[Startups] Martijn Broersma over BoekenWurm TV
08-03-2018 16:23:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 3571 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2018 op 25 april in Amsterdam. We spreken met Martijn Broersma, managing director van BoekenWurm TV

Wat is BoekenWurm TV?

BoekenWurm TV, afgekort BW TV, biedt door bekende Nederlanders voorgelezen, bekende kinderverhalen aan de consument middels een Netflixachtige app, als videocontent. Cultureel erfgoed in een nieuw jasje, voor kinderen tussen zes maanden en twaalf jaar. Voor 4,99 euro per maand heeft men onbeperkt toegang tot alle content, tijdelijk met een introductiekorting van de eerste twee maanden gratis.

Waarom zijn jullie BoekenWurm TV begonnen?

Dat voorlezen een essentieel onderdeel is van de opvoeding van een kind is iedereen bekend. Het wordt alleen schrikbarend weinig gedaan in de Nederlandse huishoudens. Slechts 27 procent van de ouders met jonge kinderen leest geregeld; minimaal eens per week, voor. Tel daarbij op dat kinderen die geregeld worden voorgelezen tot twee keer beter presteren op school.
De strijd tegen laaggeletterdheid is al lang een groot maatschappelijk probleem, maar op dit moment groeit een generatie op die de ontstane achterstand niet meer in kan halen. Met voorgelezen kinderboeken op video bieden we een eenvoudige mogelijkheid voor elk kind om in aanraking te komen met geweldige verhalen en sprookjes. Zo wordt niet alleen de taalvaardigheid en fantasie gestimuleerd, maar ook de zin om zelf te gaan lezen. Educatief en entertainend.

Zo zegt Marja van Bijsterveldt, voorzitter van Stichting Lezen & Schrijven: "Op school én thuis voorgelezen worden is van groot belang voor de taalontwikkeling van kinderen. Als je een kind een kwartier per dag voorleest, leert het maar liefst 1000 nieuwe woorden in een jaar. Ik vind het heel goed dat BoekenWurm TV op een leuke manier voorlezen stimuleert. Het programma kan ook een opstap zijn voor gezinnen waar niet zoveel voorgelezen wordt om te ontdekken hoe mooi verhalen zijn.". 

BoekenWurm TV helpt drukke ouders en vooral kinderen om op een speelse manier in aanraking te komen met de mooiste kinderboeken.

Hoe en waar is BoekenWurm TV gevestigd?

BoekenWurm TV is gevestigd in de Oscar Romero studio's in Hilversum. Daardoor beschikken wij over zeer geavanceerde studio's en is alle benodigde techniek in huis.

Van wie is BoekenWurm TV?

Het team dat aan BoekenWurm TV werkt, is zeer ervaren. Zo komt het idee van Vincent Dijkema, voorheen senior creative bij gerenommeerde zenders en productiehuizen, en is de regie in handen van Paula Deppe die onder andere zestien jaar lang SchoolTV heeft geproduceerd. De techniek wordt verzorgd door MediaChoice van Ferry Ouwendijk en door de door de wol geverfde Pieter Hornix. De algehele leiding is in handen van Martijn Broersma. Allen zijn ook mede-eigenaar.

Hoe is BoekenWurm TV gefinancierd?

Tot op heden is alles uit eigen zak gefinancierd en zijn er geen schulden of financiële partners. Het creëren van de content en het bouwen van de webapp, is door de aandeelhouders zelf gefinancierd. Echter zijn wij nog wel op zoek naar smart money: partijen die BoekenWurm TV samen met ons naar het volgende niveau kunnen brengen. Niet alleen met liquide middelen, maar ook met een relevant netwerk.

Wie zijn de klanten van BoekenWurm TV?

BoekenWurm TV richt zich op alle ouders van kinderen tussen zes maanden en twaalf jaar, dat zijn zo'n 800.000 huishoudens in Nederland. Dat is een brede range, maar wij hebben voor elke leeftijdscategorie content ontwikkeld die juist hen aanspreekt. Inmiddels hebben wij meer dan 220 afleveringen opgenomen en gemonteerd, in vier verschillende formats die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen in die verschillende leeftijdscategorieën. Naast de ouders, richt BoekenWurm TV zich ook op alle lagere scholen in Nederland en op de naschoolse opvang.
Als bijkomstige doelgroep kan nog worden gekeken naar narrowcasting bij bijvoorbeeld vakantieparken, hotels of winkels met een kinderhoek.

Wat kan BoekenWurm TV dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Naast de benodigde ervaring en kennis als het gaat om het creëren van content voor kinderen, werken wij samen met enkele zeer gerenommeerde uitgeverijen. Daarnaast hebben veel bekende Nederlanders geholpen hierbij.
Een deel van onze afleveringen is negen maanden lang iedere werkdag uitgezonden op RTL Telekids en dat werd zeer goed bekeken en gewaardeerd. Daarnaast zijn de eerste stappen gezet richting merchandising en licensing van het merk naar producten.

Wat heeft BoekenWurm TV nodig om te kunnen groeien?

In eerste instantie heeft BoekenWurm TV behoefte aan smart money: een partij die net zoals wij bevlogen en enthousiast is met wat wij aan het doen zijn. Er is al veel geïnvesteerd, maar om ons doel (marktleider in Nederlands op het gebied van educatieve entertainment) te behalen, hebben we nog behoefte aan een andere sterke schouder. Ook met betrekking tot onze internationale ambities.

Wat zijn de (internationale) ambities van BoekenWurm TV?

Nederland is het testland voor BoekenWurm TV. De volgende stap is het uitrollen van dit concept in onder andere België, Duitsland en de VS. Hierbij zal lokale content geproduceerd moeten worden en zullen samenwerkingen opgestart moeten worden met de uitgeverijen in deze landen. Zodra dit klaar is, kunnen de verschillende apps van BoekenWurm TV vertaald en gelanceerd worden. Daarna ligt de aandacht vooral op lokale marketing en het succesvol uitrollen.

Wat gaat BoekenWurm TV in 2018 neerzetten?

Na het lanceren van onze webapp even geleden, ligt onze volgende focus op het lanceren van de smarttv-app. Deze zal naar verwachting rond de zomer klaar zijn. Hierna volgen nog de native apps (iOS en Andriod). Hiervoor zijn al verschillende distributieovereenkomsten gesloten. De algehele start en uitrol in Nederland is de primaire focus voor 2018.

www.boekenwurm.tv

 

Heb jij een startup en wil je meedoen met onze startupcompetitie? Meld je dan aan!

Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

Lees ook:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie