Armel Mouqué - Eyemix - over mediabureaus en de noodzaak om real-time mee te bewegen met de vraag vanuit de markt
10-01-2013 12:49:43 Door: Nico Scherphuis | Hits: 11706 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews met directeuren van mediabureaus. Vandaag Armel Mouqué, managing partner bij Eyemix.

 

Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Armel Mouqué, managing partner bij Eyemix, een nieuw bureau gericht  op de verschillende aspecten van digitale communicatie met een sterke focus op de sociale componenten. Onze visie gaat uit van holistsich denken waarbij elk potentieel communicatiemiddel haar eigen waarde heeft en moet hebben in de relatie tussen adverteerder en consument/doelgroep.
Onze basis gaat uit van het vormgeven van het digitale hart van de adverteerder, waarbij sociale componenten startpunt zijn.

Inzicht in real-time data van social interactive, verfijnen van de strategie inclusief conceptuele vormgeving.

Hier houdt het alleen niet op; onze visie gebaseerd op het total spectrum. Van klassieke communicatie tot met communicatiemogelijkheden van morgen. Dit doen we ook met partners met soortgelijk en aanvullend DNA."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Sinds de eind jaren 80 actief in de reclamebranche; diverse functies bekleed bij een aantal reclamebureaus zoals Hakuhodo, BBDO BC en Bozell. Halverwege de jaren negentig een groot voorvechter geweest om online marketing geaccepteerd te krijgen bij de traditionele mediabureaus waar ik 17 jaar lang veel energie heb gestoken in het opstarten en doorstarten van online afdelingen."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?

"Ik hou van de dynamiek van het vak. Dagelijks jezelf ontdekken in de mogelijkheden van digitale communicatie met mensen/consumenten.

Wat mij niet aantrekt, is de oogkleppen mentaliteit van mensen, maar dat geldt niet alleen voor het mediavak."

 

Welke start-ups gaan doorbreken in 2013? Dat mogen concrete namen zijn maar je mag ook soorten of typen start-ups noemen

"Er staan dagelijks nieuwe start-ups op; echter zelfs de meest sublieme ideeën geven geen garantie op overleven. Start-ups die de juiste combinatie en balans creëren tussen idee en commercieel plan maken een reëele kans om te overleven."

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie? Waar gaat het om, wat is de motor? Is die essentie door de tijd heen hetzelfde of verandert die. Als ja: hoe?

"Nog steeds de consument, digitale mogelijkheden hebben dit niet veranderd, wel krachtiger en zichtbaarder gemaakt."

 

Wat moeten bedrijven in ons vakgebied doen om niet om te vallen in 2013? En hoe blijft de individuele professional overeind?

"Leren echt te luisteren naar de behoefte in de markt en deze behoefte ook instantly weten te vertalen naar het eigen bureau-businessmodel. De tijden van wij bureauwereld bepalen wat de markt nodig heeft zijn voorbij.

Hoeveel drempels in het recente verleden er zijn geweest om nieuwe communicatie-ontwikkelingen te omarmen en te integreren... En dan doel ik toch echt op de commercieel verantwoorde ontwikkelingen."

 

Alles in media wordt digitaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Er zijn al veel bedrijven die sinds de jaren negentig beweren en geloven dat er niets meer is dan een digitale wereld. Zo kortzichtig moeten we nu ook weer niet zijn; status quo is desastreus in de ontwikkeling van ons vak. De wereld is - nu of straks - digital; ook dan zijn er weer nieuwe inzichten en mogelijkheden die onze blik op de wereld verrijken en verbreden."

 

Hoe ziet de toekomst van mediabureaus eruit?

"Er zal altijd wel een markt zijn voor traditionele mediabureaus; al zal het segment vele malen kleiner zijn dan de gouden jaren 80 en 90.

Bureaus hebben alleen kans van overleven, indien ze bereid zijn real-time mee te bewegen met de vraag vanuit de markt. Helaas zijn er voorbeelden waar dat niet is gebeurd."

 

Wat zijn jouw ambities voor 2013?

"Uitbouwen van de, nu al, mooie lijst aan opdrachtgevers en voorbereidingen voor China staan op de lijst voor 2013."

 

www.eyemix.nl

 

 

In deze serie publiceerden wij ook interviews met:

 

André Roof

Eric Kramer

Hans Horneman

Léonie Koning

Menno Jan Janssen

Olaf Michielse

Roland Teerenstra

Ruud de Langen

Titus Eikelboom

Ton Schoonderbeek

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn