[Cross Media Awards] Bonnie Dubois over Eén kastje 101 karakters
02-04-2014 15:45:33 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5874 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Sanoma stuurde Eén kastje 101 karakters in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Bonnie Dubois, Strategie & Concept Manager bij Sanoma.

 

Kun jij Sanoma introduceren?

Sanoma is het mediabedrijf met het meest toonaangevende portfolio in Nederland en werd in 2013 in het kerstrapport van Adformatie al uitgeroepen tot de beste exploitant voor geïntegreerde, multi-media communicatiemogelijkheden. Met onze sterke merken hebben we een stevige marktpositie in alle onderdelen van de mediabranche: publiekstijdschriften, televisiezenders, events, customer media, e-commerce, sites en apps. Ons portfolio bestaat uit uiteenlopende A-merken, waaronder AutoWeek, Donald Duck, delicious., Flow, Grazia, Kieskeurig.nl, Libelle, LINDA., Margriet, Net5, NU.nl, SBS6, SchoolBANK, Startpagina, Tina, Viva, vtwonen en Veronica. Met creatieve experts in zowel (branded)content, vormgeving, strategie- en conceptontwikkeling denken we met de communicatievraag van onze partners mee. Daarnaast hebben we een heritage aan prachtige merken die via content en doelgroepkennis lezers al generaties lang aan zich weten te binden en een waardevol Umfeld bieden voor adverteerders. Sanoma’s Marketing Partnerships ontwikkelt creatieve én effectieve branding opvallende successen, zoals de recente campagnes voor Optimel, Histor en McDonald’s.
 

Hoe kijken jullie vanuit Sanoma naar Cross Media?

Sanoma is de meest complete aanbieder van cross mediale oplossingen van Nederland en in combinatie met SBS, 67% eigendom van Sanoma, de grootste uitgever van Nederland. Met een verscheidenheid aan merken in de vorm van magazines, print en digitaal, nieuwssite NU.nl, Hettestpanel.nl, vergelijkingssite Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, publieksevenementen als de Libelle Zomerweek en de Woonbeurs, is cross mediaal denken een gegeven wanneer je een marketingcommunicatievraagstuk van een partner krijgt. Doelgroepen bewegen zich gedurende de dag; van smartphone, naar desktop, naar magazine, naar tablet, naar radio, naar televisie. Om de doelgroep de juiste communicatieboodschap te brengen, is het inzetten van verschillende media steeds vaker een vereiste.

 

Kun je de case omschrijven?

Hoe promoot je Histor Perfect Finish lak in een handige vierkante pot? Door er samen met consumenten mee aan de slag te gaan. Met 'Eén kastje 101 karakters', daagt Histor iedereen uit om karakter te geven aan een speciaal ontworpen Piet Hein Eek kastje. Centrale idee is dat Histor ‘de helpende hand’ richting de consument claimt. Bureau Lemz bedacht de ludieke activatie: de consument gaat aan de slag met een speciaal voor deze activatie ontworpen kastje van Piet Hein Eek. Samen met Vizeum en Sanoma, leidde dit tot een succesvolle campagne welke liep van oktober 2013 (woonmaand) tot/met februari 2014. Mediastrategie: een gefaseerde campagne waarbij allereerst de focus ligt op participatie. Middels informeren en inspireren, wordt daarna gestuurd op activatie. Fase 1, de wedstrijd Iedereen kan zijn eigen idee inzenden over hoe je met de lakken van Histor en een onbehandeld kastje iets bijzonders kunt creëren. Inzenden kan via de actiesite www.101karakters.nl. Oproep geschiedt via Histor.nl, 101 Woonideeën op de Woonbeurs, pers, social media, SEA en een groep bloggers van Blogtoday.

Op 9 november worden de winnaars door Histor uitgenodigd om hun idee zelf uit te voeren in de werkplaats van Piet Hein Eek. Het ‘Eén kastje, 101 karakters’-event. Voor alle 101 gekozen ontwerpen is een verf-stappenplan uitgewerkt, te vinden op www.101karakters.nl. Zo kan iedereen thuis eenvoudig ook aan de slag te gaan. Fase 2, de content campagne: Histor de helpende hand De mooiste ontwerpen worden breed uitgelicht in een printcampagne. Zowel in advertorials als advertenties bieden de kasjes inspiratie. In samenwerking met 101 Woonideeën is tevens een minimagazine ontwikkeld, met een verslag van het event, inspiratie, verftechnieken en de uitwerking van de 10-stappenplannen. Van deze 10 verftechnieken is ook een instructievideo geproduceerd in samenwerking met 101woonideeen.nl en Corine Boon, gepubliceerd op Zie.nl en YouTube. Daarnaast is er een radiocommercial uitgerold en een abricampagne. Al met al hebben payed–, owned- & earned media, elkaar perfect aangevuld.

 

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Lemz heeft het concept bedacht en uitgewerkt. Vizeum heeft de inkoop van de verschillende mediumtypen verzorgd. Sanoma heeft de activatie aangevuld met een mediastrategie en invulling.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Paid Radiocommercial Abricampagne Advertorials 101 Woonideeen, vtwonen, Grazia Nieuwsbrieven Bannercampagne Online advertorials (instructie) video’s Bloggers van het netwerk Blogtoday Owned De actiesite 101karakters.nl Interne communicatie (personeel) Winkelvloercommunicatie Facebookpagina Histor/Twitter/Pinterest/Instagram Evenement op de werkplaats Piet Hein Eek Earned Social media buzz Veel blogposts (niet vanuit het netwerk Blogtoday) 2-ledige pr-campagne: fase 1 oproep & fase 3 event.

 

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Paid: • Ruim 2.000 inzendingen tijdens fase 1 (oproepfase 2 weken: vanaf aankondiging tot sluiting inzendingen) • Video’s zijn ruim 9.000 keer bekeken • Vindbaarheid van de video’s op specifieke technieken is zeer goed àstaan op nummer 1 in google • Printbereik: binnen de doelgroep, MV 25+ en geïnteresseerd in klussen+doe-het-zelf. Nettobereik: 1.284.000, dit is 17,9% van de doelgroep. • Bereik online en mobile display: 1 mln impressies Abricampagne: • Radio: Week 46/47 • 25-54 = GRP 717 / 1+ 75% / GCF 9,5 • Week 52 • 25-54 = GRP 982 / 1+ 85% / 11,5 • Alle campagnedoelstellingen zijn mooi behaald. Het netto 1+ bereik is uitgekomen op 75% Owned: • Facebook likes + 500% • Sitebezoek 101 Woonidee?n Earned: 2,7 miljoen aan pr-waarde Merkresultaten: • 30% meer acryllakpotten van 750 ml verkocht • Merkvoorkeur gestegen van 20% naar 24% • Stijging van het marktaandeel van 14,5% (YTD okt 2013) naar 15% (YTD dec 2013). Na een periode van daling, is er nu een duidelijke stijging. De campagne heeft geleid tot een turn around.

 

Wat is het laatste nieuws?

De co-creatie aanpak van content zorgt voor veel (vernieuwde) aandacht voor het merk. Vanuit de pers en de bloggers community in Nederland (ter waarde van 2,7 mio euro). Met inspiratie en hulp voor andere consumenten geeft de content invulling aan een bredere mediacampagne èn een impuls aan de eigen social kanalen (+500% followers, engagement rate van 11,5). Het heeft bovendien gezorgd voor groei van het marktaandeel (index 103), de merkvoorkeur (+20%) en aankoopintentie (+3%). Bronnen: Edelman Monitoring; GfK YTD okt tov dec 2013; Ruigrok Netpanel, Histor tracking, jan. 2014.

 

 

www.sanoma.nl

www.101karakters.nl

www.twitter.com/bonbonbonnie

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. Cases inzenden kan tot en met vrijdag 4 april.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune