[Cross Media Awards] Didi Koller over Feuten
08-04-2014 09:23:23 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8721 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Spektor Storytelling is met de Feuten app genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Didi Koller, Transmedia Storyteller bij Spektor Storytelling.

 

Kun jij Spektor introduceren?

Spektor is een jong bedrijf vol creatieven, wij creëren immersieve ervaringen via verschillende media. De oprichters Joris Hoebe en Tim Murck streven ernaar om het publiek mee te nemen in een verhaalwereld die inspireert en entertaint op een compleet nieuwe manier. De gebruiker kan participeren en wordt onderdeel van het verhaal. Het allerliefst willen we daarbij een positieve verandering teweeg te brengen. Zo proberen we mensen keer op keer te verwonderen.

 

Hoe kijken jullie vanuit Spektor naar Cross Media?

Crossmedia, en transmedia, zijn vormen van mediagebruik die zich bevinden in een paradigmaverschuiving. Daarom is het belangrijk dat grotere groepen publiek in aanraking komen met deze kunstvorm en dat ook producenten en mediapartijen de kracht en schoonheid van dit soort projecten gaan omarmen. De industrie heeft 'proven cases', zoals Feuten, nodig om deze kunstvorm naar een hoger plan te tillen. Spektor en Elastique hebben hard gewerkt om alle partijen te overtuigen van de potentie van dit project en het tot het succes te maken dat het nu is. Wij zijn game changers. Dit project is een breekijzer voor toekomstige projecten.

 

Kun je de case omschrijven?

In augustus 2013 gaat de lancering van het nieuwste seizoen Feuten gepaard met een groot transmediaal project rondom H.S.C. Mercurius, de studentenvereniging uit de serie. Het project bestaat uit de Feuten app, de social media strategie, een alternate reality game en live evenementen. Fans krijgen nu de kans om echt in de verhaalwereld te duiken. Wie de Feuten app downloadt en lid wil worden van H.S.C. Mercurius moet eerst het twintig minuten durende ontgroeningstraject doorlopen. Als lid krijg je niet alleen toegang tot exclusieve (video)content, je kunt ook met medeleden praten in de virtuele toko, een eigen dispuut oprichten en je vrienden hiervoor uitnodigen. Door prestaties te leveren voor de vereniging kun je als speler in status stijgen. Verschillende nieuwe verhaallijnen zijn te volgen in de app en op social media. Eén daarvan leidt de spelers naar een Alternate Reality Game (ARG) over een geheim genootschap.

 

Door gezamenlijk allerlei puzzels en raadsels op te lossen komen zij tot de spannende live-finale, waar de waarheid wordt onthuld. De leden van H.S.C. Mercurius zijn dag en nacht actief, er worden ledenborrels georganiseerd en hechte vriendschappen ontstaan. De honderd meest prominente leden worden uitgenodigd voor de première van de film Feuten het Feestje. Wij zien het als een enorme waarde om mensen te bewegen en te verbinden. De studentenvereniging H.S.C. Mercurius is tot leven gewekt op diverse platformen, waardoor fictie en realiteit met elkaar versmelten. Toen wij aan dit project begonnen was het onze missie om een vereniging te creëren van diverse mensen. Een vereniging waar de slagerszoon naast de prins van oranje aan de toog kan staan. Dit is ook daadwerkelijk gebeurd. Een grote groep mensen werd bij elkaar gebracht. H.S.C. Mercurius mag dan een fictieve vereniging zijn, alles aan haar leden is echt en oprecht te noemen. Zij werden ambassadeurs, ze voelen zich betrokken en zijn bereid zich in te zetten voor hun vereniging. Feuten laat de volgende stap zien in het gebruik van nieuwe media. Het is een ervaring die verder gaat dan een televisieformat, waardoor deze niet alleen wordt verlengd, maar ook verrijkt. H.S.C. Mercurius is tot leven gewekt en alles aan haar leden is echt en oprecht.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Elastique was verantwoordelijk voor de technische realisatie en het design van de app en Spektor voor projectontwikkeling en -strategie, productie en redactie van de (video)content en community management.

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Feuten bracht in 2013, naast het derde seizoen van de televisieserie op BNN, ook uit de bioscoopfilm Feuten het Feestje uit. De Feuten-app voor iOS en Android vormt de thuisbasis voor onze crossmedia strategie en bevat zowel sociale elementen als gamemechanieken. Van hieruit kunnen mensen in de alternate reality game duiken. Deze speelt zich vooral online af, op verschillende door ons ontwikkelde webpagina's met video's, raadsels en tips. De spelers kunnen ook telefonisch contact opnemen met onze klokkenluider die op zijn beurt bij een selectie spelers een pizza laat bezorgen met een geheime code. Live-evenementen zijn onder andere de spannende ontmoeting met het geheime genootschap Filius Septimus en de inauguratie van de speler die het grootste dispuut had opgericht. We hebben gebruik gemaakt van de sociale media kanalen Facebook, Twitter,YouTube, Instagram en Vine voor zowel H.S.C. Mercurius zelf als een aantal belangrijke personages. De keuze voor een app en de verschillende sociale media kanalen hebben we gemaakt op basis van het mediagebruik van onze doelgroep. De ARG en de live-evenementen zijn bedoeld voor een exclusieve groep van de meest actieve spelers. Dit soort innovatieve onderdelen maakt het project extra immersief en dat maakt hen ware ambassadeurs.
 

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Doel was dat 20% van de kijkers van Feuten op televisie de app had gedownload en dat 20% van deze mensen ook lid zou worden van de vereniging. 86.000 mensen hebben de applicatie gedownload, dat is maar liefst één derde van de kijkers van Feuten op televisie. Meer dan de helft hiervan, ruim 48.000 gebruikers hebben de ontgroening doorlopen en zijn lid van wat nu de grootste studentenvereniging van Nederland is. De leden postten samen 336.854 berichten in de Toko en richtten 17.450 disputen op, waarvan de grootste 3905 leden heeft. Verder is dit project bedoeld als 'Proof of Concept'. We hebben gewerkt met een fractie van de reguliere marketing budgetten en doordat we gebonden zijn aan de mediawet zat er ook geen verdienmodel aan dit project. Toch laat het wel degelijk zien dat er ook voor commerciële partijen veel mogelijkheden zijn binnen een crossmediale of zelfs transmediale strategie, omdat je een grote groep mensen aan je merk kunt binden. Een voorbeeld hiervan is dat met een simpele marketingactie onder app-gebruikers het dagelijkse aantal aanmeldingen voor BNN-lidmaatschap steeg met 651%.

 

Wat is het laatste nieuws?

Feuten is genomineerd voor Beste Second Screen Concept van de TV-beelden (voorheen de Beeld en Geluid Awards) en een Dutch Interactive Award in de categorie Social. Het project is bejubeld door internationale transmedia platforms, waaronder Storycode (US) en Subvertising (IT). Spektor is momenteel bezig met de afronding van hun nieuwste project: Kenau's vrouwenleger. Ondertussen zijn de volgende projecten al in ontwikkeling, waaronder Swartzshield, een interactieve webervaring geïnspireerd op het verhaal van hacktivist Aaron Swartz. Voor het Bevrijdingsmuseum in Groesbeek maken we War Diaries, een applicatie die de bezoeker mee terug neemt in de tijd van de bevrijding van Nederland.

 

www.spektor.nl

www.programma.bnn.nl/12/feuten

www.twitter.com/didikoller

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

Banner

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune