[Startups] Mathijs Visser, Willem Verheijen en Rienk Miedema over Offspring Media
04-03-2019 09:47:18 Door: Saskia van Weert | Hits: 3184 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Mathijs Visser, Willem Verheijen en Rienk Miedema, oprichters van Offspring Media.

Wat is Offspring Media?

Offspring Media is een bedrijf dat content en e-commerce samenbrengt in de vorm van een online uitgeverij met verschillende platforms voor zwangere vrouwen en jonge moeders. Via onze titels MamaLove.nl, Forumvoorzwangerevrouwen.nl en Meervoormamas.nl bereiken we maandelijks veel (aanstaande) ouders in Nederland. De content wordt gecreëerd op drie verschillende niveaus: redactioneel, door gebruikers op een forum en door bloggers en influencers.

Vanuit verschillende partnerships met experts kunnen we kwalitatieve informatie aanbieden aan de doelgroep. Daarnaast onderscheiden we ons door het gericht aanbieden van specifieke producten voor de doelgroep. We creëren hiermee een mix van content- en influencermarketing en directe e-commerce-aanbiedingen. Op dit moment leveren we al 40.000 kinderboeken per maand vanuit de koppeling van onze platforms met onze eigen kinderboekenclub.

Op de platformen bieden we uiteraard ook commerciële mogelijkheden aan partners in de vorm van advertenties, e-mailnieuwsbrieven, social-mediabereik, leadgeneratie en gesponsorde content. Binnen commerciële samenwerkingen zoeken we altijd naar een meerwaarde voor zowel de adverteerder als de doelgroep van onze platforms.

Van wie is Offspring Media?

Offspring Media is opgericht door Willem Verheijen, Rienk Miedema en Mathijs Visser. Een team van ondernemers met jarenlange ervaring in verschillende ondernemingen. Willem Verheijen is voormalig CFO en mede-oprichter van Werkspot.nl, Rienk Miedema was in het verleden oprichter en mede-eigenaar van Mamaenzo.nl en de babybox van Kruidvat, en zelf heb ik meer dan tien jaar ervaring als ondernemer aan bureauzijde als oprichter en mede-eigenaar van Permission en recent Happy Leads en Happy Horizon.

Waarom zijn jullie Offspring Media begonnen?

Jaarlijks worden er rond de 180.000 baby’s in Nederland geboren. Naast een paar gevestigde mediapartijen in dit segment zijn er geen nieuwe toetreders. Daar willen we verandering in brengen. Offspring Media vormt een zeer goede match met onze eigen kinderboekenclub. Door vanuit ons online DNA deze jonge gezinnen markt te betreden en heel gericht producten aan onze platforms te koppelen verwachten we direct onderscheidend te zijn. We kunnen voor zowel partners als gebruikers van onze platforms een meerwaarde bieden.

Hoe en waar is Offspring Media gevestigd?

Op basis van onze ervaringen (en onze ambities) hebben we Offspring Media volledig flexibel opgezet. We hebben geen vaste kantoorruimte en werken vanaf eigen locaties. Via online kanalen stemmen we werkzaamheden af en verdelen we taken. Iedereen is hierdoor flexibel in tijden en werkplekken en er wordt gestuurd op eigen verantwoordelijkheden en output. Dit geeft ons veel mogelijkheden om snel bij te sturen en de groei te versnellen door flexibel op te schalen. Zelfs onze stagiaires en onze volledige redactie onder leiding van Margot Wit werken vanaf eigen locatie. Ze zijn hier erg enthousiast over en het past goed bij de moderne wensen en idealen rondom werken. Eens per twee weken komen we bij elkaar op een centrale plek en bespreken we aandachtspunten en nieuwe ontwikkelingen.

Hoe is Offspring Media gefinancierd?

Offspring Media is op dit moment volledig met eigen geld en middelen gefinancierd.

Wat kan Offspring Media dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Door de structuur van ons bedrijf en het feit dat we met een kleine harde kern werken en daaromheen een flexibele schil hebben gecreëerd, kunnen we snel opschalen en hebben we relatief lage vaste kosten. Op basis van onze ervaringen in eerdere bedrijven hebben we veel van onze processen geautomatiseerd en gelijk vanaf de basis goed ingericht. Dit maakt ons erg wendbaar. We willen niet alles in huis doen en werken graag samen met partners die in bepaalde onderdelen specialist zijn. Op die manier kunnen wij onze focus leggen op verdere groei en het in kaart brengen van interessante nichemarkten om ons e-commerce-aanbod verder uit te breiden.

Wat willen klanten van Offspring Media?

Dat verschilt per klant en is eigenlijk best divers. Er zijn klanten die de doelgroep zwangere vrouwen, jonge moeders en jonge gezinnen op een goede manier van kwalitatieve content willen voorzien. Zo hebben we bijvoorbeeld een strategische samenwerking met een organisatie die mensen helpt en zorg verleent rondom alles wat met autisme te maken heeft. Die zoeken een andere samenwerking met ons dan bijvoorbeeld een landelijke winkelketen die rondom specifieke momenten in de zwangerschap producten wil verkopen. Ook werken we samen met stichtingen en organisaties die onderzoek willen doen onder jonge gezinnen om daarmee nieuw beleid te maken of juist om nieuwe producten te introduceren.

Al onze klanten zijn in ieder geval op zoek naar mogelijkheden om één op één met onze doelgroep te kunnen communiceren. Ze willen in een kwalitatieve en betrouwbare omgeving in contact komen met jonge ouders en gezinnen.  

Wat heeft Offspring Media nodig om te kunnen groeien?

Wat we vooral nodig hebben, is tijd en een beetje geduld. Uiteraard willen we zelf altijd sneller, maar we zien iedere maand onze bezoekersaantallen toenemen, onze social-mediafanbase stijgen en onze e-maildatabase verder groeien. Dit zijn voor ons hele belangrijke parameters.

Wat ik persoonlijk wel graag zou willen, is een keer sparren met John de Mol en zijn team van Talpa. In een interview in NRC las ik onlangs over zijn plannen met Talpa Network en gezien zijn recente overname van Linda, ben ik benieuwd hoe hij kijkt naar onze groeiplannen en ambities. En hoe hij erover zou denken om samen onze groei verder te versnellen. Ik zie veel raakvlakken met wat ze bij Talpa aan het doen zijn en hoe wij op dit moment (op veel kleinere schaal) onze plannen in de jonge-gezinnenmarkt aan het uitrollen zijn. Dus mocht de heer De Mol een gaatje hebben in zijn zeer drukke agenda, houd ik me aanbevolen. Het lijkt me zeer inspirerend.  

Wat zijn de (internationale) ambities van Offspring Media?

Onze ambities zijn groot, ook internationaal. In Nederland zien we een snelle groei van de platforms en zijn we op dit moment extra aan het investeren om de groei verder te versnellen. Er wordt op dit moment al concreet gesproken met ondernemers in het buitenland om het uitgeefconcept over de landsgrenzen te lanceren. Ik verwacht dat de eerste samenwerking in het buitenland dit kwartaal (Q1 2019) nog getekend wordt. Ook onze e-commercemogelijkheden gaan we dan direct in het buitenland uitrollen. In principe hebben we alles al klaarstaan en hebben we de mogelijkheid om direct te lanceren en op te schalen als de mogelijkheid zich voordoet en we kansen zien in een specifiek land.

Wat gaat Offspring Media in 2019 neerzetten?

Een goede stabiele basis voor onze verdere groei en uitbreiding in de toekomst. We gaan op korte termijn ons eerste platform in het buitenland lanceren en we zijn in de afrondende fase van een overname van een webshop in het zwangerschapssegment in Nederland. Ik verwacht in 2019 ook offline wat nieuwe dingen te gaan testen. Op die manier kunnen we de doelgroep nog beter bereiken, zowel online als offline.

www.mamalove.nl
www.forumvoorzwangerevrouwen.nl
www.meervoormamas.nl

Heb jij een startup en wil je meedoen met onze startupcompetitie? Meld je dan aan!

Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

Lees ook:

[Startups] Carla Verwijmeren en Karin Wekema over Smartvoices
[Startups] Amran Hardan over Dyseno Studio
[Startups] Phoebe Ohayon over Voice Branding

[Startups] Ruben Balfoort over Commercialreview
[Startups] Jelmer Wind, Tom Schoufs, Ronen Wolf en Peter Minkjan over 5PM
[Startups] Chris van Vleuten over Show Me Holland

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie