[Cross Media Awards] Anke de Jong over National Glamour Day & Night
07-04-2014 11:25:30 Door: Nico Scherphuis | Hits: 6664 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Glamour stuurde National Glamour Day & Night in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Anke de Jong, Brand Manager Glamour bij G+J Uitgevers

 

Kun jij Glamour introduceren?

Glamour is een succesnummer. Al bijna 10 jaar is Glamour het best verkopende modemaandblad van Nederland. Glamour is stylish, slim, on trend en met liefde en plezier gemaakt. Glamour staat boordevol voor de doelgroep onmisbare reportages, interviews en shoots. Daarnaast biedt Glamour elke maand een podium aan #generationglamour; vrouwen die iets moois van hun leven maken, van ondernemers, bloggers en actrices tot globetrotters, nerds en modeontwerpers. Maar Glamour is meer dan alleen een magazine. Glamour.nl en onze andere social media kanalen hebben een grote schare fans, onze events zijn steevast geslaagd en ook nemen we met regelmaat deel aan tv-programma’s. Oftewel: 24/7 connectie met de leukste doelgroep van Nederland.

 

 

Hoe kijken jullie vanuit Glamour naar Cross Media?

Glamour is zoveel meer dan een tijdschrift, het is een ijzersterk merk dat 360 graden meedenkt met lezeressen en adverteerders. Alle campagnes van Glamour worden crossmediaal ingezet, door middel van events, internet, social media, tv, radio, outdoor, app’s en instore promoties. Zo werd de door Glamour geproduceerde shoot voor fashionmerk WE internationaal als campagnebeeld ingezet. En met Colgate hield Glamour een perfect smile-wedstrijd waarbij zowel het blad als de site, een blogger en een event in beeld kwamen. Onze absolute trots is National Glamour Day & Night. Een merkversterkend concept met een lucratief verdienmodel dat tevens een push op de losse verkoop genereert én de doelgroep grote voordelen biedt.

 

Kun je de case omschrijven?

National Glamour Day & Night begon negen jaar geleden als een verjaardagscadeautje voor lezeressen en is inmiddels uitgegroeid tot het grootste shoppingevent van NL met meer dan 50 deelnemende winkelketens in Nederland en België. Een dag waarop lezeressen met 20% korting kunnen winkelen bij ketens als H&M, Mango, River Island, Rituals en ICI Paris XL. Glamour organiseerde op zaterdag 23 maart en zaterdag 28 september 2013 National Glamour Day & Night in samenwerking met meer dan 60 merken in ruim 4500 winkels in Nederland en België, en bij een groot aantal webshops. De enige voorwaarde om aanspraak te maken op de korting is: toon het National Glamour Day & Night-nummer van Glamour bij de kassa. Daarin worden alle deelnemers aangekondigd op 1/1 pagina. De lezeressen kunnen op de mobiele pagina (voorheen een speciale NGD-app, maar er is in 2013 gekozen voor een mobile responsive site om het concept toegankelijk te maken voor alle smartphones) van Glamour hun shoppingroute bepalen en worden via Facebook en Twitter op de hoogte gehouden van de speciale happy hours, voor nog meer korting of cadeautjes. Als extra event tijdens de najaarseditie werd er een pop-up party georganiseerd, hosted by performer/modeontwerper Bas Kosters, op het Spui in Amsterdam. Met muziek, bubbels en frietjes voor alle Glamour-lezeressen sloot de Glamour redactie de DAY af en gaven ze het startschot voor de NIGHT. Tijden de night doen de favoriete restaurants van de redactie en lezeressen mee door met korting een speciaal Glamour-menu aan te bieden. National Glamour Day & Night is een uniek, halfjaarlijks event dat alle facetten van Glamour raakt. Niet alleen de lezeressen worden op hun wenken bediend met veel fashion voor minder (Glamour to the people), de adverteerder wordt in staat gesteld de lezeres op een bijzondere manier te bereiken en meer netto resultaat te behalen (National Glamour Day & Night is voor veel van de deelnemende winkels de dag met de grootste omzet van het jaar, direct aan het begin van een nieuw modeseizoen). Het succes schuilt dus in de win-win-opzet. Glamour zet het event in om meer rumour around the brand te creëren, een hogere oplage en omzet te verhogen. Het mooie is dat er ieder jaar meer deelnemers bijkomen omdat steeds meer merken zich willen verbinden aan het ijzersterke concept. National Glamour Day & Night is inmiddels een nationale feestdag waar niemand meer omheen kan.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Voor deze campagne werden zowel de traditionele als de nieuwe media veelvuldig ingezet. De actie is ondersteund met advertenties in verschillende kranten en tijdschriften (zoals NRC Next, Vogue en JAN) en radiocommercials bij Q-Music, Sky Radio, 100%NL en Fresh FM. Op Glamour.nl was er een speciaal ontwikkelde kaart beschikbaar (mobile responsive) waar lezeressen hun shoppingroute konden uitstippelen. Er was extra aandacht op de website en op Glamours Facebook-pagina (speciale pagina’s binnen de platforms). Op deze manier werden lezeressen geïnformeerd over zowel het pop-up event als andere extra’s rondom National Glamour Day & Night. Via Twitter werden ze op de hoogte gehouden van happy hours, actuele extra korting of een cadeautje bij een deelnemend merk. National Glamour Day & Night zorgt ieder jaar voor een record aan digitale traffic.

 

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Glamour behaalt verschillende marketingdoelstellingen met National Glamour Day & Night: - Oplage. Alleen op vertoon van de National Glamour Day & Night-edities krijgt de lezeres 20% korting bij de deelnemende winkels. Het april-nummer en oktober-nummer van Glamour zijn de National Glamour Day & Night edities en behoren steevast tot de best verkopende nummers van het jaar. - Nieuw verdienmodel. Om te delen in het succes van National Glamour & Night, wordt een deelnamefee gevraagd waarmee dit event voor extra inkomsten zorgt. - Stijging van het aantal Facebook- en Twitter-fans en meer bezoekers op Glamour.nl. Voor en tijdens de najaarseditie van National Glamour Day & Night had Glamour.nl een recordaantal bezoekers en pageviews. Kwalitatieve resultaten: - Rumour around the brand - Naamsbekendheid Glamour - PR - Glamour’s merkwaarden ‘Glamour to the people’ en ‘Celebrate Fashion’ zijn door het event nog meer benadrukt en uitvergroot.

 

Wat is het laatste nieuws?

Hoewel dit shoppingevent Glamour de best verkopende nummers van het jaar oplevert, is merkversterking de belangrijkste doelstelling achter National Glamour Day & Night. Glamour blijft National Glamour Day & Night vieren en het concept verder uitbouwen. Glamour werkt met al haar events en adverteerders standaard een 360 graden-voorstel uit, om zowel haar eigen marketingdoelstellingen te behalen als die van de adverteerders. Zo wordt keer op keer een tailormade plan gemaakt om de doelgroep zo gericht en succesvol mogelijk te bereiken. Glamour is waar de lezeres is en laat geen kans onbenut om haar iets passends, origineels en verrassends te bieden, dat is áltijd de essentie.

 

www.glamour.nl

www.genj.nl

www.twitter.com/anke_dejong

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune