[Cross Media Awards] Ben van der Burg - Triple IT - over Voicies en The Voice Kids
28-03-2014 20:38:06 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5360 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Inzenden kan tot en met 31 maart. Triple IT stuurde Voicies in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Ben van der Burg, Chief Commercial Officer van Triple IT.

 

Kun jij Triple IT introduceren?

Met een sterke achtergrond in technologie en een flinke dosis creativiteit verzorgt Triple IT digitale oplossingen en mobiele innovaties voor topmerken in uiteenlopende branches, waaronder Vodafone, Heineken en ANWB. We bieden afzonderlijke en full-service diensten, van conceptueel design tot all round app ontwikkeling en complete hosting. Onze aanpak is er één van partnerschap. Sinds de oprichting van Triple IT in 1998 door de vier huidige eigenaren verzorgen we bedrijfskritische oplossingen, ter ondersteuning en inspiratie van strategie. Triple IT telt ruim 80 enthousiaste collega’s en met een focus op kwaliteit bouwen we mee aan het succes van onze klanten.

 

Hoe kijken jullie vanuit Triple IT naar Cross Media?

Cross Media betekent een user experience bieden die de verwachtingen van gebruikers overstijgt op alle platformen. Dat betekent dat je rekening houdt met de specifieke karakteristieken van bijvoorbeeld mobiel, tablet, desktop of TV. De gebruiker kan daardoor gebruik maken genieten van de unieke eigenschappen van ieder platform. Terwijl je dat doet moet je tegelijkertijd zorgen dat de ervaring op de platformen op elkaar lijken. Dat doe je door visueel overeenstemming te krijgen, maar ook door de user interfaces op elkaar af te stemmen.

 

Kun je de case omschrijven?

Voor het derde seizoen van de populaire talentenshow The Voice Kids is met de introductie van het digitaal sparen van Voicies een geheel nieuwe televisie-ervaring ontwikkeld om de ‘on screen & in between’ betrokkenheid van kijkers te versterken. The Voice Kids app als het centrale mechanisme fungeerde hierbij als krachtig instrument om conversie te sturen tussen (live) TV, online en offline. The Voice Kids app biedt het bekende spaarplezier van voetbalplaatjes, maar dan via smartphone of tablet waarbij alles draait om het verzamelen en ruilen van de zogenaamde ‘Voicies’. Deze unieke zegels werden tijdens elke uitzending vrijgegeven en verschenen dan als QR-code in beeld. De kijker kon deze vervolgens met de app direct vanaf het televisiescherm scannen en bewaren. In totaal waren er 9 spaarkaarten in de app te vullen die ieder een eigen (gesponsorde) prijs vertegenwoordigde. Spelers konden zelf bepalen welke kaarten zij inleverden en hoe vaak. Hoe meer er werd verzameld en geruild, hoe meer kans. The Voice Kids app heeft zo een vernieuwend gaming element toegevoegd aan het televisieprogramma, waarbij de interactie zich niet alleen beperkte tot het moment van de (live) uitzending op vrijdagavond. Tussen de uitzendingen door bleef de kijker betrokken dankzij het onderling ruilen en de extra Voicies die werden verspreid via de websites en de sociale mediakanalen van het programma, de coaches en met specifieke advertenties in andere media zoals De Telegraaf, het AD en de Donald Duck. De The Voice Kids app wist de kijker zo op crossmediale wijze te betrekken. Om het digitale sparen echt te laten functioneren waren de verkregen Voicies ook met de app te ruilen of weg te geven aan vrienden. Hiervoor moesten gebruikers – ‘net zoals in het echt’ – fysiek bij elkaar zijn. De persoonlijke interactie en het bijkomend onderhandelen zijn ten slotte een van de leukste aspecten van ruilen.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Het concept van het digitale sparen, het design en de technische uitvoering van de app voor de The Voice Kids app is verzorgd door Triple IT. Daarnaast is het format van de spaarkaarten en de Voicies ontwikkeld in samenwerking met Talpa en RTL.

 

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

Als centrale mechanisme heeft de mobiele app dankzij de toepassing van QR-technologie een brug geslagen tussen traditionele en moderne media. Zo waren de Voicies vanaf elk gewenst medium te scannen. De codes verschenen voor het eerst op televisie en werden tussen de uitzendingen verspreid via de websites, de verschillende sociale mediakanalen van het programma, de coaches en via specifieke advertenties in kranten en tijdschriften. Zo heeft het programma zijn fans via elk relevant kanaal kunnen bereiken en op interactieve wijze betrokken bij de show.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Het werd een rage van plaatjes sparen, maar dan digitaal. Creatieve acties met de verspreiding van Voicies via de verschillende kanalen zorgde voor een continue verbinding tussen het programma, de app en fans. Ook onderling. Met zo’n 85.000 app downloads en 90.000 gebruikers zijn er maar liefst één miljoen Voicies gescand en is er onderling ruim 125.000 keer geruild. De app bleef tot aan de laatste uitzending van The Voice Kids populair, met wekelijks aanhoudend rond de 55.000 sessies met vooral meervoudig terugkerende gebruikers (10 - 200 sessies).

 

Wat is het laatste nieuws?

Talpa en RTL hebben aangegeven druk in gesprek te zijn om te kijken hoe ze de succesvolle app nog breder in kunnen zetten tijdens het volgende seizoen. Ook wij blijven ontdekken. De app was een eerste implementatie op ons Zhoof-platform waarbij het sparen 2.0 centraal staat. De campagne heeft uitgewezen dat mensen daadwerkelijk een QR-code van TV pakken en dat digitaal ruilen met Zhoof als moderne variant een vergelijkbare ervaring biedt met het 'oude' ruilen. De learnings van The Voice Kids nemen we mee in de verdere ontwikkeling, want naast TV leent Zhoof zich ook uitstekend voor de retail markt.

 

www.triple-it.nl

www.twitter.com/ikbenechtben

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. Cases inzenden kan tot en met vrijdag 4 april.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune