Arthur Hoogendijk over de lancering van The Media Exchange, automated trading platform voor digitale radio
03-09-2013 15:54:00 Door: Nico Scherphuis | Hits: 11663 | Tags:

Afgelopen week werd The Media Exchange gelanceerd, een onafhankelijk automated trading platform waarop mediabureaus reclamezendtijd van digitale radiostations kunnen inkopen. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Amsterdam voor een inspirerend gesprek met Arthur Hoogendijk, initiatiefnemer en CEO van The Media Exchange.

 

Dag Arthur, gefeliciteerd met de lancering. Was het een groot feest?

"De publicatie viel samen met de presentatie van de 538Groep en One Media Sales en ja, mede-oprichter Allard Posthumus en ik hebben er eentje extra op gedronken..."

 

Wat is The Media Exchange? Vertel alles!

"Zoals je al zei in je introductie; een automated trading platform voor digitale radio, maar daar houdt ‘t niet op. Digitale radio - en televisie trouwens ook - geeft de adverteerder kans om het bereik real time te meten in absolute aantallen. Dat is een enorme stap voorwaarts. Daarnaast kun je digitale radio ook in combinatie met online display advertising meten. Dat maakt dat de customer journey cross mediaal te volgen is."    

 

Je bent lange tijd in voorbereiding geweest. Wat was zo moeilijk?

"We zijn een jaar achter de schermen bezig en hebben in dat jaar eigen technologie ontwikkelt. Radio is in een aantal opzichten wezenlijk anders is dan online display advertising en dat vergt tijd."

 

The Media Exchange lijkt me nogal van nu en de toekomst. Hoe waren de reacties vanuit de markt?

"De markt is het er unaniem over eens dat automated trading/ RTB voor digitale media de toekomst is en het wordt dan ook met veel enthousiasme ontvangen, metname bij adverteerders en bij de online bureaus."

 

Heeft The Media Exchange al klanten. Wie?

"Jazeker, vanuit de zender kant hebben we nu contracten met 538Groep, Sky Radio Group, BNR Nieuwsradio, SoulRadio en DeepFM. Dat is bijelkaar goed voor circa 75 procent van het totale digitale radiobereik. Peugeot met drie campagnes en Halffords hebben het spits afgebeten en nagenoeg alle er toe doende bureaus volgen de komende maanden met één of meerdere campagnes. Iets wat we vooraf niet hadden durven dromen."

 

Wat zijn de ambities van The Media Exchange?

"Om onderdeel te zijn van alle gecombineerde radio- en display campagnes."

 

Hoe kijk je naar de toekomst van radio en radio advertising?

"Radio is met 3,5 uur per dag nog steeds het meest geconsumeerde medium. Mijn verwachting is dat het luisteren naar radio nog meer naar mobiele devices zal verschuiven. Dat is heel persoonlijk en radioadvertising zal daardoor ook nóg persoonlijker worden. We zijn daar technisch al klaar voor. Bovendien zet de digitalisering van radio flink door. De snelheid van wifi en 4G netwerken zullen voor nog meer gemak zorgen en ook de digitalisering van de ether via DAB+ techniek, zullen voor een betere luisterervaring zorgen voor de mobiele markt."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Dat het aantal impressies die we op de eerste dag hebben uitgeserveerd door het dak zijn gegaan..."

 

www.themediaexchange.nl

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie