Annemarieke Loderus over de RTL/GTST Wie is Tim?-case
03-06-2013 19:59:48 Door: Nico Scherphuis | Hits: 15991 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. RTL is genomineerd met GTST:Wie is Tim? voor de Cross Media Case van het Jaar. We spreken met Annemarieke Loderus, senior development manager Digital Media bij RTL Nederland.

 

Dag Annemarieke, hoe gaat het met jou?

"Uitstekend! Ik ben uiteraard blij met de positieve aandacht voor GTST: Wie Is Tim?; na de zilveren Spinaward, de AMMA-award en de nominatie voor de Esprix, nu ook een nominatie voor de Cross Media Award. Deze erkenning vanuit de markt is een bekroning voor het harde werken aan bijzonder project."

 

Hoe kijken jullie van RTL naar Cross Media?

"Om de kijkers nog meer bij onze formats te betrekken bieden we hen een Total Experience: door de inzet van verschillende platformen met additionele content en het verrijken van formats met interactieve crossmediale componenten verdiepen we de beleving en betrokkenheid van de consument. Op deze manier krijgen zij de mogelijkheid om onderdeel te worden van het merk waar zij fan van zijn. Als sr development manager ben ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen van deze digitale extenties bij de programmering van RTL 4. Daarmee bedienen we niet alleen onze kijkers, maar ook onze adverteerders. En slaan we intern een brug  tussen programma management, sales en RTL Digital."

 

Kun je de Wie Is Tim-case omschrijven?

"RTL wilde de betrokkenheid van de kijkers van Goede Tijden, Slechte Tijden vasthouden én verdiepen tijdens de zomerstop. Om dat te bereiken ontwikkelden we het innovatieve transmediale concept GTST: Wie Is Tim?. De introductie van het nieuwe personage Tim Loderus in de verhaallijn van GTST vormde de aftrap van de campagne. Hij gedroeg zich geheimzinnig en maakte steeds aantekeningen in een notitieboekje. Het format bouwde de spanning rondom Tims identiteit op naar een climax in de zomercliffhanger.

Direct na de laatste aflevering voor de zomerstop kon iedereen de GTST: Wie Is Tim?-applicatie downloaden. Met de app kregen de gebruikers negen weken toegang tot Tim’s geheime notitieboekje. Door video’s te bekijken, games te spelen en verborgen inhoud te onthullen, ontvingen ze steeds meer informatie over Tims missie. Ook codewoorden op verschillende online en offline platformen hielpen het notitieboekje ontgrendelen en zetten de fans massaal in beweging. Tijdens een real life event, waar de acteur ook daadwerkelijk aanwezig was, gingen de meest fanatieke fans zelfs op zoek naar de spullen van Tim.

Uiteindelijk mondde het spel uit in de eerste aflevering van het nieuwe GTST-seizoen waarin het mysterie ontrafeld werd. App-spelers mochten deze episode gratis eerder bekijken en maakten kans op een figurantenrol in GTST tijdens opnames in Zuid-Afrika.

Het transmediale GTST: Wie Is Tim?-format sloeg een brug tussen de cliffhanger en het nieuwe GTST-seizoen en bood kijkers en fans negen weken lang spanning en entertainment, uitgerold over meerdere platformen en gebruikmakend van een brede mediamix. We voorzagen hiermee in een behoefte en versterkten de betrokkenheid en de relatie met de doelgroep volgens de Total Experience-strategie."

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de executie van de campagne?

"RTL Nederland was verantwoordelijk voor de strategie, projectbegeleiding en de mediamiddelen-inzet voor het format. Zoals vaker bij dergelijke grote projecten vervullen we dus zelf de rol van reclamebureau. Endemol leverde de verhaallijn en de content van het format. The Project Factory bouwde de app."

 

Welke media – en mediumtypes -  zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

"GTST is een merk met een grote schare jonge fans. Deze doelgroep is online zeer actief en kenmerkt zich door een intensief en divers mediagebruik. Het format is gebouwd op twee fundamenten die direct zijn gekoppeld aan een slimme mediastrategie, waarbij online en offline kanalen zijn benut. Ten eerste werd het downloaden van de app massamediaal aangejaagd door TV-promo’s, een item in RTL Boulevard, een online campagne, social media en free publicity.

Daarnaast was het verspreiden van content en codewoorden een belangrijke pijler in de campagne. Deze werden via diverse kanalen uitgerold: via items in RTL Boulevard, social media van Tim, een billboardcampagne, dagbladadvertenties en zelfs vliegtuigreclame.  De events brachten een  1 op 1 contactmoment met de doelgroep: nog nooit kwam een karakter uit een soap zo dicht bij zijn fans!"

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

"De app werd maar liefst 280.000 keer gedownload en stond al snel op nummer 1 in de App-store (wereldwijd zelfs een achtste positie). Met een rapportcijfer van 7,6 werd de app hoog gewaardeerd. Uit het hoge aantal inlogs per week (3,8 keer gemiddeld) en de gemiddelde bezoekduur van ruim 4,5 minuten bleek dat de gebruikers ook intensief en actief met de app bezig waren. Onderzoek toonde aan dat deelnemers de app een waardevolle toevoeging aan GTST vonden en een goede manier om de zomerstop te overbruggen. En het nieuwe seizoen ging met maar liefst 14% meer kijkers van start."

 (Bron: RTL Nederland, uitgevoerd door Intomart GfK)

 

Wat is het laatste nieuws?

"In navolging op het succes van GTST: Wie Is Tim? worden de GTST-fans ook dit jaar gedurende de zomerstop op een spannende manier betrokken bij het format. Na de spannende cliffhanger van 5 juli krijgen ze de mogelijkheid om via een speciale app de mysteries rond de laatste gebeurtenissen in Meerdijk te ontrafelen."

 

www.crossmediaawards.nl

www.mediaparkjaarcongres.nl

www.rtlnederland.nl

 

Voor  Cross Media Case van het Jaar zijn genomineerd:

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:

 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis