[Startups] Nikky Hofland over Swipe & Shop
16-03-2015 10:50:00 Door: | Hits: 8812 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Nikky Hofland, mede-oprichter van Swipe & Shop.

Wat is Swipe & Shop?

Swipe & Shop laat de nieuwste kledingstukken uit diverse webshops zien in één app. Dit doen we op een Tinder-achtige manier. Door naar rechts te swipen wordt een kledingstuk bewaard, door naar links te swipen wordt er een ander product getoond. Je favoriete kledingstukken worden bewaard in je profiel, welke je ook via desktop nog kunt bekijken. Als je je musthave items hebt gevonden, kun je ze via de app direct shoppen.   

Waarom ben je Swipe & Shop begonnen?

Ruim een jaar geleden zijn we het platform Spot & Shop gestart, een plek waar vrouwen kledingstukken kunnen uploaden die ze ergens hebben gezien - op tv of bij bloggers - en waarvan ze zouden willen weten waar dit te koop is. De community helpt ze vervolgens het product of een lookalike te vinden.
In de gesprekken die we hadden met meiden kwamen we erachter dat ze gemiddeld tussen de 3 á 4 uur per week in webshops browsen. Dit deden ze voornamelijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste producten in hun favoriete webshops. De producten die ze graag zouden willen hebben werden dan bewaard in Excel sheets, Word documenten of in hun favorieten. Dat moet toch makkelijker kunnen!

Toen één van onze collega’s weer over haar Tinder-date begon, gingen de grappen over het tinderen van kleding over tafel. Dit in combinatie met het opslaan van de nieuwste kledingstukken in je profiel, welke via verschillende devices toegankelijk is, werd uiteindelijk Swipe & Shop.

Hoe en waar is Swipe & Shop gevestigd?

Wij zijn een startup binnen Sanoma Media en zijn dan ook gevestigd in Hoofddorp, in het hoofdkantoor van Sanoma.

Van wie is Swipe & Shop?

Ik en Pamela Neelis zijn de oprichters. Sanoma Media is meerderheidsaandeelhouder van Swipe & Shop.

Hoe is Swipe & Shop gefinancierd?

Wij hebben het idee gepitcht aan Sanoma, en daarna funding gekregen om het uit te werken. Dit vond plaats in september, in november hebben we toen de eerste versie gelanceerd.

Wie zijn jullie klanten?

Onze doelgroep zijn meiden van 15-30 jaar die graag on trend blijven. Ze volgen veel blogs en shoppen veel online. Zelfs voor mobiel shoppen draaien ze hun hand niet om.

Wat kan Swipe & Shop dat andere bedrijven niet kunnen?

We zijn een vrij jong team met een gemiddelde leeftijd van 25 jaar. Meer dan de helft is vrouw! We werken lean en agile, dat wil zeggen dat we eerst onze aannames valideren voordat we iets bouwen, maar ook dat we scrummen. Voordat we een feature implementeren, wordt deze eerst zorgvuldig getest door meerdere designs voor te leggen aan de gebruiker. Zo worden er vrijwel geen dingen geïmplementeerd waar de doelgroep niet op zit te wachten.

Verder nodigen we iedere vrijdag meerdere gebruikers uit op kantoor. In deze creatieve sessies laten we hen voornamelijk spreken. Het mooie is dat wij doelgroep zijn van ons eigen product, wat beslissingen maken en de interactie met gebruikers een stuk makkelijker maakt.

Wat heeft Swipe & Shop nodig om te kunnen groeien?

We zijn momenteel aan het kijken naar een samenwerking met modeplatform Fashionchick wat ons zeker zou helpen groeien, maar ook meer ingangen biedt bij retailers. Daarnaast hebben we nog geen marketingbudget uitgegeven. We zijn benieuwd wat er gebeurt als we dit wel doen!

Wat gaat Swipe & Shop in 2015 neerzetten?

In Nederland hebben we met 40.000 downloads pas een klein stukje van de markt te pakken. De afgelopen drie maanden stonden in het teken van het bouwen en optimaliseren van de app. We hadden veel interactie met de doelgroep, waardoor we deze beter konden begrijpen. De komende maanden gaat om groei en het verhogen van de conversie. We willen voor het einde van het jaar 300.000 downloads in Nederland en 500.000 in de UK realiseren.

Wat zijn de ambities van Swipe & Shop?

Onze ambitie is om mobiel shoppen eenvoudiger en overzichtelijker te maken en hiermee ons steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van de m-commerce. We hopen dat vrouwen op deze manier sneller vinden wat ze zoeken. Daarnaast zijn we in samenwerking met Fashionchick bezig Swipe & Shop in de UK te lanceren. Deze versie van de app wordt as we speak gebouwd en zal binnen een maandje live staan in de app stores!

www.swipenshop.nl

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceercen wij in deze serie:

Kees Pijnappels over JournalistenJob
Esmée Pater over Jobsome
Jan-Pieter Kroezen over Tricktrack
Sander Dullaart over Social Shop
Bas Kohnke over Impraise
Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: