[Cross Media Awards] Dennis Landman: Emotional brandpower van onze radiomerken staat centraal
31-03-2014 13:37:46 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5561 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Sky Radio Group stuurde in voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Dennis Landman, Sales Director bij Sky Radio Group.

 

Kun jij Sky Radio Group introduceren?

Sky Radio Group is met haar merken Sky Radio, Radio Veronica, Classic FM en MyRadio het grootste commerciële radiobedrijf van Nederland! Met een uitgebreide digitale radioportfolio onder onze FM merken en een oneindig aantal radiostations die we aanbieden via het MyRadio Platform zijn we de radiopartij die het mogelijk maakt om 1 op 1 te communiceren en te segmenteren met onze doelgroepen. Vanuit innovatie gedreven en de wil om de eerste te zijn waar het gaat om optimale muziekbeleving voor ieder individu, heeft Sky Radio Group zich ontwikkeld tot de ‘digital radio leader’ van Nederland. Dit bereiken we door Nederlands marktleider te zijn in professioneel geprogrammeerde muziek en content welke we aanbieden aan consumenten. Hierbij staat de ‘emotional brandpower’ van onze radiomerken centraal wat zich uit in termen als positief, blij, gelukkig, stoer, vriendschap, verbondenheid, professioneel, uitdagend, humor, ontspanning, midden in de samenleving staan en oog voor het milieu hebben. Sky Radio Group onderscheidt zich door deskundigheid, creativiteit en pro-activiteit en klanten ervaren ons als hun belangrijkste mediapartner. Van techniek tot sales en van dj’s tot marketing. Alles wordt in huis bedacht, ontwikkeld, uitgevoerd en geanalyseerd. Wij zijn trots op al onze SRG merken en delen de liefde voor muziek.

 

Hoe onderscheidt Sky Radio Group zich op Cross Media gebied van andere media exploitanten?

Sky Radio Group heeft persoonlijke op maat gemaakte aanpak hoog in het vaandel staan. Dat betekent dat maatwerk concepten 1-op-1 ontwikkeld worden om nauw aan te sluiten bij de communicatie doelstellingen van de klant. Dit ‘Made for you’ principe is sinds eind 2013 onderdeel van de sales strategie en filosofie binnen het bedrijf. Waar voorheen voornamelijk proposities werden verkocht (‘sponsoring’) gaan we nu een samenwerking aan met een adverteerder (‘co-creatie’). Daarbij wordt sterk ingezet op multi-platform oplossingen binnen en buiten SRG (meerdere media) om de klant de beste oplossing te bieden. Concreet betekent dit dat de samenwerking verder gaat dan enkel een activatie op radio. Voor iedere samenwerking wordt gekeken welke middelenmix ingezet moet worden om tot een optimaal resultaat te komen. Zo wordt naast de combi radio / online (advertising en in program exposure) o.a. ook gebruik gemaakt van het netwerk binnen TMG, Facebook activaties in combinatie met 3SixtyFive, eigen event organisatie en outdoor mogelijkheden. Nieuw daarin is de mogelijkheid om, via MyRadio, een eigen radiostation te ontwikkelen voor adverteerders. Hierin in is de Sky Radio Group uniek. Daarnaast worden in nauwe samenwerking met adverteerders complete branded themaprogramma’s inclusief redactie op Classic FM ontwikkeld. Voorbeelden zijn een reisprogramma en een filmprogramma.

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Wat de laatste jaren steeds duidelijker wordt in de digitalisering van media is dat ‘werkende’ media niet langer op eigen kracht werken. Het is essentieel om je boodschap op een geïntegreerde manier onder de aandacht te brengen bij de doelgroep via meerdere platformen. Het is belangrijk je positie te kennen in het nieuwe ecosysteem en je toegevoegde waarde voor de klant helder te definiëren. Zo zien we dat radio steeds meer de emotional push is voor de rational pull van online. We zien dat door de ontwikkeling van nieuwe digitale technieken de communicatie met de doelgroep verschuift van broadcasting (one to many) naar unicasting (one to one). De techniek stelt ons zo in staat doelgroepen nog beter te targetten en de dialoog aan te gaan met de doelgroep. Zo zien we dat ‘product-push’ (paid) steeds meer vervangen wordt door ‘consumer-pull’ (earned). Daarbij zijn resultaten op interactie direct en makkelijk beschikbaar. Voor Sky Radio Group betekent dit dat we met alleen radio de slag niet winnen en dus verbreding zoeken met andere mediapartijen zoals online-, print-, OOH- en TV– partners.

 

Op welke cross media case van Sky Radio Group ben je trots?

Magic Touch op Radio Veronica. In augustus 2013 gaf Dixons korting op alle producten met een touchscreen. Om deze actie te promoten werd Radio Veronica gevraagd om een sympathieke, ludieke en spraakmakende non-spot campagne te bedenken. Radio Veronica en Dixons zijn een week lang in verschillende steden op zoek gegaan naar mensen met de Magic Touch. Krijg jij het voor elkaar om 30 minuten lang 10 vingers op een tablet te houden…? Ook met een slang om je nek…? Terwijl je moet hinkelen…? Je geschminkt wordt door een clown en je ‘Can Touch This’ van MC Hammer moet meezingen? Zo ja, dan win jij een iPad mini! Tijdens Somertijd werd er live uitgezonden vanuit een Dixons-winkel, de beelden waren online te checken (via Social en Radioveronica.nl) en middels print en social werd het filiaal waar die dag de actie plaatsvond aangekondigd.

 

 

Heb jij de NISSAN Micra attitude? op Sky Radio. De Launch van de nieuwe NISSAN MICRA werd gepromoot met een opvallende non-spot campagne op Sky Radio en Skyradio.nl. Sky Radio luisteraars werden opgeroepen te stemmen op de Sky artieste met de MICRA Attitude. Dat wil zeggen: sterke, zelfverzekerde Sky artiesten met een glansrijke carrière.. en hun eigen, unieke attitude. Op de actiepagina van NISSAN op Skyradio.nl (in look and feel van de nieuwe NISSAN MICRA) konden deelnemers hun Top 5 bekendmaken. Artiesten als Rihanna, Pink, Adele en Anouk domineerden de lijst. Door hun stem uit te brengen maakten de deelnemers kans op tickets voor hun favoriete Sky artiest in het buitenland én……de nieuwe NISSAN MICRA! Het nummer ‘Girl’ van Anouk kreeg de meeste stemmen. Uit duizenden stemmen werden 3 vrouwen geselecteerd die zich kwalificeerden voor de NISSAN MICRA Attitude Challenge. Deze 3 finalisten kregen de opdracht zo hard mogelijk mee te zingen met 'Girl' van Anouk over een parcours in Lelystad zonder brokken te maken. Degene met de snelste tijd wint een gloednieuwe NISSAN MICRA. Registraties van de finale werden op youtube en Skyradio.nl geplaatst en via social gedeeld. Aansluitend op de campagne op Sky Radio is de MICRA Attitude campagne doorgetrokken op MyRadio. Gedurende 4 weken claimde Nissan haar eigen branded station met daarop de lekkerste tracks van powervrouwen als Rihanna, P!nk, Adele, Lady Gaga, Alicia Keys, Emeli Sandé en Anouk. Zangeressen én een station met attitude! MyRadio heeft dit station bekend gemaakt middels een persbericht.

 

 

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media?

Wat we zien is dat de vraag naar branded content oplossingen toeneemt. Op dit moment lijkt het zijn tweede jeugd in te gaan door de nieuwe mogelijkheden die de digitalisering van media met zich meebrengt. Wel zien we dat het een ‘oefen-vak’ blijft. Waarom werkt het ene wel en doet het andere niets. Cross Media is wat SRG betreft geen doel op zich is. Afhankelijk van de communicatie doelstellingen van de klant kan cross media een oplossing bieden. Vaak is en blijft het een additionele verdieping binnen een totale mediacampagne. Daarbij moeten er goede ‘brand-fits’ zijn tussen adverteerder en medium en moet er goed op inhoud kunnen worden samengewerkt. Optimaal en succesvol meeliften op elkaars autoriteit vergt een grote inspanning van beide partijen. Vanuit de markt zien we dat zowel mediabureaus als adverteerder op zoek zijn naar meer dan de reguliere product push. Echter is het erg bureau en/of adverteerder afhankelijk hoe hier op wordt ingespeeld en wat het kennisniveau is omtrent cross media. Hier is geen eenduidige lijn waarneembaar. Advies aan bureaus is goed de brandfits van zowel het medium als de adverteerder te kennen om succesvolle in cross media te kunnen zijn.

 

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Radio of ‘curated audiocontent’ zal zich de komende jaren steeds verder ontwikkelen en beschikbaar komen op steeds meer digitale platformen. Naast het feit dat er altijd behoefte zal blijven bestaan om via FM (kabel of ether) of digitale etherradio (DR+) radio te blijven consumeren zal de online beluistering over IP (internet) verder stijgen. Jaarlijks stijgt de online beluistering met 20% en nieuwe radio initiatieven zoals ons eigen MyRadio-platform, zorgen voor een groei in online radiobeleving doordat deze steeds meer gepersonaliseerd wordt. Op dit moment kunnen we met het MyRadio platform net zoveel radiostations aanbieden als het aantal mensen dat een eigen station op het platform heeft samengesteld. Dit zorgt ervoor dat meer informatie over de doelgroep bekend wordt en 1-op-1 communicatie bedreven kan worden in plaats van 1-to-many. Online radio maakt het mogelijk om radiostations te lanceren die naadloos aansluiten bij de wensen en belevingswereld van individuen, in plaats van de massa. Voorbeelden zijn radiostations die inspelen op een bepaalde muziekniche (Indie) of interessegebied (sport op Telesport Radio). Ook maken online radiodiensten het mogelijk om content te targeten o.b.v. interesses van de luisteraar. Voor adverteerders heeft dit als voordeel dat boodschappen aangepast kunnen worden op de ontvanger. Het gaat niet langer om een monoloog, maar juist om een dialoog met de consument.

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Social is een medium en mobiel is een techniek. Steeds meer mediaplatformen, waaronder radio en social media, komen naast desktop ook mobiel beschikbaar op smartphone en tablet. Door deze technische innovatie gaat steeds meer mediaconsumptie mobiel. Mobiel wordt steeds meer gebruikt bij aankoop oriëntatie, muziek luisteren, sociale contacten, etc. Voor een adverteerder is het mogelijk om via mobiel en sociale media in persoonlijk contact te komen met je doelgroep, waardoor een dialoog ontstaat tussen adverteerder en consument. Omdat mobiel niet plaatsgebonden is, zal de aandacht zich meer richten op de P van persoon en waar hij zich op dat moment bevindt (geo-targeting). Dit geeft een nieuwe dimensie nu ook de P van plaats bekend is. Zo is het mogelijk om direct in te spelen op actuele gebeurtenissen gekoppeld aan de locatie waar men zich bevindt (Blitzkrieg Marketing). Een organisatie is sneller en beter in staat om zo marketing te bedrijven o.b.v. actuele thema’s en locaties en in te spelen op het gesprek van de dag. In het media ecosysteem zullen social media steeds meer het middelpunt gaan vormen. Social heeft er wel voor gezorgd dat door consumenten geproduceerde content moeilijker te controleren is. Een organisatie kan exact volgen wat het sentiment van en over zijn product/dienst is bij de consument en kan door slimme tools en een goede social media strategie dit sentiment beïnvloeden, maar kan niet bepalend zijn in de uitkomst.

 

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Door de digitale revolutie waar we nu in zitten (ik vind het geen evolutie omdat het relatief snel gaat) zal het medialandschap drastisch veranderen. Steeds meer reguliere advertising zal automated ingekocht worden en zowel mediabureaus, als exploitanten zullen verder investeren in creatieve units. Zo zullen ze steeds meer in de marketing funnel naar elkaar toe groeien en elkaar directer gaan vinden. De adverteerder zal hier de regie in moeten nemen en de partijen optimaal op elkaar moeten afstemmen. Zowel exploitant, mediabureau als adverteerder zullen expertise opbouwen in alle mediavormen die er zijn en exploitanten zullen meerder vormen van media gaan vertegenwoordigen al dan niet binnen hun expertise, op zoek naar de ideale mix in paid, earned en owned media.

 

Wat is het laatste nieuws?

We hebben net onze nieuwe SRG Update luistercijfer app gelanceerd die elke maand alle actuele luistercijfers weergeeft en meer inzicht geeft de succesvolle cross media cases van de SRG!

 

www.skyradiogroup.nl

www.twitter.com/denlandman

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. Cases inzenden kan tot en met vrijdag 4 april.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune