[Cross Media Awards] Charlotte Grotenhuis over De Leukste Amateurclub van Nederland
10-04-2014 06:08:47 Door: Nico Scherphuis | Hits: 6923 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Radio 538 stuurde De Leukste Amateurclub van Nederland in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Charlotte Grotenhuis, Senior Account Manager Concepts & Events bij Radio 538.

 

Kun jij Radio 538 introduceren?

Radio 538 is marktleider in Nederland en bereikt wekelijks ruim 3,4 miljoen unieke luisteraars. Dit zijn mensen die jong van geest zijn, voornamelijk tussen 20 en 49 jaar. Met energie, gedrevenheid en passie voor radio is Radio 538 erin geslaagd de absolute nummer 1 te worden! Radio 538 is Top 40-muziek, de beste hits, Dance, R&B en natuurlijk de populaire DJ's als Edwin Evers, Ruud de Wild, Jeroen Nieuwenhuize, Armin van Buuren, Afrojack en David Guetta.

 

Hoe kijken jullie vanuit Radio 538 naar Cross Media?

Voor Radio 538 is crossmediaal denken een tweede natuur. Met een portfolio waarbij radiostations, TV zenders, online en mobiele plaforms en live-entertainment / events de basis vormen van de bedrijfsvoering is het uitvoeren van een crossmedia campagne een vanzelfsprekendheid.

 

Kun je de case omschrijven?

Elk weekend wordt er op de meer dan 3.000 amateurclubs in Nederland gevoetbald. En elke week zetten duizenden mensen zich vol passie en liefde in voor hun club. ING en Radio 538, beide supporters van voetbal en betrokken partners van de KNVB, hebben voor deze grote groep vrijwilligers een unieke actie in het leven geroepen. In een campagne van twaalf weken gingen zij uiteindelijk op zoek naar De Leukste Amateurclub van Nederland die als hoofdprijs onder andere 20.000 euo voor in de clubkas won. Doelstellingen vanuit ING en 538 zijn het tonen van (lokale-) betrokkenheid bij het amateurvoetbal en het partnership met de KNVB op een relevante manier doorvertalen in een niet Oranje-jaar. Fase 1: Betrokkenheid en spread the word. Alle amateurclubs in Nederland konden zich opgeven via de leuksteamateurclub.538.nl. Niet met een simpele like maar intensieve en betrokken procedure bestaande uit het behalen van stemmen en het delen van content. Zo konden clubs laten zien dat zij de leukste club zijn. Clubliefde! Wie doet wat voor de club? Hoe betrokken zijn leden? Teamgeest! Stuur een foto's in waarop de saamhorigheid van de club te zien is. Lachen! De beste kleedkamergrappen. Moge de beste winnen! Een voorbeeld van sportief gedrag, zowel op als buiten het veld. Fase 2: Overtuig bondscoach Van Gaal. In een periode van vier weken werd elke week een finalist bekend gemaakt door een professionele jury. De vier clubs met de meeste punten kregen een check-out door 538-dj Robin Leféber, ING Regiodirecteur Marcel Beckers, ex-international Rob Witschge en bondscoach Louis van Gaal. Fase 3: Check-out: In deze fase werden de finalisten gevraagd om een ludieke rondleiding te geven op de club, te laten zien wat ze onder clubliefde verstaan en welke droom ze werkelijkheid willen laten worden.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Creatiefbureau 538Concepts.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Alle betrokken partijen hebben op elk op hun manier relevant contact met de doelgroep. Er is dus veel vanuit de eigen kanalen gedacht. Radio 538 was hoofd aanjager van de actie. Middels cromo's, promo's en in program momenten werd er uitgebreid aandacht besteed aan de campagne. Voetbal.nl, het eigen platform van de KNVB werd ingezet om het opgeven van clubs te stimuleren, 538 Facebook voor het verspreiden van content en ING Facebook voor het aanjagen van betrokken leden. VI Magazine gaf in de tweede fase elk week een 2 pagina spread weg van een van de genomineerde clubs

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

In totaal waren er 1173 deelnemende clubs (bijna 50% van alle veldverenigingen) en 49.153 uitgebrachte stemmen. ING laat met de sponsoring vooral liefde voor voetbal (62% mee eens) en invulling van haar maatschappelijke rol (59% mee eens) zien. 538 laat vooral zien dat ze plezier hebben in wat ze doen (67% mee eens) en dat ze een station is dat verbonden is met voetbal (60% mee eens). Bron: GfK, 18-65 jaar, N=175

 

www.538.nl

www.538groep.info

www.twitter.com/538

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune