[Cross Media Awards] Barry Schmits: Het gedrag van de consument is intens veranderd, als commerciële onderneming moet je mee
10-05-2014 10:40:43 Door: Nico Scherphuis | Hits: 7255 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Inzenden kan tot en met 31 maart. Teva is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar. Aan het woord is Barry Schmits, Marketing Manager EMEA bij Teva.

 

Kun jij Teva introduceren?

Teva is een lifestylemerk met een grote heritage in de outdoor. In 1984 bedacht een jonge riviergids genaamd Mark Thatcher op de Colorado Rivier in de Grand Canyon ’s werelds eerste sportsandaal. Zonder het op dat moment te beseffen bracht hij hiermee een revolutie in de schoenenindustrie teweeg. Het idee resulteerde al snel in een echt/volwaardig merk en het begin van het Teva-avontuur was dan ook een feit. Onze collectie footwear bestaat uit drie categorieën; de Lifestyle, Performance en de Casual categorie. De Original Sandal, dé sandaal waar het allemaal mee begon, staat uiteraard nog steeds voorop, maar vandaag de dag hebben we een heel scala aan schoenen, sandalen en slippers in het gamma voor ieder soort gebruik.

 

Hoe kijken jullie vanuit Teva naar Cross Media?

Cross mediaal opereren zit bij onze gehele marketing & sales organisatie ingebakken, het is dan ook een term die we nog  maar zelden gebruiken. Het is meer vanzelfsprekend. Het gedrag van de consument is in de afgelopen 10 jaar zo intens veranderd dat je als commerciële onderneming mee moet gaan met dit gedrag. Doe je dat niet dan verlies je het van de sterke merken concurrentie en het reclame geweld wat er vandaag te dag in onze levens afspeelt. De consument heeft tegenwoordig ook zeer veel manieren om in contact te komen met je merk, informatie in te winnen en om uiteindelijk te gaan shoppen. Als je niet op een consequente manier aanwezig bent binnen al deze kanalen wordt je snel onzichtbaar. De footwear industrie is daarnaast ook één van de meest complexe ter wereld. Tevens hebben wij te maken met vele soorten lagen en kanalen qua distributie, collecties, product segmentaties en consumenten profielen. Het is voor ons dan ook belangrijk om zeer gericht te werk te gaan. Welke consument willen we bereiken, met welk product, waar shopt deze consument en hoe gaan we deze consument bereiken. Hagelschieten is er dus niet bij, elke Euro moet zeer doelgericht en effectief worden uitgegeven. 

 

Op welke cross media case van Teva ben je trots?

Begin 2012 zijn wij begonnen om onze marketing activiteiten in Nederland en België te vergroten. Dit heeft geresulteerd in een paar hele mooie succesvolle campagnes ter introductie van meerdere product categorieën en tevens de positionering van het merken weten te verstevigen in de markt. Het meest trots ben ik uiteraard op onze partnership met Expeditie Robinson. Deze combinatie is zo sterk gebleken dat alle doelstellingen zijn behaald en soms zelfs zijn overschreden. Dat komt vandaag de dag nog maar zelden voor. Ook is deze samenwerking een goed voorbeeld hoe belangrijk het is om goed te onderzoeken op welke consument je je gaat richten. Als je je huiswerk hebt gedaan kan er iets moois ontstaan. De magie die er was tussen alle betrokken partijen tijdens het gehele proces was dan ook te gek om mee te maken. Als brand marketeer zijn dit de mooiste cases en waar je het allemaal voor doet. Wil ook graag van deze gelegenheid gebruik maken om RTL Nederland, Aegis/Carat Content Partnerships, The Oddshop en producent Strix te bedanken voor al hun inzet en toewijding om van dit project een groot succes te maken.

 

 

Met welke reclame- en mediabureaus werkt Teva?

Wij werken samen met Dentsu Aegis Network/Content Partnerships. Ook werken we 

 

Wat zouden bureaus en exploitanten kunnen doen om adverteerders op cross media gebied beter te bedienen?

Voor zover bureaus dit nog niet doen, nog dieper inzoomen op de consument en wat zijn/haar gedrag is door het media landschap en goede conclusies te trekken op welke kanalen er geconcentreerd moet worden om het doel te bereiken. Dit betekent niet dat de rest vergeten moet worden, maar je kan beter een paar dingen heel goed doen dan alles een beetje. Zeker als er met een strak budget gewerkt moet worden.

 

Hoe kijkt Teva naar social en mobile als advertentiemedia?

Geen discussie. Social en mobile is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Wij zouden als merk niet echt slim bezig zijn om deze media kanalen te negeren.

 

Wat is het laatste nieuws?

Dit jaar zijn we wederom partner van Expeditie Robinson. Ook bestaat ons merk 30 jaar en brengen we de Original Sandal terug op de markt. Dus het oorspronkelijke retro design alleen nu in allemaal gave kleuren, materialen en motieven. Op dit moment worden wij totaal overspoeld met de enorme golf aan positieve pr rondom dit product vanuit de media, vanuit de fashion industrie en zijn we top-of-mind is bij een jongere generatie. Dat je de sandaal weer terugziet in het straatbeeld is één, maar dat Teva dan ook daadwerkelijk door de consument, tussen al het merken-geweld, wordt omarmt als de authentieke leider van deze categorie is iets om trots op te zijn.

 

www.teva-eu.com

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. Cases inzenden kan tot en met vrijdag 4 april.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune