Cor Hospes over media in 2013 en waarom grote bureaus zullen omvallen
04-02-2013 12:20:27 Door: Nico Scherphuis | Hits: 9807 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt mensen uit DeMedia100 | 2013. Cor Hospes is auteur, spreker en adviseur. Hij staat op nummer 77.

 

Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Ik inspireer en help merken, bedrijven en organisaties, vertel ze hoe ze kunnen zorgen voor verhalen die het waard zijn om te delen. Dat doe ik als auteur - boeken en blogs -, spreker - lezingen, trainingen en workshops - en adviseur namens Tsjee.com, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing.

Verder ben ik oprichter van de Social Media Club Leeuwarden - SMC058 - en van de Content Club Nederland.

Ook word ik regelmatig opgeroepen voor radio - BNR, Radio1 - en televisie - Eenvandaag, Pownews en dagbladen - NRC - als Dr Clavan op het gebied van guerrillamarketing, sociale media en marketingcommunicatie."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Ik heb twintig jaar gewerkt als zelfstandig journalist voor de belangrijkste dagbladen, magazines en vaktijdschriften van ons land. Ernaast was ik copywriter, ghostwriter en mediatrainer voor een groot international pr-bureau. En heel belangrijk: heb een groots verleden als boekenwurm voor het memorabele Wehkamp TV en Aperitivo voor wie ik boeken mocht bespreken."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?

"Wel: Verhalenvertellen. Niet: onzin verkopen. Verpakt in glossy plaatjes en gladde praatjes."

 

Wie zijn voor jou de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"Ik geloof in durfals. Mensen die tegen de stroom in roeien. Humorvolle luizen in de pels met verruimende blikvelden. Innovators en inspirators. Mensen die durven te experimenteren en hun stem te laten horen en daarmee ruimte maken voor anderen. Omdat ze de rest doen ontwaken."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media in 2013?

"Drie dingen: Relevante content vanuit een centrale gedachte. Merken worden uitgevers. Marketing is publishing, publishing is marketing.

Data, voor het verkrijgen van consumenteninzichten en om diezelfde content nog persoonlijker, real-time en relevanter te maken.

Grote bureaus gaan vallen. Merken gaan steeds meer zelf doen. Coca-Cola heeft een team van journalisten in da house die zelf content voor het merk verzorgen. Net zoals het advocatenkantoor Kennedy Van der Laan daarvoor zelf journalisten gaat aannemen. Binnen beschikken ze over een studio waar menig amateurzender jaloers op zou zijn."

 

Welke Start-Ups gaan doorbreken in 2013?

"Nederland staat op het gebied van innovatie in het rechterrijtje. Er is te weinig durf, terwijl de tijd schreeuwt om vernieuwing. Maar te veel ondernemers houden liever het handje vast van hun moeder. Verwacht dit jaar dan ook weinig breathbreaking start-ups behalve wellicht enkele mooie ideeën. Ga eens kijken in die datahoek zou ik whizzkids adviseren."

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie?

"Creëer in plaats adverteer. Mensen geloven louter reclame niet meer. Marketeers moeten uit hun ivoren toren. Luisteren naar wat mensen echt willen en daar met relevante content op inspelen. Ze moeten zorgen voor toegevoegde waarde. Zorgen voor verhalen die het waard zijn om te delen. In goed Nederlands: Engage, Excite, Earn."

 

Wat moeten media professionals doen om overeind te blijven in 2013?

"Luisteren. Ga nou eindelijk eens luisteren."

 

Alles in media wordt digitaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Print, tablet, televisie, second screen, ze zullen elkaar allemaal aanvullen en met elkaar integreren. Met sociale media ook als aanjager naar traditionele media. Dan kies je voor het ene kanaal, dan voor dat ene andere. Afhankelijk van je doel, doelgroep en doelstellingen."


 Wat zijn jouw ambities voor 2013?

"Nog meer genieten van mijn twee dochters, die me bleven blijven inspireren om vooral te blijven doen wat ik doe. Plus: blijven dromen van een huis met een fijne keuken en een zonnige tuin met een grote boom met eronder een grote tafel waarin iedereen op zaterdagmiddag mag aanschuiven."

 

www.corhospes.nl
www.tsjee.com

www.twitter.com/corhospes
www.contentclub.nl

 

DeMedia100 | 2013

 

1   (1)     John de Mol   
2   
(2)     Matthijs van Nieuwkerk   
3  
 (3)     Joop van den Ende  
4   
(11)   Alexander Klöpping  
5  
 (4)     Reinout Oerlemans   
6  
 (5)     Linda de Mol   
7   
(6)     Derk Sauer 
8   
(8)     Christian van Thillo  
9  
 (-)      Frits Wester   
10 
(9)     Erland Galjaard

11 (10)   Jeroen Pauw    
12 
(26)   Sjuul Paradijs    
13
 (13)   Edwin Evers    
14 
(12)   Paul Witteman    
15
 (7)     Albert Verlinde    
16 
(18)   Dick Molman    
17 
(24)   Henk Hagoort    
18 
(21)   Jort Kelder    
19 
(17)   Bert Habets    
20 
(25)   Twan Huys

21 (30)   Peter Vandermeersch
22 
(20)   Peter R. De Vries    
23 
(28)   Harry Dekker    
24 
(94)   Dieuwke Wynia    
25
 (19)   Annemarie van Gaal

 

Klik hier voor de complete DeMedia100

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn