[Startups] Nino Floris over Crowded
02-03-2017 09:04:00 Door: Marianna Beets | Hits: 7929 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam. Vandaag spreken we Nino Floris, mede-oprichter van Crowded.

Wat is Crowded?

 We zijn een soort WordPress voor sociale platformen, waar je met tientallen modules zoals events, berichten, ideeën en groepen gemakkelijk de community kan inrichten. Dit gebeurt allemaal vanuit één Software as a Service product om zo alle klanten tegelijk te kunnen voorzien van nieuwe ontwikkelingen en features. Over die oplossing gaat een laag met de eigen branding van de klant om zo tot een compleet unieke community te komen. Door de talloze combinaties wordt Crowded heel breed ingezet: van het betrekken van werknemers en het uitgeven van content tot burgerparticipatie en online ideation.

Uit recent wereldwijd onderzoek over online communities blijkt opnieuw dat branded online communities een enorme impact hebben op klanttevredenheid, ze verlagen de support-kosten en leveren vaak ook nog nieuwe ideeën op. Onder de streep helpen wij bedrijven, merken en uitgevers die dit ook graag willen met simpele software om zonder hoge investering en binnen een korte tijd die online community te realiseren.

Waarom zijn jullie Crowded begonnen?

De behoefte ontstond bij mede-oprichter Robert van Hoesel. Hij was een paar jaar terug bezig met Young Creators, met meer dan 22.000 leden de grootste community voor jonge talenten in Nederland. Daar ontstond de wens voor een eigen community platform. Door gebrek aan oplossingen uit de markt besloten we zelf iets te ontwikkelen. Dat ging alleen niet zo gemakkelijk. Na een half jaar bouwen was het geld, de energie en de motivatie op en hadden we de hoop bijna opgeven.

Bij toeval kwamen we toen in contact met de ING, die het platform dat we ontwikkelden graag wilde inzetten. We maakten een kopie, veranderden de kleuren naar oranje en verkochten de eerste licentie. Later kwamen we meer bedrijven tegen waarbij de ambities voor een online community strandden door gebrek aan juiste techniek. Dat was het moment waarop we besloten met Crowded te beginnen, software waarmee we stichtingen zoals Young Creators, maar ook grote enterprises, in staat stellen een community te bouwen.

Hoe en waar is Crowded gevestigd?

We hebben een mooie loft bij StartDock, een startup hub op de Herengracht. Die zolder is ons tweede huis, een gezellige plek waar we nog regelmatig na etenstijd het product doorontwikkelen. Verder zitten we temidden van veel ander Startup-geweld zoals TQ, Hackers & Founders en Rockstart, dat is fijn voor het delen van kennis en netwerk.

Van wie is Crowded?

Crowded is volledig eigendom van de oprichters, Nino Floris en Robert van Hoesel, en de eerste medewerker. Recent hebben we alle andere aandeelhouders uitgekocht zodat we volledig in control zijn.

Hoe is Crowded gefinancierd?

Crowded heeft geen investeerders aan boord. We zijn winstgevend en investeren vanuit onze omzet in het product. Voorlopig zijn we van plan dit zo te houden, want we kunnen nu riskante experimenten doen. Mochten we van koers willen veranderen kan dit altijd, zonder dat we andere aandeelhouders hoeven te overtuigen.

Wat kan Crowded dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Binnen een week kunnen wij een community platform lanceren, vol met slimme ontwikkelingen en learnings die wij opdoen bij al onze klanten. Hierdoor kunnen onze klanten direct beginnen met het bouwen van hun community en het geheel in de praktijk ervaren. Onze concurrenten besteden eerst veel tijd aan het creëren van een theoretische strategie, terwijl onderzoek uitwijst dat 50% van de branded communities hier binnen een jaar al van afwijkt. Onze software is zo ontwikkeld dat veranderingen gemakkelijk door te voeren zijn in het product. Daarom werken veel grote bedrijven graag met ons, zodat ze kunnen experimenten met online communities zonder risico.

Wat heeft Crowded nodig om te kunnen groeien?

Klanten! Het nadeel van werken zonder een investeerder is natuurlijk dat we afhankelijk zijn van direct succes en alle uitgaven eerst zelf verdiend moeten worden. We zijn op zoek naar klanten met lef en hun business willen verbeteren door middel van een community met wie we gezamenlijk kunnen experimenteren. We hebben nu 40 cases met grote partijen waaronder de ING, ABN AMRO, Capgemini, TUI en een aantal gemeenten waar we veel van leren. De insights die wij hieruit halen zijn misschien wel het waardevolste wat we de afgelopen tijd genereren, alleen daarmee kunnen we daadwerkelijk de allerbeste partij in de markt worden.

Wat gaat Crowded in 2017 neerzetten?

We willen ons dit jaar graag bewijzen. Afgelopen jaar groeide we 400%, dat hopen we dit jaar weer te doen. Daarnaast willen we een aantal marktspecifieke oplossingen uitbrengen. Zo zijn we onder andere bezig met een all-in-one oplossing voor conferenties en congressen en experimenteren we met communities voor politieke partijen. Verder willen minimaal één platform neerzetten met een bekende naam uit het medialandschap.

Wat zijn de ambities van Crowded?

Ondanks dat 70% van de online communities wereldwijd als succesvol wordt beschouwd hebben veel bedrijven koudwatervrees rondom online communities. De drempel om een community te bouwen is nu hoog: het zit bedrijven niet in de vingers, de kosten zijn enorm en de ontwikkeling duurt altijd te lang. We willen met ons product die lat dusdanig laag leggen zodat een online community altijd deel wordt van de communicatiestrategie bij bedrijven.

www.crowded.co


Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!


Lees ook:

[Startups] Jorrit Baerends over Adpiler

[Startups] Pieter Stouten en Perry Sprado over Store-E

[Startups] Mariska van Bohemen over Dime

[Startups] Robin van der Meulen over MyHappyList

[Startups] Jeroen Veldman over Bynco

[Startups] Nanda Appelman en Leonie Ruhe over FoodX.nl

[Startups] Jochem Snels over Another Cookie

[Startups] Guy Kessels over Hugo

[Startups] Jack Stroeken over Ekomenu

[Startups] Gideon Nagtegaal over Seeviews

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie