestudeerd en ben vervolgens direct gestart met Bolt. Bart is serial-entrepreneur en heeft Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven gestudeerd. Momenteel zitten we in Yes!Delft, de grootste technische incubator van Europa!
 
Waarom zijn jullie Bolt Mobility begonnen? 
 
Ik heb een achtergrond in scooters. Op mijn 16de knapte ik voor iedereen in het dorp scooters op, om ze vervolgens weer te verkopen. Ik ben hiermee gestopt toen ik ging studeren in Delft. Maar doordat ik elke dag moest pendelen tussen Rotterdam en Delft dacht ik: "Een scooter zou zo gek nog niet zijn voor dit stuk!" Ik was echter klaar met de brandstof scooters. Ze maken enorm veel herrie, je kleren stinken naar rook en zijn verschrikkelijk langzaam. Ook las ik toentertijd in meerdere onderzoeken dat deze scooters 2700x zo vervuilend kunnen zijn als een modern busje. Dat was voor mij de trigger om op zoek te gaan naar een beter alternatief: de elektrische scooter.
 
Maar tijdens deze zoektocht kwam ik ook van een koude kermis thuis. Ik vond alleen maar scooters die op amateuristische wijze waren omgebouwd van brandstof naar elektrisch. Daarbij was de kwaliteit ver ondermaats. Het was geen uitzondering om al roest op de scooters te zien terwijl ze nog in de winkel stonden! Bovendien zagen deze scooters eruit alsof ze uit de jaren '90 kwamen en waren ze duurder dan een gemiddelde kwaliteitsscooter. Toen besloot ik dat dit ook niet was wat ik zocht. Ik wist dat het technisch mogelijk was om het anders te doen: het idee voor AppScooter was geboren.
 
Het eerste product: AppScooter! Wat is dit precies?
 
AppScooter is beter op ieder vlak. Vergelijk het met een Tesla + iPhone op 2 wielen. Hij is sneller (0-45 in 3,9s), lichter en goedkoper dan een Vespa en kan - als allereerste scooter ter wereld - Apps draaien vanuit de cockpit. Het frame is volledig uit éen stuk gemaakt van composiet, hét opkomende materiaal in Automotive industrie. Hierdoor is AppScooter 40% lichter dan een Vespa. Apps die de scooter kan draaien zijn geoptimaliseerd voor rijden. Dat betekent dat je gebruik maakt van grote knoppen en bedieningen op het stuur, en niet wordt gestoord door afleidende beelden.
 
Voordeel is dat men niet meer op de scooter aan het appen is, want je telefoon ligt netjes opgeborgen. Appen tijdens rijden is doodsoorzaak nummer één op het moment. Hier willen wij verandering in brengen. We leven eenmaal in een tijd waarin communicatie en up-to-date blijven extreem belangrijk is. Als wij geen voorziening op AppScooter maken, blijft men met de telefoon in de hand rijden, met alle gevolgen van dien. Daarbij is het ook ideaal dat je navigatie hebt en je favoriete muziek kunt afspelen. 
 
Bestaat er nog helemaal geen AppScooter?! Hoe kwamen jullie op het idee hiervoor?
 
Nee! Er bestaan geen scooters met deze 21e eeuwse technologie. De ontwikkeling in scooterland staat helaas al tientallen jaren nagenoeg stil. Het idee ontstond doordat wij zelf altijd moeite hebben met de telefoon in de auto en vroeger ook op de scooter. Je tikt altijd nét mis waardoor je aandacht niet meer op de weg is, maar op je telefoon. Dit is echt levensgevaarlijk, en we wilden ons product juist veiliger maken dan wat er nu op de markt is. We willen de scooter op ieder vlak verbeteren en veiligheid is hierin de hoogste prioriteit.
 
Hoe is AppScooter tot nu toe gefinancierd? En wat wil je met de komende investering bereiken?
 
Wij zijn begonnen met een kleine seed ronde. Nu met de Leapfunder campagne hebben we al 400.000 euro binnengehaald en zijn op weg naar de grootste online angel investeringsronde in Nederland ooit: 1.5 miljoen dollar. De Leapfunder investering gebruiken wij om het product verder uit te ontwikkelen en de eerste scooters daadwerkelijk af te leveren.
 
Waarom de keuze voor Leapfunder als crowdfunding platform?
 
Leapfunder is een geweldig platform om goede angel investors aan te trekken. Zij hebben een groot netwerk en hebben een goede juridische structuur. Om ons heen hoorden wij dat een investering ophalen 6 tot 9 maanden zou duren, en dat je hier fulltime mee bezig moest zijn. Wij besloten dat we daar geen tijd voor hadden, aangezien wij bezig moeten zijn met het maken en verkopen van AppScooter. Leapfunder bleek hiervoor ideaal. Alles kon relatief snel worden opgezet en de managementtijd was substantieel minder dan de 6-9 maanden fulltime die je nodig hebt om een investering van een maatschappij of grote angel binnen te halen. Tot en met 16 december kan men investeren via Leapfunder, vanaf 10.000 euro.
 
Wat gaat Bolt Mobility komend jaar neerzetten? Hoeveel rijdende AppScooters kunnen we binnen een jaar verwachten?
 
Het komende jaar zullen we de eerste batches van scooters afleveren. Het plan is om 1000 AppScooters in de winter van 2016-2017  geproduceerd en op de weg te hebben.
 
Wat zijn de internationale ambities van Bolt Mobility?
 
AppScooter is internationaal. Voor nu ligt de focus op Nederland en deze week start ook de voorverkoop in de grote scooter-steden in Europa: Berlijn, Parijs, Londen, Rome, Milaan en Barcelona. Binnen een jaar zullen er meer steden volgen, ook buiten Europa.

 
Lees ook: 
 
 


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie