[Startups] Phoebe Ohayon over Voice Branding
01-02-2019 13:00:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4849 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Phoebe Ohayon, mede-oprichter van Voice Branding.

Wat is Voice Branding?
 
Voice branding helpt merken en bedrijven bij designen van een unieke audio identiteit voor conversational experiences. Door merkwaarden en personality te vertalen naar geluids associaties die onder meer de stem van een merk kunnen definiëren. Wij vinden manieren waarop de normen en waarden, beloften, aspiraties en uitstraling van een merk vertaalt kunnen worden naar auditieve componenten die op de juiste manier inspelen op het associatievermogen van de doelgroep.  
 
Om een veelzijdige merk verbinding tot stand te brengen, is het dringend noodzakelijk om samenhangende ervaringen en content aan te bieden. Hierdoor onderscheiden merken zich van concurrenten.

Van wie is Voice Branding?
 
Ik heb Voice Branding mede opgericht met Maikel van der Wouden. Wij zijn van oorsprong beide sound designers en hebben ons gespecialiseerd in audio engineering. Beide werkten we na onze studie aan het conservatorium vooral in opname en muziekstudio's. Ikzelf werkte vooral in London bij een van de beste opname en productie studio’s ter wereld, waar bekende artiesten wekelijks over de vloer kwamen. Na enige tijd merkten ik dat de ‘traditionele’ audio wereld, toen nog niet toe was aan innovatie en besloten wij een eigen branding agency op te zetten die zich focust op innovatieve en digitale media. 

Waarom zijn jullie Voice Branding begonnen?
 
Wij zijn Voice Branding begonnen om merken te helpen samenhangende customer experiences aan te bieden die consistent zijn en uitstralen waar het merk voor staat. Wij versterken op deze manier de purpose en zorgen dat het inlevingsvermogen oprecht overkomt waardoor authenticiteit wordt ontwikkeld. Wij geloven namelijk dat, hoe beter deze elementen samenkomen, hoe sterker het vertrouwen is dat consumenten in het merk hebben.  
 
Naarmate er meer touchpoints zijn om te communiceren met de consument is het cruciaal dat de merk cultuur en brand-personality ten allen tijde duidelijk en consistent overkomen. Met de komst van smart speakers en devices waar je tegen kan praten wordt audio branding daarom belangrijker dan ooit. De auditieve experience van de consument staat hierbij centraal (denk niet alleen aan Voice, ook AR, TV, Radio, Online, IVR, etc.). Veel marketeers zijn zich bewust van het feit dat spraak en audio hierbij een sleutelrol spelen, maar ze hebben geen idee hoe ze een auditieve strategie kunnen ontwikkelen.
 
Het is de hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Geluid is namelijk super krachtig. Er is geen rede waarom een merk niet zou moeten inspelen op een menselijke prikkel die direct verbonden staat met ons associatievermogen. Wij zien conversational als eerste stap voor merken om te bouwen aan een volledige audio identiteit.
 
Hoe en waar is Voice Branding gevestigd?
 
Wij zijn gevestigd in Amsterdam op het Marineterrein, Kattenburgerstraat 5. Daarnaast werken wij met zo’n 10 tot 15 externe freelance producers, voice-over artiesten en sound designers met eigen studio's in de omgeving van Amsterdam.
 
Hoe is Voice Branding gefinancierd?
 
Vanaf de start van ons agency en het label Voice Branding hebben wij alles zelf kunnen financieren. Dankzij een stabiele klantenbase hebben wij ons netwerk van freelancers kunnen uitbreiden en een sterk team kunnen opbouwen.  
 
Wat kan Voice Branding dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?
 
De combinatie van conversational audio branding, strategie, productie en onze getrainde audio engineering oren is zeldzaam. Daarnaast werken wij graag voor langere tijd samen met interne teams om de auditieve impact, zowel emotioneel als functioneel, te testen en te analyseren om continue te verbeteren.  
 
Wat willen klanten van Voice Branding?
 
Momenteel werken wij voor merken zoals, KRO NCRV en PepsiCo maar ook met digital agencies zoals Scrambled.voice, Oxyma (Merkle) en Greenhouse Group waarmee wij expertises combineren en conversational proposities naar merken en klanten onderzoeken en versterken.  
 
Wat heeft Voice Branding nodig om te kunnen groeien?
 
Een nog snellere ontwikkeling van de Nederlandse taal op de Google assistant. Hoe beter de technologie, hoe ‘nog’ sneller de adaption en hoe harder wij kunnen groeien in Nederland. Daarnaast zijn wij op dit moment ook op zoek naar nieuwe teamleden met de zeldzame combinatie: Sound Designer en een affiniteit voor Branding en/of Strategie.  
 
Wat zijn de ambities van Voice Branding?
 
De komende jaren zijn onze ambities om met meer internationale merken samen te werken. Het maakt het audio branding en strategie proces nog interessanter en is een mooie kans om de verschillende culturele interpretaties van stem en geluid te onderzoeken.  
 
Wat gaat Voice Branding in 2019 neerzetten?
 
In 2019 zullen wij veel merken helpen in het conversational design proces en nieuwe voice en audio identiteiten producren. Komende maanden staan er al veel nieuwe conversational branding onderzoeken, projecten en workshops op de planning. En in 2019 gaan wij verder met het onwtikkelen van een eigen onderzoeksmethode, die merken helpt bij testen en analyseren van de impact en effectiviteit van audio branding op de consument. Daarnaast zijn wij ook bezig met het schrijven van een boek over audio branding en strategie.

www.voicebranding.nl

 

Heb jij een startup en wil je meedoen met onze startupcompetitie? Meld je dan aan!

Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

Lees ook:

[Startups] Carla Verwijmeren en Karin Wekema over Smartvoices
[Startups] Amran Hardan over Dyseno Studio
[Startups] Ruben Balfoort over Commercialreview
[Startups] Jelmer Wind, Tom Schoufs, Ronen Wolf en Peter Minkjan over 5PM
[Startups] Chris van Vleuten over Show Me Holland
[Startups] Mathijs Visser, Willem Verheijen en Rienk Miedema over Offspring Media

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie