[Cross Media Awards] Arne van den Berg - Radio 538 - over Fanflight
31-03-2014 09:32:05 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5060 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Radio 538 stuurde Fanflight in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Arne van den Berg, Director Concepts & Events bij 538Groep.

 

Kun jij Radio 538 introduceren?

Radio 538 is marktleider in Nederland en bereikt wekelijks ruim 3,4 miljoen unieke luisteraars. Dit zijn mensen die jong van geest zijn, voornamelijk tussen 20 en 49 jaar. Met energie, gedrevenheid en passie voor radio is Radio 538 erin geslaagd de absolute nummer 1 te worden! Radio 538 is Top 40-muziek, de beste hits, Dance, R&B en natuurlijk de populaire DJ’s als Edwin Evers, Ruud de Wild, Jeroen Nieuwenhuize, Armin van Buuren, Afrojack en David Guetta.

 

Hoe kijken jullie vanuit Radio 538 naar Cross Media?

Voor Radio 538 is crossmediaal denken een tweede natuur. Met een portfolio waarbij radiostations, TV zenders, online en mobiele plaforms en live-entertainment / events de basis vormen van de bedrijfsvoering is het uitvoeren van een crossmedia campagne een vanzelfsprekendheid.

 

 

Kun je de case omschrijven?

De Fanflight was de eerste gecrowdsourcte vlucht waarbij de Facebookfans van transavia.com en Radio 538 de vlucht volledig hebben samengesteld. Van bestemming tot het eten aan boord en van het entertainment op de vlucht en op locatie tot aan de dresscode. Alles is door de fans bepaald door het uitbrengen van stemmen. Uiteraard werden de tickets voor deze ultieme vlucht onder de deelnemers verdeeld. De doelstelling voor de Fanflight bestond uit twee hoofddoelen. De eerste was het laten groeien van de fanbase van transavia.com naar 100.000 Facebookfans. Daarnaast het merk, transavia.com, gedurende de campagne onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. De nadruk lag hierbij op het overbrengen van het brede aanbod in bestemmingen en het feit dat transavia.com graag naar haar klanten luistert.

 

 

De doelgroep voor deze campagne was een afspiegeling van de transavia.com doelgroep; mensen die samen naar hun vakantiebestemming vliegen en op Facebook met transavia.com en andere fans hun passie voor vliegvakanties delen. Daarbij hanteren we drie subgroepen namelijk koppels, vrienden en families. Er is gekozen voor een big bang strategie om de groei in aantal likes te realiseren. Oftewel éen grote campagne in plaats van meerdere kleine campagnes. Uit onderzoek bleek dat Radio 538 het grootste bereik kan realiseren binnen de gestelde doelgroep. Besloten werd een media partnership aan te gaan die verder ging dan het inkopen van media. Samen was hierbij het centrale woord. Gezamenlijk met 538 ontwikkelen van een app, campagne en event dat samen door de consument werd ontwikkeld.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Reclamebureau Dorst & Lesser.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Op 538 werd de Fanflight in redactionele en commerciële zendtijd onder de aandacht gebracht via radio, TV en online. 538DJ's Barry Paf en Jens Timmermans waren het gezicht van de campagne. Daarnaast is er actief ingezet op de owned media van transavia.com. Er was inflight entertainment, een nieuwsbrief en op alle social media kanalen werd de Fanflight gepromoot, ondersteund met ads op Facebook.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Na een campagneperiode van 4 weken telden we in totaal 15.000 unieke deelnemers, bezochten 85.000 mensen de Facebook app en werd er in totaal 18.260 keer gedeeld op Facebook. Dit resulteerde uiteindelijk in meer dan 3 miljoen impressies van de Fanflight op Facebook. De doelstelling van de campagne was het vergroten van de fanbase van transavia.com op Facebook. In 4 weken tijd zijn er 28.798 nieuwe fans bijgekomen en is het doel van 100.000 Facebookfans ruim behaald.

 

www.538.nl

www.538groep.info

www.twitter.com/538

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune