Bert Rappange over 20 jaar Crossmedia Communicatiegroep
23-06-2014 10:38:59 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5756 | Tags:

Afgelopen donderdag vierde de Crossmedia Communicatiegroep haar twintigste verjaardag op het IJsselmeer, aan boord van een tall ship. In 1994 begonnen Bert Rappange en Gert Veldhuis vanuit een pastorie in het Friese dorp Blije met reclamebureau Noordwest12.

 

Nu met vier bedrijven opererend vanuit het merk Crossmedia Communicatiegroep, zo'n 50 medewerkers en ruim 4 miljoen omzet. Daarmee vormen ze nu één van de grotere - nog onafhankelijke - bureaus in Nederland met vestigingen in Heerenveen, Groningen en Amsterdam. Wij spreken met Bert Rappange, CEO Crossmedia Communicatiegroep.

 

Dag Bert, Crossmedia Communicatiegroep is van ver gekomen en is ook ver gekomen. Vertel!

"Plezier in je werk, de beste willen zijn en een flinke dosis gezond verstand. Twintig jaar geleden startten we met nul op de bank maar met heel veel zin in een nieuwe klus. Iedereen verklaarde ons voor gek: een reclamebureau in het kleine Friese dorpje Blije! Inmiddels hebben we bewezen dat het niet uitmaakt vanuit waar je iets onderneemt. Als je het maar goed doet, continu de beste in je vak wilt zijn; nadenken over hoe iets anders of beter kan ofwel visie ontwikkelen. Gecombineerd met plezier dat ontstaat door ontspanning. Tussen de middag bakten we samen en ei en om vijf uur stond het bier op het bureau. We gingen door tot de klus geklaard was."

 

En dat gezonde verstand?

"Je kunt je natuurlijk laten verleiden door de glitter en glamour en de enorm snelle ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Aan dat eerste hebben we nooit meegedaan. Dat is dan weer een voordeel van het feit dat je in Friesland onderneemt. Je wordt hier niet afgerekend op wie je bent maar op wat je doet. Dat laatste kan overigens ook weer tegen je werken. We moeten blijven innoveren en dus onze kop boven het maaiveld uitsteken. En dan valt het in Friesland niet altijd mee om een ieder voor die kar te spannen. Hier in Friesland kijken we liever eerst de kat uit de boom.”

 

Desondanks liepen jullie redelijk voorop binnen die ontwikkelingen?

"We waren in 1996 één van de eersten die internetsites gingen bouwen. We moesten daarvoor destijds uitwijken naar Groningen. Er waren in Friesland onvoldoende developers die kennis hadden van internet. Bovendien was Groningen in die tijd één van de eerste steden met een snelle internetverbinding. Klanten zochten experts, specialisten. Onze visie lag toen meer binnen een cellenorganisatie: zet specialisten bij elkaar en laat ze hun ding doen. Dat deden we toen met V12 voor internet. En niet veel later met LeadQ; zij deden dingen met data, wat Google nu doet. Vervolgens startten we met ClickQ , dat zich meer specialiseerde op social media en de directe conversatie met klanten."

 

Waarom dan nu CMCG?

"Als je kijkt naar de huidige marktontwikkelingen, dan zie je drie dingen gebeuren: iedereen noemt zichzelf specialist, onze klanten zien daardoor door de bomen het bos niet meer en dus wordt samenwerken een must. Door de crisis is een enorme shake out van ZZP/specialisten ontstaan. Veel mensen werden ontslagen en zijn voor zichzelf begonnen. Gevolg daarvan is dat onze klanten niet meer weten waar ze terecht moeten. Ze zoeken de continuïteit van een partner die een overview heeft over alle middelen en media die je in moet zetten om een merk te bouwen. Reden voor ons om onze eigen organisatie te tunen en mensen vanuit die verschillende disciplines te leren samenwerken. En dat doen we niet ineens. De verschillende merken blijven bestaan, maar we gaan meer samen opereren vanuit de Crossmedia Communicatiegroep."

 

Wordt dat dan nu geen grote logge organisatie?

"Dat zou je wel denken als je je organisatie sterk hiërarchisch indeelt. Dat doen wij niet meer. We werken niet met managers. Onze mensen zijn goed opgeleid en intelligent. We zijn ons ervan bewust dat ons succes schuilt in de optelsom van onze individuele specialistische kennis. Alleen samen sta je sterk. Dat betekent dan ook dat ‘de groep’ zelf sterke en zwakke punten moet onderkennen en die gezamenlijk moeten omzetten in kansen. Het enige wat Gert en ik dan kunnen doen is helpen en faciliteren."

 

Gaat er, op het gebied van marketing, nog veel gebeuren?

"Binnen ons vakgebied komen we langzaam maar zeker in rustiger vaarwater. We gaan als marketeers steeds minder in vakjes denken. Alles wat we doen is of wordt meetbaar. We zijn ons bewust van het feit dat het succes van merkstrategie of merkactivatie ontstaat door een een goede samenwerking tussen alle betrokken partijen. We moeten niet allemaal het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Ontwerpers, marketeers, specialisten en exploitanten dienen één doel voor ogen te hebben. Het de consument gemakkelijker, plezieriger en veiliger te maken. En dat doe je ondermeer door de data, die tegenwoordig uit je mobieltje en zelfs uit je tandenborstel komt, op een juiste manier te interpreteren en te combineren. In de eerste plaats voor de consument zelf. Hetgeen vervolgens vanzelf voordeel oplevert voor ondernemers. Ingewikkeld? Lijkt het wel, is het niet. Kijk maar naar merken als Apple en Google, die zijn daar al enige tijd mee in de weer."

 

En voor jezelf. Heb je er nog plezier in?

"Ik ga niet zeggen dat we de afgelopen twintig jaar er zonder slag of stoot door zijn gekomen. Geen enkel ander vakgebied kent meer ontwikkelingen dan in het onze. Desondanks hebben we twee crises overleefd. Plezier in het vak is voor mij de balans tussen kunnen en willen. Het begint bij kunnen. Je moet je kennis continu verrijken. Door goed te luisteren, te ondernemen en fouten durven te maken om daar vervolgens weer van te leren. Dan kun je over dingen meepraten, er je eigen mening over vormen. Vervolgens voel je je een stuk zekerder en wordt het willen ook automatisch gemakkelijker. Als je dat kunt combineren met leuke collega’s binnen een familiaire werkomgeving, dan blijft werken voor mij fun."

 

www.crossmediacommunicatiegroep.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie