[Startups] Thijs van Schadewijk over Highstreet
01-04-2015 12:51:00 Door: | Hits: 6223 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Thijs van Schadewijk, oprichter van Highstreet. 

Wat is Highstreet

Highstreetapp.com is het Nederlandse mobile shopping app platform dat merken en retailers in staat stelt om op eenvoudige wijze prachtige en effectieve shopping apps te publiceren op basis van hun webshop. Geoptimaliseerd voor gebruik thuis op de bank, onderweg én in de winkel. De apps resulteren in hogere conversie, engagement en omzet.

Waarom ben je Highstreet begonnen? 

Al vanaf begin 2012 was voor ons duidelijk dat mobiel het primaire kanaal zou gaan worden voor e-commerce. Gemiddeld is nu al 50% van het webshop bezoek afkomstig van mobiele apparaten. Bij de meeste merken en winkels blijft de mobiele omzet, ondanks een responsive of mobiele website, echter nog flink achter op het bezoekersaandeel. 

Dit komt doordat mobiele shoppers winkelen in een andere context, met andersoortige apparaten met andere bediening. Ze zijn gewend aan de hoge kwaliteit user experience van apps op die apparaten. Om conversie via mobiel te vergroten dienen (e-)retailers de klantervaring te optimaliseren voor ieder punt in de mobile user journey: op de bank, onderweg en in de winkel.

Grote retailers spelen reeds in op deze trend. In 2014 en 2015 lanceerden onder andere bol.com, Rituals, We Fashion en Zalando al eigen shopping apps om de ervaring te verbeteren en de vaste klanten aan zich te binden. Een maatwerk app is alleen niet voor alle partijen betaalbaar en brengt risico met zich mee. 

Daarom lanceerden wij ons mobile commerce platform Highstreet. Kleine en grote (e-)retailers kunnen hiermee tegen lage kosten een hoge kwaliteit shopping app uitbrengen. 

Hoe en waar is Highstreet gevestigd? 

We zijn gevestigd in bedrijvencentrum Hooghiemstra in het centrum van Utrecht, waar onze grote zus Touchwonders ook gevestigd is. Ons team bestaat op dit moment uit 7 man

Van wie is Highstreet?

Highstreet is opgericht door mij en Christian Apers en is mede voortgekomen uit app specialist Touchwonders waar wij eveneens beiden aandeelhouder zijn

Hoe is Highstreet gefinancierd?

Seedfunding voor Highstreet is verzorgd vanuit Touchwonders. We zijn op dit moment eerste gesprekken aan het voeren voor vervolginvesteringen. 

Wie zijn jullie klanten?

We zijn in 2014 gelanceerd met herenkleding merk PME Legend, hierna volgden onder meer 9straatjesonline.com, woon design webwinkel Flinders en herenkleding merk Vanguard.

Wat kan Highstreet dat andere bedrijven niet kunnen?

Highstreet heeft een geweldige user experience. We maken winkelen op mobiele apparaten snel, eenvoudig en plezierig met als doel de kwaliteit van het klantbezoek te verhogen. Het bladeren door de collectie is zeer snel en vloeiend.

Bovendien bevatten de apps innovaties zoals de shop the look-functie. Shop the look presenteert - in het voorbeeld van live case Flinders - beeldvullende fotografie van interieurs als in een woonmagazine. Vernieuwend is dat de catalogus geheel inline geïntegreerd is met de fotografie waardoor vanuit het lookbook daadwerkelijk gewinkeld kan worden. 

De live cases van Highstreet tonen aan dat de apps zowel conversie, retentie, engagement en omzet significant doen stijgen. Mobiele conversie bijvoorbeeld stijgt met ruim 100%, dit zien we voor alle aangesloten merken. Ook iPad apps behalen zelfs hogere conversie dan desktop bezoek. De mobiele omzet stijgt met ruim 40%, sessietijden zijn ruim 70% hoger, 2,5x meer bekeken producten per sessie. Ook de retentie, het percentage terugkerende gebruikers, is 90% hoger dan op de website.

Wat heeft Highstreet nodig om te kunnen groeien?

We zijn op dit moment bezig met de early stage financieringsronde. Op dit moment wordt onze groei gefinancierd uit de gerealiseerde omzet. Om deze groei verder aan te jagen, onder meer door marketing en sales activiteiten in het buitenland op te schalen, zoeken we externe financiers.

Wat gaat Highstreet in 2015 neerzetten?

In 2015 zijn we bezig om nieuwe webshops aan te sluiten op het platform. Daarnaast zijn we continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe functies en het verbeteren van de ervaring. Zo wordt er gewerkt aan de shop the look-functie voor iPhone, een Apple Watch shopping app, integratie met loyaliteitssystemen en een in-store display voor Highstreet. 

Wat zijn de ambities van Highstreet?

We zijn op dit moment druk bezig met onze eerste klanten uit de UK en Duitsland. We zien dat focus op m-commerce en met name shopping apps in Engeland en de Verenigde Staten steeds meer ingezet worden. In 2014 heeft meer dan 50% van de Amerikaanse retailers al een app zoals blijkt uit de eShopper Index 2015.

www.highstreetapp.com

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg de Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Awards

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceerden wij in deze serie:

Jean Witteveen over Eccentrade
Frido van Driem over ZEEF

Marlise Mahieu over Soosr

Marc Jellema over Tom Kabinet

Job Rietbergen over Newmentions

Bart Welzen over Ensie

Hanneke Stegweg over iLost

Reza Sardeha over Undeveloped
Danny Tournier over Beyond Outdoor
Lars van Wieren over Starred
Philipp Benkler over Testbirds
Bert Jan ten Kate over Massarius
Robert Kosse over Move4Mobile
Robert den Hollander over eBookingServices
Nikky Hofland over Swipe & Shop
Kees Pijnappels over JournalistenJob
Esmée Pater over Jobsome
Jan-Pieter Kroezen over Tricktrack
Sander Dullaart over Social Shop
Bas Kohnke over Impraise
Tim de Kraker over Bardigo
Daan Reijnders over Instant Magazine
Rutger Teunissen over 24sessions
Simone Babeliowsky over Vrije Ouders
Ab Talmon over StoryMail
Jeroen Offerijns over 42 Education
Oscar den Ouden over Merktroubadour
David Vermeulen over The Inner Circle
Cristian Vorstius Kruijff over Artishock
Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling
Maurice Kroon over Yippie!
Guy van der Reijden over Clean Meals
Cees Franke over zMerce
Patrick van Hooy over Value Zipper
Margareth-Ann de Ruiter over Box of Brains
Didier Kick over Fair Share
Bart Brouwers over e52
Karin Muller over The Good Family
Jelle Rood en Jacco Rijsbergen over Jelco's
Bart Rietjens over Gonect 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: