[Cross Media Awards] Ana Henriques: Door crossmediaal partnership kan Crystal Clear meerdere KPI’s in beweging brengen
10-05-2014 11:31:16 Door: Nico Scherphuis | Hits: 9624 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Crystal Clear is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar. Aan het woord is Ana Henriques, Senior Brand Manager bij Heineken en Vrumona.

 

http://api.ning.com/files/UZ8UQ2FXhhOOOeFpVbTHsxlkgeG21HkB0bDIpba6qI3ZlIB13X2xKr1868pAe*dWjrFpsmz-s5OKVsnYhai80cSfxDWv*vIw/CrossMediaAdverteerderGenomineerd.jpg.pngKun jij Crystal Clear introduceren?

Vrumona is een frisdrankenfabrikant en -leverancier. Vrumona is een afkorting van het woord VRUchtenliMONAde en is onderdeel van het Heineken concern. We hebben zowel eigen merken als licentie merken onder beheer. En één van de eigen en tevens grootste merk is Crystal Clear.

Crystal Clear is een heerlijke 1 kilocalorie frisdrank gemaakt van zuiver bronwater. Er zijn 5 smaken verkrijgbaar, zowel met als zonder koolzuur. Het merk Crystal Clear staat voor de keuze om een frisdrank te drinken met maar 1 kilocalorie, waardoor je lekker in je vel blijft en in control bent.

 

Hoe kijken jullie vanuit Crystal Clear naar Cross Media?

Vrumona gelooft in winnen door challenging te zijn in haar marketing. Dit betekent onder meer continue mogelijkheden zoeken om met minimaal budget de grootste resultaten te behalen.

Voor Crystal Clear hebben we elk jaar de terugkerende uitdaging om met een bescheiden budget en moordend concurrentieveld, toch onze doelstellingen realiseren. Een crossmediale aanpak, waarbij het fundament wordt gelegd door een samenwerking met een mediapartner, biedt ons dan ook grote mogelijkheden. Onze ervaring is dat je met een dergelijke aanpak -  noem het een crossmediaal partnership – meerdere KPI’s in beweging kan krijgen.

Het is hierbij belangrijk om de juiste content te kiezen, passend bij merk en boodschap. Daarna om met alle deelnemende partijen om tafel te gaan en duidelijk te briefen op een crossmediale campagne met een  viraal effect - zelf meedoen en deelbaar met anderen.

 

    

 

Op welke cross media case van Crystal Clear ben je trots?

In het najaar van 2013 staan we met Crystal Clear voor een grote uitdaging. De concurrentie in de frisdrankmarkt is moordend. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola Light, Spa&Fruit en aan de huismerken. We weten dat in deze competitieve markt een sterk merk essentieel is om een van de belangrijkste indicatoren voor sales in beweging te krijgen: dat is merkoverweging. Voor Crystal Clear hebben we echter maar een fractie van het budget van onze concurrenten…

We kiezen bewust voor een crossmediale aanpak: een samenwerking met SBS voor de TV-serie Verliefd op Ibiza die niet alleen op TV te zien is maar crossmediaal wordt doorvertaald: online, in social media, in Viva en Grazia  en natuurlijk op de winkelvloer.

Je goed voelen en ‘in control’ zijn, gaat over zelf keuzes maken. De Crystal Clear campagne rond Verliefd op Ibiza heeft dan ook dit thema: wat maakt jou blij? In de programmabillboards, promo’s, printplaatsingen en de geïntegreerde  winkelactie waarmee je jouw ideale trip naar Ibiza kunt winnen.

Kortom: alles in deze crossmedia aanpak staat in het teken van eigen keuzes waar je blij van wordt. Natuurlijk staat onze Facebook pagina tijdens de campagne volledig in het teken van de serie en je eigen keuzes maken.

In de serie is één specifieke persoon gekoppeld aan Crystal Clear. Dat is Suus, een jonge vrouw die naar Ibiza vertrekt en verliefd wordt op DJ Lo. Als klap op de vuurpijl zijn aan het eind van de serie alle kijkers ‘in control’: zij mogen online het einde van de serie bepalen. Kiest Suus voor een leven met of zonder haar DJ Lo…?  Een unieke toevoeging die in Nederland nog nooit vertoond is en echt waarmaakt waar Crystal Clear voor staat!

De serie maakt veel los onder kijkers. Dit zien we op Twitter: er zijn 160% meer tweets dan Holland’s Got Talent dat tegenover Verliefd op Ibiza geprogrammeerd staat. Ruim 8.500 vrouwen stemmen online en op Facebook  op een mooi einde van de serie: Suus kiest voor haar DJ. Hiermee was dit de meest succesvolle Stem & Win-actie van SBS ooit.

De crossmediale campagne heeft een stevig effect op alle belangrijke merkwaarden van Crystal Clear: zo stijgt de merktrouw met 16%. We zien 17% stijging bij het statement ‘goede prijs/waardeverhouding’. Het percentage dat Crystal Clear ‘anders dan andere merken’ vindt, gaat met 15% omhoog. De merkoverweging stijgt met maar liefst 9%, een resultaat dat onze verwachtingen overtreft. (bron: Metrixlab).

 

 

Met welke reclame- en mediabureau werkt Vrumona/Crystal Clear?

Crystal Clear werkt samen met Doom&Dickson (reclamebureau), Starcom (mediabureau) en Ganda (digitaal reclamebureau). Bovenstaande campagne is tot stand gekomen door een intensieve samenwerking tussen SBS, producent Johan Neijenhuis, digitaal reclamebureau Ganda, mediabureau Starcom en onszelf. Ook het team dat verantwoordelijk is geweest voor ontwikkeling en uitvoering is dus volledig crossmediaal!

 

Wat zouden bureaus en exploitanten kunnen doen om adverteerders op cross media gebied beter te bedienen?

Vooral goed te luisteren naar de briefing als we een crossmediaal partnership met hen willen opzetten. Niet zelden komt het voor dat er niet gedacht wordt aan het realiseren van de KPI’s voor ons merk, maar er gewoon een partnership moet worden ‘verkocht’. En dat we er alleen onze naam aan mogen hangen. Dat is niet ons idee van een partnership: dat is namelijk samen ondernemen!

Daarnaast is het voor ons erg belangrijk dat het partnership echt crossmediaal kan worden uitgerold, ook in onze eigen media en op de winkelvloer. En natuurlijk dat er een interactieve en virale component in zit. Dat verwacht onze doelgroep nu eenmaal van ons merk!

 

 

Hoe kijkt Vrumona/Crystal Clear naar social en mobile als advertentiemedia?

Bij Vrumona nemen we voor al onze campagnes de consument als uitgangspunt. Waar houden ze van? Hoe krijgen we hen in beweging? Hoe zorgen we ervoor dat ze ons merk kopen en blijven kopen. Dat betekent dat wij ons continu moeten blijven verdiepen in de consument. Daar hoort vanzelfsprekend mediagedrag bij. We merken dat vrouwen graag in gesprek willen gaan met Crystal Clear. We houden daarom al jarenlang intensief contact met onze fans via alle digitale en mobiele kanalen die zij gebruiken. Kijk bijvoorbeeld op: www.facebook.com/crystalclear?fref=ts

We zien dus social en mobile media niet alleen als advertentiemedium, maar juist als media waar we echt in contact komen met onze doelgroep!


Wat is het laatste nieuws?

Ook dit jaar heeft Crystal Clear weer een uitdaging om met een bescheiden budget onze KPI’s te realiseren. Een nieuwe crossmediale campagne is dus zo goed als zeker!

 

www.crystalclear.nl

 
 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune