[Startups] Mike Kolker over Mundu
14-07-2015 13:39:00 Door: | Hits: 6418 | Tags:
Mundu - een startup uit Groningen - heeft succesvol groeifinanciering verkregen van Kredietunie Groningen. Opgericht in 2012 heeft Mundu zich in korte tijd ontwikkeld tot een speler op het gebied van digital signage. Digital signage is het tonen van informatie aan een specifieke doelgroep op een specifieke locatie en tijd door digitale displays. Wij spreken mede-oprichter Mike Kolker.
 
Wat is Mundu? 
 
Mundu is specialist in digital signage. Digital signage is het tonen van beelden door middel van digitale displays. Binnen dat segment levert Mundu software, hardware en bieden wij interessante mogelijkheden om netwerken commercieel te exploiteren door middel van het toelaten van externe adverteerders. Dat laatste maakt de financiële drempel voor onze klanten een stuk lager om te investeren in digital signage, omdat de investering snel kan worden terug verdiend. Het mes snijdt in dat opzicht dus aan twee kanten.
 
Bij digital signage kun je denken aan grote led displays op outdoor locaties, maar ook aan het digitaliseren van menuborden van bijvoorbeeld een lunchroom. De voordelen van digital signage ten opzichte van printed media zijn groot: content is op afstand te beheren en de uiteindelijke ROI is in veel gevallen hoger dan bij printed media. Een ander belangrijk voordeel is dat displays steeds meer met sensoren worden uitgerust, waardoor het mogelijk is om content te veranderen aan de hand van de context waarin de schermen zich bevinden.
 
Bij een lunchroom kan dat bijvoorbeeld betekenen dat op een zomerse dag meer focus wordt gelegd op ijsjes en minder op warme dranken. En dat allemaal automatisch en zonder omkijken naar de klant. 
 
Waarom ben je Mundu begonnen? 
 
In de eerste plaats om een persoonlijke reden: sinds ik mij kan herinneren, wil ik ondernemer worden. Het is mijn grootste passie. Ik ben in 2003 op 13-jarige leeftijd mijn eerste bedrijf begonnen. Ik ben compleet verliefd op het ondernemersvak en ik kan mij niet voorstellen dat ik in mijn professionele carrière ooit nog iets anders zal doen. De kick van het bedenken van een idee en dit zien uitgroeien tot een bedrijf is het allerleukste wat er is. 
 
Daarnaast is er ook een belangrijk zakelijk motief. De markt van digital signage heeft lange tijd op veel vlakken stilgestaan. De voortschrijdende technologie met nieuwe mogelijkheden als 4G maken de distributie van content sinds lange tijd goed betaalbaar en beheersbaar. Daarnaast is de prijs van hardware de laatste jaren dermate gedaald, zodat we in veel gevallen goed kunnen concurreren met printed uitingen. Onze markt groeit op dit moment dan ook met dubbele cijfers. Dat maakte het plaatje compleet om in deze branche te starten. 
 
Tot slot is digital signage in mijn beleving een robuust bedrijfsmodel: bedrijven zullen altijd behoefte blijven houden aan instore marketing. Sterker nog, met het teruglopen van traffic in binnensteden zullen retailorganisaties nog meer focus hebben op de omzet per klant. Digital signage is daar een uitstekend middel voor. 
 
Hoe en waar is Mundu gevestigd? 
 
We zijn Mundu met drie operationele aandeelhouders in 2012 gestart in een ondergrondse bunker in Assen. Letterlijk op 7 meter diepte en slechts 15 m2. Dit klinkt als een jongensdroom en dat is het ook. Maar aan deze diepte zaten wat praktische bezwaren. Het was lastig om er klanten te ontvangen en gedurende de winter kregen we unaniem last van diverse kwaaltjes als vitamine D tekort. Gelukkig ging de groei van ons bedrijf voortvarend en zijn we sinds 2014 gevestigd in een representatief kantoorpand in Groningen. Echter met de huidige groei zullen we binnen afzienbare tijd weer moeten verhuizen naar een groter pand. 
 
Van wie is Mundu? 
 
Mundu heeft op dit moment 4 aandeelhouders, waarvan 3 op day-to-day basis betrokken zijn bij de onderneming. Thijs Rotman is verantwoordelijk voor het operationele aspect van de onderneming en mijn andere compagnon, Mike Campbell, draagt verantwoordelijkheid voor het commerciële aspect. In de rol van algemeen directeur richt ik mij op de volgende kernpunten: de ontwikkeling en groei van de onderneming, strategie, marketing en financiën.
 
De vierde aandeelhouder opereert op afstand en meer als adviesorgaan. Tevens heeft deze aandeelhouder een financiële injectie gegeven, zodat we destijds van start konden gaan.
 
Toen wij elkaar een aantal jaren geleden leerden kennen, bleek er op persoonlijk vlak een match te zijn. Echter wat ook bleek, is dat wij allemaal specifieke kwaliteiten hebben die binnen een team goed op elkaar aansluiten. Dat betekent dat wij allemaal een zeer specifieke rol vervullen binnen de onderneming, zonder elkaar intern te beconcurreren.  
 
Hoe is Mundu gefinancierd?
 
We hebben als aandeelhouders allen een financiële inbreng gestopt in de onderneming en gelukkig bleek één van de aandeelhouders in staat om ons financieel op weg te helpen. Door de kosten laag te houden, hebben we de eerste anderhalf jaar een sterke groei doorgemaakt door te investeren in de cashflow.
 
De fout die veel ondernemers maken door direct veel geld in eigen zak te steken, hebben wij dus zeker niet gemaakt. Elke cent die er verdiend wordt, investeren we terug in de zaak. En daar kunnen we nu langzaamaan de vruchten van plukken. Hoewel ook de komende jaren nog volop geïnvesteerd zal moeten worden om de onderneming te laten groeien. 
 
De lening die door Kredietunie Groningen is verstrekt, wordt voornamelijk aangewend om fors door te groeien. Onze versnelde groeistrategie ziet er op toe dat we de komende jaren elk jaar willen verdubbelen in grootte. Over drie jaar willen wij een speler van formaat zijn. 
 
Wat kan Mundu dat andere bedrijven niet kunnen?
 
Dat zijn er meerdere, maar de meest voor de hand liggende is het feit dat wij hebben geïnvesteerd in een uitgebreid commercieel apparaat. Dat betekent dat wij naast de levering van digital signage hardware en software, ook de commerciële exploitatie kunnen voorzien. Voor onze klanten betekent dit dat zij, zonder geld te investeren, de beschikking krijgen over een digital signage netwerk. 
 
Daarnaast ligt onze focus op daadwerkelijk gebruiksvriendelijke en intuïtieve software. Dat staat in onze markt nog helemaal in de kinderschoenen. Er zullen best concurrenten zijn die op papier veel kunnen bieden, maar als de eindgebruiker het niet snapt, dan heb je er niets aan. De focus die wij op de eindgebruiker leggen, is nieuw en onderscheidend in de markt.  
 
Wat heeft Mundu nodig om te kunnen groeien?
 
Dan denk ik in de eerste plaats aan de juiste mensen. Het is een cliché, maar het personeel maakt of breekt een organisatie. Ondanks de relatief hoge werkloosheid is het ontzettend lastig om het juiste personeel te vinden. Iemand moet passen in het team, in bezit zijn van de juiste DNA en vooral erg goed zijn in hun werk. We zoeken passie, want ze zijn zelf ook enorm gepassioneerd. 
 
We onderscheiden ons door een veel leukere werkplek aan te bieden. Het gaat vaak al om de kleine dingen; of de koffie goed is en of er lunch wordt verzorgd. Vernieuwend denken en handelen, zowel intern als extern, is een belangrijk speerpunt. 
 
Wat gaat Mundu in 2015 neerzetten?
 
Op de eerste plaats een ijzersterk verkoopteam en een nog strakker uitgekiende propositie. We zijn daar op dit moment volop mee bezig. Daarnaast is onze eigen marketing een belangrijk speerpunt. Tot nu toe zijn we als jonge organisatie namelijk vooral met onze klanten en producten bezig geweest en hadden we minder een gezicht naar buiten. Dat gaat nu veranderen. We willen de markt laten zien waar we mee bezig zijn en ons nog beter profileren. Dat gezicht naar buiten gaat nu dus ook zeker komen, in de vorm van een nieuwe website, social media en meer contact met de markt in de meest brede zin van het woord.
 
Wat zijn de ambities van Mundu?
 
De inkt van ons businessplan is net gedroogd en we staan aan de start van forse groei. Mijn eerste prioriteit op dit moment is om die groei te executeren en in goede banen te leiden. Over drie jaar moet hier een organisatie staan die qua omzet minimaal het vijfvoudige doet. Dat is een pittige uitdaging, maar ik ben er van overtuigd dat dat met hard en slim werken zeker gaat lukken. 
 
 
 
 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie,
 stuur dan een email naar Dewi Smeenk: dewi@nederlandsmedianetwerk.nl

Klik hier voor een overzicht van alle startup interviews in deze serie

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie