Bastiaan Hoogendoorn over KLM en Cross Media
10-06-2013 13:20:33 Door: Nico Scherphuis | Hits: 18281 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. KLM is genomineerd in de categorie Cross Media Adverteerder van het Jaar. We spreken Bastiaan Hoogendoorn, VP Marketing KLM Nederland.

 

Dag Bastiaan, hoe gaat het met jou?

"Uitstekend! Zeker met deze nominatie op zak."

 

Kun jij KLM - als adverteerder - introduceren?

"De luchtvaart is een bedrijfstak met lage marges en hevige concurrentie. Dat betekent dat je met relatief beperkte mediabudgetten toch heel effectief moet zijn. Dat vereist veel creativiteit in concepten en media-inzet. Zo zetten we veel in op free publicity, social media en online media."

 

Hoe onderscheidt KLM zich op cross media gebied van andere adverteerders?

"KLM heeft de afgelopen jaren bewezen een absolute voorloper te zijn op het gebied van social media. Zowel op het gebied van onze 24/7 servicing als ook op het gebied van engaging campagnes - bijvoorbeeld Tile & Inspire en Live Reply. Momenteel zijn we mooie stappen aan het zetten op het gebied van social commerce, met nieuwe social concepten die niet alleen gericht zijn op engagement maar ook op conversie. Belangrijk in deze concepten is dat ze echt social by design zijn. En we merken dat onze fans meer en meer commerce verwachten, zolang het maar relevant is voor hen.
 
Daarnaast proberen we steeds meer samen met onze media-partners branded content concepten te ontwikkelen die aansluiten bij onze gezamenlijke doelstellingen. Een voorbeeld hiervan is het concept Wereldveroveraars welke KLM samen met de FD Mediagroep heeft ontwikkeld en waar ons beider doelstellingen gericht op internationale ondernemers samenkomen. Imiddels is ING als 3e partner ook ingestapt in Wereldveroveraars. Een jaar lang volgen we succesvolle ondernemers die internationaal actief zijn, oa door de inzet seminars, campagnes, een online platform en redactionele aandacht voor de Wereldveroveraars.
 
Een ander voorbeeld van een media-partnership is Reiskrantreporter met de Telegraaf Mediagroep, ook een gezamenlijk initiatief waar we ons beide richten op de vakantieganger. Reiskrantreporter is een branded content platform binnen Telegraaf.nl waar je een verslag kunt doen van jouw vakantie en inspirerende verhalen kunt lezen van vakantiegangers. Een van de middelen die KLM inzet om zich sterker te positioneren in het vakantiesegment. In plaats van alleen maar te zenden proberen we passende concepten en plekken te vinden waar wij ons merk kunnen verbinden aan vakantiegangers."

 

Wat is de visie van KLM op cross media en de ontwikkeling van cross media?

"Bij cross media gaat het erom dat je op een efficiënte manier je doelgroep bereikt. De balans tussen de verschillende media is afhankelijk van je doelstelling en is in de tijd wel aan het veranderen.

Social media is hierin een steeds belangrijk onderdeel. Bijvoorbeeld met onze social login kunnen we onze klanten op klm.nl steeds meer bieden en steeds relevanter met hen communiceren via social media. Ook biedt het bijvoorbeeld de mogelijkheid om een boeking te delen via social media.

Ook opvallend is dat je op social media niet alleen een dialoog ziet met de doelgroep, maar steeds meer een dialoog ziet ontstaan tussen merken.

Online media inzet is echt de basis van cross media. Als je niet via SEO en SEA kan worden gevonden mis je de boot, ook al heb je een heel sterk merk.
Er is een verschuiving van veel zenden naar het aangaan van een dialoog. Branded content gaat een steeds grotere rol spelen. Zenden hebben we absoluut nog nodig om de massa te bereiken maar parallel daaraan moeten we op zoek naar relevante manieren om in contact te komen met de doelgroep."

 

Met welke bureaus werken jullie om jullie cross media strategie vorm te geven en uit te voeren???

"DDB Amsterdam en Eigen Fabrikaat voor de ontwikkeling van onze campagnes en Havas voor mediastrategie en inzet. Naast de DDB groep werken we met diverse kleinere partijen afhankelijk van de opdracht."

 

Op welke cross media case van KLM ben jij trots?

"Een voorbeeld van social commerce is de Lucky Seats campagne, waarbij je via Facebook je stoel in het vliegtuig kon kiezen en kans kon maken op een KLM ticket. Door het virale effect waren binnen een paar uur alle 7000 stoelen in 15 vliegtuigen volgeboekt en waren we 3 uur lang trending topic op Twitter.

Er was een volledige integratie van de Lucky Seats campagne met de salescampagne Vijf Dagen Voordeel, welke tegelijkertijd liepen. Het bereik via deze Facebook actie heeft een enorme boost gegeven aan deze salescampagne die verder via vooral traditionele en eigen media werd aangejaagd."

 

Wat zouden bureaus en exploitanten kunnen doen om adverteerders op cross media gebied beter te bedienen?

"Voor exploitanten geldt; ga op zoek naar doelstellingen die klant en media-exploitant met elkaar verbindt. Merken willen niet alleen meer zenden maar willen echt relevant zijn vanuit hun specifieke merk.

En tegen bureaus zou ik willen zeggen; laat het verschil in online & offline denken los en richt je op een echte connectie met de doelgroep."

 

Hoe ziet KLM televisie de komende 10 jaar ontwikkelen???

"We kijken met veel interesse naar de ontwikkelingen op het gebied van second screen. Het is een feit dat steeds meer mensen met een tweede scherm op de bank zitten maar de echte stappen op dit gebied moeten we nog gaan zetten. Televisie zal, net als online, steeds meer kunnen worden getarget en daarmee vele malen effectiever zijn.

De technoligische ontwikkelingen op dit gebied zullen de televisie-wereld absoluut gaan veranderen, alleen weten we nu nog niet precies hoe. Wel verwachten we steeds meer afstemming tussen televisie commercials en online advertising. Een televisie-commercial gericht op branding en awareness die tegelijkertijd wordt ondersteunt met een online banner gericht op conversie. Fantastisch toch?"

 

Hoe kijkt KLM naar social en mobiel als advertentiemedia???

"Social en mobiel zijn niet meer weg te denken uit advertentie-land, en krijgt heel veel focus vanuit KLM. Bij beide is het belangrijk relevant te zijn op het juiste moment met de juiste boodschap. We zien een hele duidelijke verschuiving naar smartphone & tablets. Mensen gebruiken steeds vaker mobile, ook voor het boeken van een ticket. KLM speelt hier in al haar marketingactiviteiten op in."

 

Wat is het laatste nieuws?

"KLM heeft onlangs aangekondigd deze zomer met een KLM game te komen waarin je je eigen internationale airline gaat runnen. Gaming in Nederland - en wereldwijd - is enorm groot en KLM ziet deze game als een nieuwe manier om haar doelgroep te inspireren en met hen in contact te komen."

 

www.crossmediaawards.nl

www.mediaparkjaarcongres.nl

www.klm.nl

 
 

Voor Cross Media Adverteerder zijn genomineerd:

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:


 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis