[Startups] Sjoerd Rothweiler over het nieuwe horecabetalen met Tabster
17-11-2015 14:15:00 Door: | Hits: 5899 | Tags:

De Nederlandse startup Tabster introduceert een geheel nieuwe manier van betalen in de horeca. Klanten hoeven geen portemonnee meer op zak te hebben, maar kunnen hun rekening openen, delen en betalen via de app. Hun creditcard of IBAN is hieraan gekoppeld. Wij spreken Sjoerd Rothweiler, mede-oprichter van Tabster.

Dag Sjoerd, alles goed? Als eerst: Wie, wat, waar is Tabster? Introduce yourself!

Het gaat prima met me, dankjewel! Na jaren in de financiële wereld gewerkt te hebben en veel in de kroeg te hebben gestaan, kwam ik samen met mijn compagnon Frans Hoogstraten op het idee van Tabster. Het principe is heel simpel. In de kroeg wil je een gezellige avond doorbrengen met je vrienden. Zaken die een avond minder gezellig maken, zijn het delen van de rekening aan het einde van de avond en het proces van betalen. Dat gezeur nemen wij weg met Tabster. Met de app open je een rekening, deelt deze met je vrienden en je rekent je eigen deel aan het einde van de avond af met één druk op de knop. Je telefoon blijft de hele avond in je zak zitten, zodat jij je kunt concentreren op de gezelligheid.

Hoe werkt deze app precies?

Heel simpel. Je opent een rekening in de app, deze is gekoppeld aan het kassasysteem van de kroeg. Daarna kan iedereen die op de rekening mee drinkt, hierop inchecken. Ga je eerder naar huis, dan check je uit en betaal je alleen jouw deel. Aan het einde van de avond rekenen de laatst overgebleven mensen de rekening af, inclusief fooi, met één druk op de knop. 

Waarom bestaat dit nog niet?!

Er zijn al veel apps waarmee je kunt betalen, maar wij zijn de eerste app speciaal voor betalen in de horeca. De horeca neemt een speciale positie in als het gaat om consumeren en betalen. Je drinkt of eet bijvoorbeeld vaak met meerdere mensen, waardoor je vaak de rekening deelt. In de horeca is het gezellig en dat wil je vooral zo houden. Dat alles maakt in een winkel bijvoorbeeld niets uit. Tabster is meer dan een betaalapp. Doordat je de rekening in de app kunt delen en ieder gemakkelijk zijn of haar eigen deel kan betalen, voorkom je gedoe over de rekening en houd je het gezellig. 

Vinden we het zo vervelend dan om de portemonnee mee te nemen naar de kroeg en een rondje weg te geven? Hebben we Tabster echt nodig?

Het gaat er niet om of je het vervelend vindt om je portemonnee mee te nemen naar de kroeg. Het gaat erom dat je in de kroeg vooral gezellig met je vrienden kunt hebben. Wat wij niet doen, is de portemonnee vervangen, wij faciliteren de gezelligheid. Je hoeft je niet meer druk te maken over het delen van de rekening en het betalen ervan. Dat verdwijnt naar de achtergrond, zodat jij nog meer lol kunt hebben.

Hoe is Tabster tot nu toe gefinancierd? 

Totale investeringen tot nu toe zijn 425.000 euro. We hebben een aantal Angel investeerders die de ideale ambassadeur zijn met een groot netwerk en die successen geboekt hebben op verschillende vlakken, zoals ondernemen en de horeca. Daarnaast heeft Eijsink Afrekensystemen een belang genomen in Tabster en zijn er nog investeringen van ING en FONK.

Wat houdt de samenwerking met Eijsink systemen in?

Eijsink Afrekensystemen vindt het belangrijk om te investeren in de toekomst. In vernieuwing en innovatie. Zij willen als totaaloplosser in automatisering altijd in beweging blijven. Hun financiële ondersteuning gaf onze lancering meer kracht, onze app geeft Eijsink nieuwe inspiratie. Samen naar nieuwe invalshoeken kijken, relevante kennis delen, is voor ons beiden erg belangrijk. De input van zo’n ervaren partij is erg waardevol. En Eijsink heeft natuurlijk een enorm netwerk in de horecabranche opgebouwd, waarmee ze ons willen helpen bij de uitrol van Tabster. Die ervaring met de doelgroep zorgt er ook voor dat ze effectief onze marketing kunnen ondersteunen en versterken.

Wat heeft Tabster nodig om te kunnen groeien?

We zijn bezig met het ophalen van een volgende ronde funding op Leapfunder. Dat is een ideaal platform hiervoor; ze hebben een groot netwerk en een goede juridische structuur. We hebben niet fulltime de tijd om investeringen op te halen, Leapfunder ontzorgt ons hierin. Wat we buiten financiering nodig hebben om te groeien, zijn nog meer gebruikers die met ons inzien dat het met Tabster op je telefoon gezelliger wordt in de kroeg. Zodanig dat je telefoon de hele avond in je broekzak kan blijven. We hebben er daarom ook niet voor gekozen dat mensen zelf hun drankjes kunnen aanklikken, want dan zouden ze continue hun telefoon in de hand moeten houden, maar dat de rekening automatisch wordt verdeeld over het aantal mensen dat per rondje in de app zit.  

Wanneer kan heel Nederland portemonneeloos op stap? En wanneer Europa?

We willen 150 tot 200 zaken aansluiten in 2016. Het jaar daarop willen we heel Nederland aan Tabster krijgen. In 2018 volgt de stap naar het buitenland. We willen een lokale benadering bij onze uitbreiding. Ik geloof niet in soortgelijke Amerikaanse concepten die de grens over gaan zonder hun propositie aan te passen aan lokale behoeften. Horeca, hoe je met fooi omgaat, welke betaalmethoden je hebt in de horeca en hoe je omgaat met het geven van rondjes is per land erg specifiek. De kassakoppeling en ‘Uber-manier van betalen’ zijn de pijlers waarop we alles kunnen bouwen en waarop we de app in korte tijd kunnen aanpassen aan de lokale markt.

www.tabster.nl

Lees ook: Nederlandse startup Tabster introduceert nieuwe manier van horecabetalen

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie