Allard Ruyl over een half jaar BrandDeli
10-07-2014 08:21:00 Door: Nico Scherphuis | Hits: 10931 | Tags:

In januari dit jaar werd BrandDeli gelanceerd; het mediabedrijf dat verantwoordelijk is voor de verkoop van zowel spot, online als brand partnerships voor twaalf lineaire en digitale TV-merken in Nederland. Wij spreken CEO Allard Ruyl over het eerste half jaar van BrandDeli.

 

Dag Allard, hoe gaat het met BrandDeli en hoe gaat het met jouzelf?

Ik kan niet anders zeggen dan dat het goed gaat met BrandDeli. De afgelopen maanden hebben wij allemaal keihard gewerkt om BrandDeli op de kaart te zetten en dat is gelukt. Het is mooi om te zien hoe wij in korte tijd een team zijn geworden en dat wij in maar een paar maanden tijd zoveel voor elkaar gekregen hebben. Op papier wisten we dit al, maar het is fijn dat de realiteit dit uitwijst. 

Met mijzelf gaat het trouwens ook goed, thanks for asking. Ik ben een gelukkig mens, al is daar weinig voor nodig. Zonder gekheid; Ik ben dankbaar dat ik deze droom mag verwezenlijken. Een mediabedrijf te starten met 12 wereldmerken, ruim 16 procent marktaandeel die wij lokaal allemaal mogen vertegenwoordigen. Uniek in de wereld, uniek in Nederland en dat met 3 gigantische aandeelhouders. Dat geeft enorm veel energie en vertrouwen. Maar ik zou dit allemaal niet kunnen verwezenlijken zonder die 76 fantastische collega’s die bij ons werken, met zoveel passie en energie.

 

Wat hebben jullie met BrandDeli in het eerste halfjaar neergezet en bereikt?

Wij hebben met BrandDeli in een half jaar een bedrijf neergezet dat staat. Als je bedenkt dat veel van de werknemers een paar maanden geleden nog concurrenten van elkaar waren, ben ik trots op het feit dat wij in zo’n korte tijd BrandDeli hebben gebouwd en nu opereren als een hecht team. Dat het ons in deze eerste fase al gelukt is de markt te overtuigen van het bestaansrecht van BrandDeli, zie ik als het belangrijkste dat wij tot nu toe hebben bereikt . Dat was namelijk een behoorlijke uitdaging, we hebben daarvoor moeten knokken.

 

Ontwikkelt BrandDeli zich zoals was voorzien?

Wij hadden de kritiek die er in eerste instantie vanuit de markt kwam wel verwacht. Het is een grote verandering in een markt die ruim tien jaar lang gedomineerd is geweest door drie grote spelers. De komst van BrandDeli maakt de markt echter gezonder, maar het heeft tijd nodig om dat te laten landen. Onze propositie heeft zoveel voordelen voor zowel mediabureaus als adverteerders, dus wij waren ervan overtuigd dat zowel adverteerders als mediabureaus dit ook zouden zien, als wij hen maar goed informeerden. Door onze  propositie keer op keer uit te leggen, kunnen wij nu zeggen dat we de markt overtuigd hebben want de adverteerders en mediabureaus weten ons goed te vinden.

 

Wat is jullie adverteerderspropositie?

Wij bieden adverteerders een compleet portfolio met TV-Spot, Brand Partnerships en Online. Door de gecombineerde inzet van onze 12 zeer selectieve en complementaire zenders kunnen wij binnen alle interessante inkoopdoelgroepen een hoog bereik bieden. Wij zijn nu samen met STER, RTL en SBS één van de vier grote spelers in de TV-markt en bieden wat dat betreft nu een gelijkwaardig aanbod.

Het unieke en zeer selectieve umfeld van onze zenders is ook individueel via een spot, BrandPartnership of online campagne in te zetten. Wij bieden hiervoor zogenaamde Brandpakketten. Hiermee omarmt een adverteerder een heel specifiek Umfeld/merk of een heel specifieke doelgroep. Daarbij bieden wij dus best of both world’s; hoog bereik en/of een heel specifiek umfeld/doelgroep.

Wij zijn marktleider op Kids en Jongeren en bij de brede doelgroepen ook marktleider overdag; het tijdvak waarin de meeste boodschappen worden gedaan. Dichterbij het aankoopmoment kun je niet zitten. Wij bieden de kortste reclameblokken en hebben de scherpste inkooptarieven. Bovendien biedt BrandDeli een grotere prijszekerheid omdat wij de marktindex in tegenstelling tot onze concurrenten niet hebben ingezet. Dat scheelt onze adverteerders veel geld.

 

Hoe hebben de BrandDeli-zenders zich tot nu toe gehouden tijdens de WK Voetbal?

Wij merken natuurlijk het effect van het WK, maar van alle exploitanten hebben wij er wel het minste last van. In de poulefase hebben wij 30 procent van ons normale marktaandeel verloren, RTL en SBS ruim 40 procent. De zenders houden zich dus goed.

 

Hoe zie jij televisie-advertising de komende twee jaar ontwikkelen?

ROI wordt steeds belangrijker, daarbij speelt het op juiste moment bereiken van de juiste doelgroep een grote rol. Het mediagedrag wijzigt – de versnippering van het kijkgedrag – waardoor er steeds meer online en naar zenders met specifieke doelgroepen wordt gekeken. Om optimale bereiksresultaten te realiseren, zullen de adverteerders hun campagne inzet hieraan aan moeten aanpassen. Er zal dus steeds meer omzet naar de zenders met specifieke doelgroepen en online vloeien in de komende jaren.

 

 

 

 

www.branddeli.nl

www.twitter.com/allardruyl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie