[Startups] Philipp Benkler over Testbirds
18-03-2015 11:50:00 Door: | Hits: 6924 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Philipp Benkler, mede-oprichter van Testbirds.

Wat is Testbirds?

Testbirds levert crowdtests. Dit houdt in dat bedrijven en organisaties via ons platform hun apps of websites kunnen testen met de eindgebruiker. Onze meerwaarde steekt in het gegeven dat testers op hun eigen devices testen, in echte omstandigheden in plaats van in een kunstmatige labsetting. Verder hebben ze een uitgebreid profiel ingevuld, waardoor we bijna ieder testerprofiel kunnen aanleveren. Ook is het mogelijk om je eigen crowd in te brengen, zoals bijvoorbeeld je medewerkers. De testers halen vervolgens fouten uit de software en geven via de Nest, ons platform, onregelmatigheden aan. Met die feedback worden apps en websites geoptimaliseerd, zodat deze zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen of verwachtingen van de mensen voor wie het gemaakt wordt.

Waarom ben je Testbirds begonnen?

Testbirds ben ik begonnen met twee vrienden. Na werkervaring op te hebben gedaan bij grote bedrijven, kriebelde het om zelf wat te beginnen. We speelden met het idee om iets met crowdsourcing te doen, een ontwikkeling die we erg interessant vonden. Gezien een aantal van ons een ontwikkelaarsachtergrond heeft, en specifiek in het testen van software, kwamen we er al gauw op uit om crowdsourcing met software testing te combineren. Zo zijn we eigenlijk tot crowdtesting gekomen. Dat er vraag naar was, merkten we ook snel. Wie wil er nou niet dat z’n app of website feilloos werkt?

Hoe en waar is Testbirds gevestigd?

Testbirds is opgericht in München, waar ons hoofdkantoor gevestigd is. Testbirds Benelux opereert vanuit Amsterdam. We zijn hier begonnen in het gebouw van Rockstart, een erg dynamische omgeving waar we met veel plezier hebben gezeten. Doordat ons Benelux team groeiende is, zijn we sindskort gehuisvest in een groter kantoor aan de Keizersgracht.

Van wie is Testbirds?

Samen met dev-maatje Georg Hansbauer en marketing wizard Markus Steinhauser ben ik Testbirds begonnen. We staan binnen ons bedrijf bekend als the founders, wat ook wel kenmerkend is voor de platte organisatiestructuur die we hanteren. Wij drieën zijn eindverantwoordelijk voor de beslissingen binnen het bedrijf.

Hoe is Testbirds gefinancierd?

De eerste financiering ontvingen we in de vorm van een beurs, de EXIST scholarship aan de LMU in München. Niet lang daarna kregen we een kapitaalinjectie van WBI. En vorig jaar haalden we een belangrijke investeringsronde binnen van Seventure Partners in Frankrijk.

Wie zijn jullie klanten?

Dat is lastig te definiëren, omdat we juist alle sectoren doorkruisen. In het kort bestaan onze klanten uit bedrijven en organisaties die de best mogelijke apps en/of websites willen hebben voor hun eindgebruikers. We werken zo met partijen uit alle sectoren, van retail en dienstverlening tot aan industrie, media en meer.

Wat kan Testbirds dat andere bedrijven niet kunnen?

Wat wij leveren, is een vrij nieuwe testmethode. Om duidelijk te zijn, crowdtesting is geen vervanging van bestaande software testmethoden, maar moet gezien worden als een belangrijke en waardevolle aanvulling daarop. Er zijn drie punten waarop wij ons onderscheiden. Allereerst beschikken wij dankzij onze testers over een enorme diversiteit aan apparaten, van computers en smart tv’s tot smartphones en wearables. Wij bewegen zo moeiteloos mee met de snel veranderende technologische ontwikkelingen.

Ten tweede hebben we inmiddels een internationale testerpool opgebouwd van zo’n 65.000 testers. Dit levert een uitzonderlijk rijke database op aan demografische criteria van testers die in real-life omstandigheden testen.

Tot slot is Testbirds zeer flexibel. Je kan je eigen crowd inbrengen, een self-service starten, of gebruik maken van onze ervaren projectmanagers. Daarnaast is ons platform constant in ontwikkeling en te integreren in het continue test- en ontwikkelproces.
 
Wat heeft Testbirds nodig om te kunnen groeien?

We hebben net een nieuw kantoor betrokken in Amsterdam en zijn er klaar voor om het team te laten groeien. We zijn altijd op zoek naar nieuw talent om Testbirds te laten groeien. Verder zijn we erg blij met onze testers en iedereen met een smart device is vrij om zich aan te melden in onze Nest. Momenteel is ons platform nog in het Engels, maar een Nederlandse versie staat op onze to-do-list. Daarnaast is awareness en voorlichting over de werking en het belang van crowdtesting voor ons essentieel om te kunnen groeien.

Wat gaat Testbirds in 2015 neerzetten?

Voor de meeste mensen is crowdtesting een totaal nieuw iets. In de lijn van wat ik net aangaf: het is misschien wel het grootste doel voor ons op dit moment om Nederland bekend te maken met crowdtesting. Dat mensen weten wat het is, hoe het werkt en waarom het belangrijk is. We laten onze crowd graag groeien om tot kwalitatief uitstekende apps en websites te komen. En we helpen natuurlijk graag zoveel mogelijk bedrijven en organisaties aan deze ijverige bugfinders.

Wat zijn de ambities van Testbirds?

Onze missie is om Europa’s meest toonaangevende en innovatieve crowdtesting provider te worden. Ons geweldige team werkt hier elke dag met veel passie aan en we groeien hard. Deze ontwikkeling, die op verschillende aspecten plaatsvindt, willen we blijven doorzetten. Dit geldt voor het talentvolle team, de hulpvaardige crowd, de toenemende diversiteit en het constant verbeteren van onze services. Naast de DACH-regio en de Benelux zijn we ook bezig met projecten in het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Een ultiem doel zou zijn dat crowdtesting voor mensen gelijk staat aan Testbirds en andersom. Of dat we met Testbirds het woord ‘crowdtest’ in het woordenboek krijgen, in elke Europese taal. Dat lijkt me een mooi iets om na te streven.

www.testbirds.nl

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceerden wij in deze serie:

Bert Jan ten Kate over Massarius
Robert Kosse over Move4Mobile

Robert den Hollander over eBookingServices

Nikky Hofland over Swipe & Shop

Kees Pijnappels over JournalistenJob

Esmée Pater over Jobsome
Jan-Pieter Kroezen over Tricktrack
Sander Dullaart over Social Shop
Bas Kohnke over Impraise
Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: