[Startups] Oscar den Ouden over Merktroubadour
26-02-2015 13:37:00 Door: | Hits: 8466 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Oscar den Ouden, mede-oprichter van Merktroubadour. 

Wat is Merktroubadour? 

Merktroubadour is een nieuw type PR & Contentbureau dat zich met haar specialisatie op het gebied van PR op de samenwerking met reclame- en mediabureaus richt. In de praktijk blijkt namelijk dat bureaus bezig zijn met gebieden afbakenen en terrein winnen, terwijl het succes van campagnes veelal te danken is aan goede, onderlinge samenwerkingen. Wij bouwen de bruggen die daarvoor nodig zijn en samen met onze partners creëren wij succes binnen het drieluik: reclame, media en PR. 

Waarom ben je Merktroubadour begonnen? 

Om te beginnen is het hebben van een eigen bureau nooit een doel op zich geweest. Puur omdat ik de manier van samenwerken waarin ik heilig geloof nog niet in de praktijk zag toegepast, ben ik Merktroubadour begonnen. Hoe vreemd is het dat reclame-, media- en PR bureaus maar zelden met elkaar én met de klant aan tafel zitten terwijl hun doel - maximaal effect realiseren - hetzelfde is? Die vraag heeft voor mij en mijn compagnon Rianne de Vries een hoop teweeg gebracht.

Nu mijn tijd in Merktroubadour gaat zitten, snap ik ook dat het hebben van een bureau ook een doel op zich kan zijn. Het ondernemen, de vrijheid, je eigen visie kunnen nastreven. Stuk voor stuk zijn het elementen die een enorme kick geven!    

Hoe en waar  is Merktroubadour gevestigd? 

Gelijk aan een troubadour hebben wij geen vaste werkplek. Vaak werken wij vanuit het bureau waarmee wij samenwerken of vanuit de locatie waar onze klanten zitten. Op die manier kunnen wij de disciplines reclame, media en PR ook eenvoudiger koppelen dan dat het op afstand gebeurt. Natuurlijk kunnen we niet altijd een beroep doen op de locatie van externen. Daarom huren wij in de Spaarndammerbuurt in Amsterdam tegen een scherpe prijs een kantoorruimte waar we zeker terecht kunnen.

Van wie is Merktroubadour?  

Merktroubadour heb ik samen met mijn compagnon Rianne de Vries opgericht. Daarvoor ontmoetten wij elkaar bij mediabureau Mediaxplain*. Daar hebben wij twee jaar lang met veel plezier samengewerkt. Door hard te werken, veel over het vak te praten en door onze betrokkenheid bij het reclame-initiatief RA*W zijn wij nader tot elkaar gegroeid, en hebben wij samen de stap naar het ondernemen gemaakt.

Hoe is Merktroubadour gefinancierd?

Merktroubadour is gestart zonder enige financiering vanuit externen. Dit zorgde ervoor dat wij direct vanaf de start alle zeilen moesten bijzetten om te kunnen leven van ons bedrijf. De spirit die daarbij komt kijken, is onoverwinnelijk en heeft ervoor gezorgd dat wij staan waar wij nu staan.

Wie zijn jullie klanten?

Kijkend naar de bureaus met wie wij samenwerken, zijn dat er al heel wat. Zo verzorgden wij met NATWERK onder andere een activatie rondom de V&D Schoolcampus, realiseerden wij in samenwerking met DDB/Tribal een PR- en bloggertraject voor hun klant Menzis en waren wij betrokken bij de viral van Dirk van den Broek die XXS voor haar klant maakte. Ook met een reclamebureau uit Eindhoven, Aart & van Breensma, werken wij veelvuldig samen. Qua mediabureaus halen wij veel plezier uit de samenwerking met ZoekHelden, met wie wij werken voor klanten als Jantje Beton, Winkelcentrum Schalkwijk, Axent en Dokters van de Wereld. Momenteel zitten we ook in een pitch samen met M2Media. 

Hoewel onze propositie zich richt op samenwerken met reclame- en mediabureaus, zijn er ook enkele klanten waar wij direct voor werken. Recent hebben wij het internationaal bekende fietsenmerk VANMOOF aan ons portfolio mogen toevoegen en ook de Amsterdamse rederij Blue Boat Company is een vaste klant van Merktroubadour. 

Wat kan Merktroubadour dat andere bedrijven niet kunnen?

Een open deur zou zijn flexibiliteit, omdat wij weinig overhead hebben. Waar Merktroubadour het werkelijke verschil maakt, is dat wij - gezien onze achtergrond in de reclame- en mediawereld - vanuit een PR gedachte met reclame- en mediabureaus kunnen meedenken. Hoe kunnen we de campagne zo vormgeven dat het ook nieuwswaarde bevat en  bloggers en journalisten getriggerd worden om erover te schrijven? Dat is een vraag die vaak tijdens gesprekken met reclamebureaus ter sprake komt. De vraag die wij mediabureaus voorleggen: Waar wordt er media ingekocht en zijn de onderhandelingen al verricht?

Op het moment dat de onderhandelingen nog moeten plaatsvinden, haakt een Merktroubadour tijdens het gesprek aan om er voor te zorgen dat er naast advertentieruimte ook redactionele aandacht komt voor klant x. De scheidingslijn tussen redactie en sales wordt immers steeds kleiner, waardoor er meer mogelijk is dan voorheen. Inhoudelijke kennis van beide disciplines zie je niet terug bij andere PR bureaus die zich vaak richten op één specifieke branche, zoals mode of financiële dienstverlening.

Wat heeft Merktroubadour nodig om te kunnen groeien?

Een verfrissende mindset binnen het vakgebied waarbij samenwerken en kennisdelen eerder regel dan uitzondering zijn. 

Zelf verzamelen wij een netwerk van bureaus en ervaren freelancers om ons heen met wie wij het leuk vinden om samen te werken en doeltreffend te werk kunnen gaan.

Wat gaat Merktroubadour in 2015 neerzetten?

Wij willen in 2015 nog meer geïntegreerde campagnes vormgeven, waarbij de samenwerking tussen reclame-, media- en PR bureau steeds soepeler verloopt. Met de adverteerder als lachende derde / vierde. Dat wij eind 2014 in e-mails van DDB/Tribal naar Mindshare en vice versa werden ge-cc’d, gaf zo’n kick. Daar willen wij er dit jaar meer van! 

Wat zijn de ambities van Merktroubadour?

De expertise van Merktroubadour op het gebied van PR en contentcreatie concentreert zich op de Nederlandse markt. In België ziet het medialandschap er bijvoorbeeld al heel anders uit. Dit neemt niet weg dat merken met internationale ambities, bijvoorbeeld een type VANMOOF, bij ons welkom zijn. 

merktroubadour.nl

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceercen wij in deze serie:

David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect