Barbara van Beukering over de toekomst van dagbladen
Nederlands MediaNetwerk interviewt mensen uit DeMedia100 | 2013. Barbara van Beukering is hoofdredacteur van Het Parool. Zij staat op nummer 48.
Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?
"Ik ben sinds de zomer van 2007 de hoofdredacteur van Het Parool, de krant van Amsterdam."
Wat deed je voor je deed wat je nu doet?
"Na de School voor de journalistiek werkte ik eerst negen jaar bij de televisie als verslaggever, presentator en eindredacteur bij oa. de Tros, Avro, en RTL. Daarna stapte ik over naar tijdschriften en werd hoofdredacteur van achtereenvolgens AvantGarde, Blvd. en Volkskrant magazine. Tussendoor heb ik nog een seizoen een radioprogramma gepresenteerd voor de Avro. Ik ben dus redelijk multimediaal."
Wat trekt jou aan in het mediavak?
"Je bent dag in dag uit in de gelegenheid om beroepshalve je nieuwsgierigheid te bevredigen. Als ik niet in de media zou werken, zou ik ook alle tijdschriften en kranten lezen en televisie kijken om te weten wat er allemaal speelt. Nu mag ik het voor mijn werk doen. Daarnaast is en blijft het heel leuk om te elke dag weer te bedenken wélk verhaal je wilt vertellen en hóe je het wilt vertellen. Dat is het mooiste dat er is."
Wie zijn voor jou de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?
"Invloedrijk vind ik een lastige term, ik praat liever over vakmensen. Maar vooruit: het meest invloedrijk is Christian van Thillo. John de Mol, uiteraard. Hans Nijenhuis, adjunct hoofdredacteur NRC, omdat ie Next heeft bedacht en nu hij terug op het nest is, is Next ook weer terug. Rozemarijn de Witte, oprichter van LINDA. omdat zij het succesvolste tijdschrift van Nederland heeft bedacht en opgezet. En Theodor Holman, dagelijks columnist van Het Parool: scherp, geestig, brutaal en altijd op drift."
Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media in 2013?
"De lancering van ons vernieuwde dagelijkse katern de PS, op 11 april."
Alles in media wordt digitaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?
"Geen punt. Een krant is een krant en een digitale krant is ook een krant."
Wat is de toekomst van dagbladen?
"Ik maak me geen zorgen over de toekomst van dagbladen. Mensen zullen altijd behoefte hebben aan een medium dat voor hen het nieuws selecteert, analyseert en duidt. Misschien is dat op een gegeven moment niet meer op papier maar op een tablet. Maar dat is helemaal niet erg. Juist wel handig."
Hoe gaan media in de komende jaren adverteerders bedienen?
"Wij blijven journalistiek onafhankelijk. Onze lezers moeten er blind vanuit kunnen gaan dat wij betrouwbaar zijn en dat gaan we nooit in de waag stellen, voor geen goud."
Wat zijn jouw ambities voor 2013?
"De krant nog beter, Amsterdamser en urgenter maken. Zodat ie voor elke Amsterdammer een onvermijdelijke nieuwsbron en smaakgids is.
Anders gezegd: als je in Amsterdam woont of werkt en je leest Het Parool niet, dan ben je een dwalende in de woestijn."
DeMedia100 | 2013
1 (1) John de Mol
2 (2) Matthijs van Nieuwkerk
3 (3) Joop van den Ende
4 (11) Alexander Klöpping
5 (4) Reinout Oerlemans
6 (5) Linda de Mol
7 (6) Derk Sauer
8 (8) Christian van Thillo
9 (-) Frits Wester
10 (9) Erland Galjaard
11 (10) Jeroen Pauw
12 (26) Sjuul Paradijs
13 (13) Edwin Evers
14 (12) Paul Witteman
15 (7) Albert Verlinde
16 (18) Dick Molman
17 (24) Henk Hagoort
18 (21) Jort Kelder
19 (17) Bert Habets
20 (25) Twan Huys
21 (30) Peter Vandermeersch
22 (20) Peter R. De Vries
23 (28) Harry Dekker
24 (94) Dieuwke Wynia
25 (19) Annemarie van Gaal
Klik hier voor de complete DeMedia100
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn