[Startups] Rutger Geelen over SchedJoules
06-01-2017 13:34:00 Door: Alie Sierkstra | Hits: 7486 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam. Vandaag spreken we Rutger Geelenoprichter van SchedJoules

Waarom ben je SchedJoules begonnen?

In 2007 irriteerde het me dat ik de wedstrijden van Ajax altijd handmatig in mijn agenda moest zetten. Ik belde mijn studievriend Wilfred en aan het eind van de dag hadden we een site waarmee gebruikers eenvoudig de schema's van hun favoriete voetbalclub in hun agenda konden zetten. We zetten een portal op voor public calendars waar gebruikers zelf dit soort calendars konden delen. Tot 2010 was dit een hobby; alhoewel we klanten als Feyenoord, CANAL+, ING en Heineken hadden en op CNN gefeatured werden.

In 2010 zijn we gestopt met deze dienst en hebben we SchedJoules opgezet waarbij we alleen nog content van betrouwbare en complete bronnen aanboden. Daarnaast besloten we de content via een API aan applicaties van derden aan te bieden. Dat laatste bleek het juiste pad naar de eindgebruiker te zijn. We hebben nu 15 calendar partners met een wereldwijde active user base van 5 miljoen gebruikers.

Hoe en waar is SchedJoules gevestigd?

Amsterdam, Utrecht, Dresden, Boedapest. Ja, we zijn nogal gedistribueerd. Minimaal eens per kwartaal komen we bij en elkaar en bepalen de doelen voor het volgende kwartaal. Verder houden we een wekelijks ritme aan om te weten waar iedereen aan werkt en wat de uitdagingen zijn. Slack, mail, Skype, Github en Pipedrive zijn tools die ons helpen.

Van wie is SchedJoules?

Er zijn vier aandeelhouders: 3 founders en Startupbootcamp. Uit 350 ondernemingen werden we in september gekozen voor het Startupbootcamp E-commerce programma. Op 18 januari is het Demo Day waarop we onze visie zullen tonen.

Hoe is SchedJoules gefinancierd?

Voornamelijk met omzet. In eerste instantie hebben we er eigen geld ingestopt. We zijn in de afrondende fase van onze eerste externe financieringsronde van 150.000 euro.

Wat kan SchedJoules dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Op het snijvlak van tijd, locatie en interesse (contextuele informatie) gebeurt heel veel. Neem als voorbeeld Google Now. Wij nemen events als beginpunt omdat daar een sterke sociale component aan zit. Verzamelen van event-data, curatie, het aanbieden in apps van derden en daar dan door het gebruik patronen in herkennen, is essentieel voor het geven van een goede aanbeveling. Daar falen alle huidige oplossingen.

Wat heeft SchedJoules nodig om te kunnen groeien?

Tijd en veel experimenteren. Met onze event discovery service zitten we nog in een 'discover' fase. We weten alles van calendars, maar kunnen wij het gedrag van gebruikers zo beïnvloeden dat zij bijvoorbeeld hun kalender als startpunt gaan gebruiken voor het vinden en boeken van events.

Wat gaat SchedJoules in 2017 neerzetten?

Voor ons is het belangrijk om onze MVP, die we eind december met twee van onze huidige partners (aCalendar & CalenGoo) hebben gelanceerd, te gebruiken om heel veel van te leren en verder uit te bouwen. De in totaal 75.000 Nederlanders die aCalendar & CalenGoo gebruiken, kunnen nu Ticketmaster-concerten vinden in hun agenda en direct tickets boeken. Het is een eerste stap en verbeteringen zullen plaatsvinden op het gebied van content maar ook op het gebied van vind-snelheid: hoe snel kunnen wij een gebruiker een interessant event voorschotelen. Eind 2017 willen we dat minimaal 1 miljoen actieve gebruikers toegang hebben tot onze dienst.

Wat zijn de ambities van SchedJoules?

World domination :-) Wij worden de go-to place voor event discovery. De gebruikers hoeven niet door te hebben dat de aanbeveling van ons komt, maar uiteindelijk zal elke virtuele assistent, elke auto en elk device gebruikers op ieder moment en op iedere lokatie een aanbeveling kunnen geven om hun vrije tijd in te vullen.

www.schedjoules.com

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Lees ook:

[Startups] Jean Witteveen over Eccentrade
[Startups] Louaie El Rowidi over CABTURE
[Startups] Ferdinand ten Kate over Ferander Bamboefiets