[Cross Media Awards] Annemarieke Loderus over GTST: Spring Levend
08-04-2014 13:12:28 Door: Nico Scherphuis | Hits: 7205 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. RTL Nederland is met GTST: Spring Levend genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Annemarieke Loderus, Senior Development Manager Digital Media bij RTL Nederland.

 

Kun jij RTL Nederland introduceren?

RTL Nederland is een allround media- en entertainmentbedrijf met vier pijlers: televisie, digital media, live entertainment en ventures. Met zeven tv-zenders is RTL marktleider in de Nederlandse mediawereld. Ook digitaal speelt ons bedrijf een prominente rol. RTL’s nieuwssites, videoplatform RTL XL en Buienradar zorgen voor een maandelijks online bereik van ruim zeven miljoen mensen. Met live entertainment bieden we verdere activatie met muziek, theater en events. Het innovatieve en ondernemende RTL Ventures creëert kansen op markten die een link hebben met de voornaamste en steeds groeiende RTL-thema’s. En met RTL Productions ontwikkelt RTL in huis nieuwe programmaformats.

Hoe kijken jullie vanuit RTL Nederland naar Cross Media?

Vanuit onze brede divisiestructuur bieden wij kijkers een totaalbeleving. Door onze formats via crossmediale platformen te verrijken, verhogen we de betrokkenheid bij onze programma’s en zijn we in staat om een breed scala aan exposuremogelijkheden te bieden aan adverteerders. Met de digitale extensies realiseren we niet alleen verdieping tijdens de uitzending zelf, maar kunnen we de programmabeleving vasthouden gedurende een langere periode. Toch ontwikkelen wij niet voor elk programma een digitale spin-off, want een digitale omgeving moet écht toegevoegde waarde bieden. Programma’s met een grote fanbase zijn daar een succesvol voorbeeld van, zoals Goede Tijden, Slechte Tijden.
 

Kun je de case omschrijven?

Om de kijkbeleving van Goede Tijden, Slechte Tijden vast te houden tijdens de zomerstop lanceerden we het transmediale concept GTST: Spring Levend. Bijzonder is dat de hoofdschrijvers van deze populaire serie speciaal voor dit transmediale concept een cliffhanger hebben geschreven. In de bloedstollende laatste GTST-aflevering zagen we hoe een parachute gesaboteerd was en één van de negen vaste personages tijdens een parachutesprong belandde in een vrije val. De grote vraag was: wie is er nog spring levend? En vooral: wie niet? Direct na deze spannende cliffhanger kon de app GTST: Spring Levend gedownload worden. De app onthulde wekelijks een spring levend karakter, waardoor de fans in acht weken konden ontrafelen wie deze sprong niet had overleefd. Via de app, die fungeerde als centraal vehikel binnen het transmediale concept, werden nieuwe hints vrijgegeven via exclusieve video’s, voicemail berichten, spelletjes en door het invullen van codewoorden. Een brede mediamix, o.a. het RTL Weer en RTL Boulevard, billboard en krantenadvertenties, verspreidde codewoorden en extra content. Voor meer aanwijzingen volgden fans op social media springinstructeur Leo. Daarnaast konden ze zoeken naar de Mystery Springer die in heel Nederland opdook.

De tien winnaars streden in Teuge, op dezelfde locatie waar de cliffhanger is opgenomen, om een rondvlucht te kunnen maken met het Spring Levend-karakter van die week. De wekelijkse onthulling van één spring levend-karakter, zorgde voor extra free publicity. De kranten besteedden er ruim aandacht aan en ook televisieprogramma’s brachten een veilige landing als nieuws. Maar nog belangrijker is dat de fans zelf onderdeel zijn geworden van het succes. Fans richtten talrijke social media-accounts op waar ze hints uitwisselden en met hun eigen complottheorieën zorgden voor een voortdurende buzz. Er waren zelfs fans die elke zondag om 8.00 uur hun wekker zetten, om meteen te weten wie er spring levend was! Alle app-spelers kregen voorafgaand aan het nieuwe seizoen de eerste aflevering te zien met daarin de cliffhanger-onthulling, tegelijkertijd met de 8.000 trouwste fans tijdens het GTST-live event. De case laat zien hoe de scheidslijn tussen tv en digitale extensie steeds dunner wordt. De storytelling strekte zich uit over meerdere platformen, van tv-serie naar digitaal concept en weer terug naar de tv-serie met een sterke lead-in naar het nieuwe televisieseizoen, dat doorpakte met de vraag: wie heeft het gedaan?

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Achter GTST: Spring Levend stond een ijzersterk team. RTL Nederland was verantwoordelijk voor de strategie, projectbegeleiding en de mediamiddelen-inzet. Endemol Nederland leverde de verhaallijn en de content. The Project Factory bouwde de app. Het is mooi om te zien dat onze inzet en betrokkenheid zo’n succesvol resultaat heeft opgeleverd.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

GTST: Spring Levend App, GTST-site, in program momenten (RTL Boulevard en RTL Weerbericht), Promo’s, In store promotion (via Subway), Social media, Kranten, Billboards, Free publicity, In-app bannering en Live events. De app stond centraal binnen het transmediale concept. Hierin werd iedere maandag-, woensdag-, vrijdag- en zondagochtend om 8:00 uur nieuwe content vrijgegeven. Sommige onderdelen binnen de applicatie waren vergrendeld. Om deze content te ontgrendelen, moesten de deelnemers een spelletje doen of een codewoord invullen. Extra verhaallijnen en codewoorden werden via bovenstaande media verspreid.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

514.732 downloads van de app (1 op de 4 kijkers), 360.650 geregistreerde bezoekers. Gemiddeld 240.293 bezoekers per week, 1,8 miljoen kijkers voor de cliffhanger (hoogste aantal sinds 2002), 2,25 miljoen kijkers voor de eerste aflevering van het nieuwe seizoen. Dit is een stijging van 25%. Stijging van het aantal leden van de al populaire GTST-Facebookpagina van 215.629 naar 255.203 leden. In de zomer van 2013 heeft RTL samen met InSites Consulting onderzoek gedaan, met als doel om inzicht te krijgen in het succes en de toegevoegde waarde van het concept. Daaruit bleek dat: 93% van de deelnemers aan het onderzoek dagelijks of tenminste enkele keren per week met GTST: Spring Levend bezig was; 64% van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat GTST: Spring Levend hen door de GTST-loze zomer heeft geholpen; 55% van de deelnemers aan het onderzoek meer interactie heeft gehad met naasten over GTST: Spring Levend en 60% van de deelnemers aan het onderzoek nog meer betrokken was bij GTST: Spring Levend dan andere jaren.

 

Wat is het laatste nieuws?

Sinds kort kunnen fans meespelen met de GTST Quiz app. Leuk om te ontdekken welke kennis je allemaal hebt opgedaan over deze succesvolle serie en natuurlijk ook om hierin je vrienden uit te dagen! Hoe heette bijvoorbeeld Laura’s kleinkind en welke actrice speelde de rol van Anita Dendermonde? Aanvullend zal ook tijdens de zomerstop via het nieuwe TV-programma GTST TV Quiz gezocht worden naar de ultieme GTST-kenner. Goede Tijden blijft dus zeker een format dat zich leent voor het ontwikkelen van crossmediale concepten en het toepassen van digitale innovatie.

 

www.rtlnederland.nl

www.adverterenbijrtl.nl

www.twitter.com/loderus_ae

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune