[Startups] Sander Dullaart over Social Shop
11-03-2015 12:14:00 Door: | Hits: 8969 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Sander Dullaart, oprichter van Social Shop. 

Wat is Social Shop? 

De Social Shop is een Amsterdamse startup dat ontstaan is vanuit de overtuiging dat online shoppen steeds socialer wordt. Het uitgangspunt van ons member-get-member platform is dat het advies van vrienden en familie steeds vaker gebruikt wordt bij het kiezen uit het enorme aanbod van online producten en diensten. Vrienden kennen elkaar door en door, dus ook elkaars voorkeuren en behoeftes.

Iedereen kan een shop aanmaken met daarin zijn of haar favoriete producten. Deze producten kun je voorzien van een toelichting zoals prachtig boek of ‘deaal voor gezinnen met kleine kinderen. Vrienden kunnen deze producten dan via jouw shop met korting aanschaffen. Sterker nog, je kunt zelf bepalen hoe je de korting verdeelt, dus of ieder de helft krijgt of een van tweeën alles. Enthousiaste klanten zijn de beste merkambassadeurs en deze mogen best beloond mogen worden voor het verkopen van producten, vinden wij.

Sinds de lancering in 2012 zijn er meer dan 70.000 shops geopend en worden duizenden producten en diensten verkocht.

Waarom ben je Social Shop begonnen? 

In eerste instantie omdat ik weer een nieuwe onderneming wilde starten. In 2006 begon ik met ondernemen, met de oprichting van Favela Fabric - in 2014 overgenomen door Newcraft - dat innovatiecommunities ontwikkelde voor onder meer ABN AMRO, Schiphol, KLM, Menzis, Eneco en Aegon.

In 2012 begon ik de Social Shop, omdat ik geloof in de kracht van social bij het doen van aankopen. Vrienden zijn veel betrouwbaarder dan reclame, Google of vergelijkers. Denk maar aan de ouderwetse Tupperware party, een gouden concept. Dat principe hebben in een nieuwe versie naar het digitale tijdperk gebracht.

Hoe en waar is Social Shop gevestigd? 

Centrum Amsterdam op de hoek van de Utrechtsestraat en het Frederiksplein. Een superstek.

Van wie is Social Shop?  

Voor het grootste deel van mij, en een deel van de aandelen is in het bezit van Sanoma Ventures en ook van een zakenpartner.

Hoe is Social Shop gefinancierd?

Een groot deel met eigen geld, maar ook Sanoma Ventures heeft een investering gedaan.

Wie zijn jullie klanten?

De Social Shop is voor iedereen. Iedereen die iets online wil kopen of advies wil geven over favoriete producten kan Social Shop gebruiken. Wil je een verzekering afsluiten maar je hebt geen idee welke? Kijk dan bij vrienden en familie met een soortgelijke situatie als die van jou en sluit een verzekering af met tot wel 40 euro korting. Ook voor adverteerders zijn we interessant. Deze maand hebben we Knab, Ben, Centraal Beheer Achmea en Hollandsnieuwe als klant opgetekend. Dat maakt dat we nu een samenwerking hebben met ruim 40 partners. 

Wat kan Social Shop dat andere bedrijven niet kunnen?

Wij hebben een prachtig systeem ontwikkeld dat van enthousiaste klanten actieve ambassadeurs maakt. Dat is niet zo simpel. In de afgelopen jaren hebben we een aantal tools en incentives ontwikkeld waarmee consumenten via social, email, cadeaukaarten, mobiel, whatsapp etc hun favoriete merken kunnen aanbevelen. Daarnaast doen we ook nog eens alle administratie en betalingen. Merken kunnen hun member-get-member programma compleet bij ons outsourcen en binnen 3 weken de vruchten ervan plukken. Doe dat maar eens na.

Wat heeft Social Shop nodig om te kunnen groeien?

Interessante vraag. In de eerste jaren van ons bestaan hebben we veel meters gemaakt, veel geleerd en uiteraard ook veel dingen gedaan die niet bleken te werken. Een paar maanden terug hebben we op basis van onze learnings harde keuzes gemaakt. Kill your babies zeg maar. Dat was nodig, want we zijn een compact team en kunnen niet alles doen wat ons leuk lijkt.

Wat we nu nodig hebben, is tijd en geld om onze tools door te ontwikkelen en nog beter te maken. We zijn blij met de conversiecijfers die we zien, maar we zijn overtuigd dat we nog beter kunnen. Daarnaast moeten we hard werken aan onze nieuwe app en willen we aan het eind van dit jaar naar Duitsland.

Wat gaat Social Shop in 2015 neerzetten?

We zijn groot en goed in financiële producten en verzekeringen en we willen dit jaar de telecom- en energiemarkt ontwikkelen. Met telecom zijn we al begonnen en de eerste cijfers smaken naar meer! Daarnaast ontwikkelen we onze software op continue basis door.

Wat zijn de ambities van Social Shop?

Volgend jaar Duitsland, in 2017 de UK! Lets go!

socialshop.nl

Lees ook: Social Shop wordt Member Get Member Company

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceercen wij in deze serie:

Bas Kohnke over Impraise
Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: