[Startups] Marthijn Graafland over Revolve
11-02-2016 15:15:35 Door: | Hits: 6600 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Marthijn Graafland, mede-oprichter van Revolve.

Wat is Revolve?

Het doel van Revolve is om muzikanten te helpen bij het opbouwen van een fanbase, met hun fans te communiceren en hun populariteit te gelde te maken.

Voor elke muzikant is online promotie enorm belangrijk. Het publiek is tegenwoordig verspreid over veel kanalen. Onze beta stelt artiesten in staat om heel eenvoudig een eigen website te maken en vanuit één plek alle online activiteiten te beheren. De 2.0 versie die nu in ontwikkeling is zal artiesten nog veel meer mogelijkheden geven om de band met hun fans te versterken. Artiesten zijn een merk en moeten zich ook zo gedragen. Wij proberen daarbij te helpen.

Waarom ben je Revolve begonnen? 

Raymond Brekelmans, mijn mede-oprichter, en ik hebben allebei ruim tien jaar ervaring in de muziek- en entertainmentindustrie. We hebben allebei voor Andre Rieu gewerkt. Raymond heeft ook voor veel andere artiesten gewerkt en ik een aantal jaar bij ID&T.

We hebben de afgelopen jaren heel veel met muzikanten en DJ's gewerkt en hoorden vaak dat men de weg een beetje kwijt is in het huidige online landschap. Er zijn zoveel platformen waar je als artiest aanwezig op wil zijn en marketing kost artiesten zoveel tijd dat ze bijna niet meer aan muziek maken toekomen. Wij zijn Revolve begonnen om dit op te lossen.

Revolve is ook nodig omdat de muziekindustrie razensnel is veranderd en deze verandering nog wel een tijdje doorzet. Muziek wordt gratis en is de aanjager van andere activiteiten waarmee een artiest geld verdient. In dat opzicht is een artiest vergelijkbaar met bedrijven die gratis content leveren (televisieprogramma's of nieuws) en hun geld verdienen met advertenties of bijvoorbeeld evenementen. We hebben een hoop ideeën over nieuwe verdienmodellen voor artiesten die we het komend jaar gaan ontwikkelen.

Hoe en waar is Revolve gevestigd? 

Revolve heeft kantoren in Amsterdam en Eindhoven.

Van wie is Revolve? 

Revolve is op dit moment volledig in handen van de oprichters. We staan op het punt om een grote strategische partner aan ons te binden die ook voor een gedeelte mede-eigenaar wordt.

Hoe is Revolve gefinancierd?

De start van Revolve hebben we gefinancierd uit ons spaargeld. Daarna hebben we een kleine investering opgehaald binnen ons netwerk. We zijn nu bezig om nieuwe financiering af te ronden. Daarmee kunnen we de komende tijd een grote stap vooruit maken.

Wie zijn jullie klanten?

Revolve is specifiek gericht op artiesten en muzikanten. Daarbinnen hebben wij een heel diverse klantenkring. De operazangeres Mirusia heeft een website via ons, net zoals de legendarische rock 'n rollband The paladins uit San Diego, en ook DJ's zoals Isis en Ferreck Dawn gebruiken Revolve. We hebben inmiddels een aantal klanten in landen als Australië, Frankrijk en Amerika.

We zien daarnaast steeds vaker dat Revolve gebruikt wordt voor websites van andere type bedrijven. Zo gebruiken al een aantal booking en management agencies Revolve, een paar evenementenorganisatoren en bijvoorbeeld ook de acteur Harry Piekema.

Wat kan Revolve dat andere organisaties niet kunnen?

Onze 1.0 versie is een content management systeem. De markt daarvoor is enorm, maar ook heel competetief. De kracht van Revolve zit in zijn beperkingen. Doordat we ons alleen richten op muzikanten en daar specifieke features voor bieden hebben wij een product dat veel gebruiksvriendelijker is en meer te opties heeft dan concurrenten die meer generieke producten ontwikkelen. Het feit dat er al mensen naar Revolve zijn overgestapt van platformen als Squarespace, Wix en Wordpress bewijst dat we op de goede weg zijn.

Wat heeft Revolve nodig om te kunnen groeien?

Partners die ons helpen muzikanten te bereiken en geld zodat we in hoog tempo kunnn blijven ontwikkelen.

Wat gaat Revolve in 2016 neerzetten?

In 2015 hebben we heel veel feedback verzameld van onze gebruikers. Die gebruiken we om ons platform te verbeteren. Concreet: meer themes, meer features, maar ook bijvoorbeeld een eigen domeinstore,

Uiteraard heeft het werven van nieuwe gebruikers ook de hoogste prioriteit. Om onze doelstellingen daar te realiseren gaan we samenwerken met partners. We zijn  ook bezig om onze gebruikers een incentive te geven om andere gebruikers te werven, dat gaat goed werken in deze industrie, mond-op-mond reclame één van de beste manieren om ons product te vermarkten.

Wat zijn de ambities van Revolve?

Wereldwijd zijn er miljoenen mensen die muziek maken en dat willen promoten. Wij willen wereldwijd het nr. 1 platform worden voor deze mensen.

www.revolve-music.com

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceerden wij in deze serie:

Mariska van Bohemen
Edwin van Rooyen over Echte Voetballers
Stijn Vercauteren over Marketing for Good
Piet-Wim Klaver over Knibble
Piet-Hein Boekel over LegalMatters.com
Michel op 't Landt over Bundle
Wybo Wijnbergen over WeWork
Willem van Lynden over MediaMaze
Ronald Wassenaar over Video Media Group

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `