Bram Holzapfel - RAPP - over de KLM Space campagne
21-04-2013 07:33:12 Door: Nico Scherphuis | Hits: 9026 | Tags:
Onlangs werd de campagne KLM SPACE gelanceerd. KLM biedt mensen de kans op een ruimteries met de SXC Lynx. Een van de betrokken bureaus is RAPP. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar de hoofdstad voor een inspirerend gesprek met Bram Holzapfel, creatief directeur bij RAPP.
 
 
Hallo Bram, hoe gaat het met jou en je bureau RAPP Nederland?
"Heel goed! Ons bureau doet het uitstekend en we zijn gezegend met klanten als KLM."
 
Een campagne voor KLM, waarmee je een ruimtereis kan winnen? Vertel.
"Tja, dat kwam niet uit de lucht vallen. KLM is al jaren vernieuwend op het gebied van luchtvaart en steunt onder andere het initiatief om passagiersvluchten buiten de dampkring mogelijk te maken. Een ruimtereis in de SXC Lynx weg geven past daar mooi bij. Het was bovendien een prachtige prijs om een merk- activatiecampagne op te bouwen."
 
Hoe zijn jullie gebriefd door de klant en hoe zijn jullie tot dit idee gekomen?
"KLM had een ticket naar de ruimte beschikbaar en heeft ons gevraagd hiervoor een campagne te ontwikkelen in 8 belangrijke markten. Hiermee wilde we de pioniersgeest van het merk voelbaar maken bij bestaande en potentiele klanten. Toen kwamen we op het idee om de ticket naar de ruimte, weg te geven vanuit de ruimte. Dat kon goed met een speciale weerballon, vonden we. En om iedereen mee te laten doen, bedachten we een bijzondere website die in verbinding kon staan met die ballon en waar je een plek in de ruimte alvast virtueel kon claimen. Bovendien moest de website net zo’n vette beleving zijn als de ruimtereis zelf…"
 
KLM was opdrachtgever van het jaar bij SpinAwards. Gaat deze case komende editie worden ingezonden?
"Dat denk ik wel! Wij zijn er apetrots op. Bovendien is het wederom een prachtig bewijs dat onze opdrachtgever niet alleen in luchtvaart maar ook in haar benadering van communicatie een echte pionier is."
 
Wat zijn de eerste resultaten: hoeveel mensen doen mee, wat zijn de reacties?
"Tot nu toe is de campagne een groot succes, dat staat al vast. Maar exacte cijfers kunnen we helaas nog niet vrijgeven. We hebben heel positieve reacties gekregen, ook veel via twitter - #klmspace -  en we staan inmiddels al op de shortlist van Favorite Website Award."
 
Wat is het laatste nieuws?

"Op 22 april gaat de ballon richting de ruimte vanuit de Nevada Woestijn in de VS. Dat kan iedereen overal ter wereld live volgen op klm.com/space. En wat deze wedstrijd zo bijzonder maakt, is dat de GPS data van de ballon het mogelijk maakt om live te zien of jouw geclaimde plek in de ruimte in de buurt is van waar de ballon straks knapt…"

 

www.twitter.com/bramholz

www.rapp.nl

www.klm.com/space

www.thefwa.com

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis