[Cross Media Awards] Martijn Standaart over Canon EOS 6D
09-04-2014 11:41:42 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5187 | Tags:

http://api.ning.com/files/OQbVc*b-KB*6Q20LxtCT-xJSdYLjjLXv2FFVJr*FQ5TZVi6tnWFiEBF7f-fXgzQY4V4GCZi0CLvqWVjUKaQJQ**ZK8mqAx*f/MartijnStandaart.jpgOp 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. NRC Media stuurde Canon EOS 6D in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Martijn Standaart, Commercieel Directeur bij NRC Media

 

Kun jij NRC Media introduceren?

NRC Media is de uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl, verschillende webwinkels en apps. We zijn een jong bedrijf, maar we beheren cultureel erfgoed. Met kwaliteitsjournalistiek richten wij ons op de beslisser van vandaag en morgen. Onze lezers zijn in het algemeen hoogopgeleid, kapitaalkrachtig, autonoom en hebben een open wereldbeeld. Het is ons streven om hen te voorzien van relevante informatie op grond waarvan zij zelf meningen kunnen vormen, niet om onze eigen mening op te dringen. Voor adverteerders biedt ons portfolio een krachtig en relevant umfeld voor effectieve crossmediale mediacampagnes.

 

Hoe kijken jullie vanuit NRC Media naar Cross Media?

De online en offline kanalen van NRC Media lenen zich uitstekend voor het inzetten van crossmediale campagnes. Voor elke adverteerder wordt zorgvuldig gekeken welke kanalen het beste de desbetreffende doelgroep kan bereiken. Een crossmediale campagne is hierbij eerder de norm dan uitzondering. Ook geeft de afdeling Branded Content van NRC Media adverteerders de mogelijkheid hun eigen crossmediale contentplatform te ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld recent is gedaan voor Ricoh. Voor Ricoh is een online special page met interessante en relevante content gemaakt, waarvan de content gedurende het jaar ook via coverwraps en advertorials in NRC Weekend, NRC Handelsblad en nrc.next wordt verspreidt.

 

   canon-afb   

 

Kun je de case omschrijven?

Een case die niet helemaal liep zoals we verwacht hadden. Dat is het in het kort het verhaal van de fotowedstrijd die PhD en NRC ontwikkelden om de Canon EOS 6D onder de aandacht te brengen. De EOS 6D is een spiegelreflexcamera voor (ver) gevorderde amateurs en heeft een uitgebreid assortiment EF-groothoekobjectieven, perfect voor portretten en reisreportages. Een belangrijke feature van de camera is hoe hij presteert bij weinig licht. De opdracht luidde ‘Maak een foto met weinig licht.’ Al deze middelen leidden naar een online special page waarin de actie werd uitgelegd en deelnemers hun foto’s konden uploaden. Deelnemers konden via social media stemmen vergaren om bij de top 10 foto’s te komen. De tien foto’s met de meeste stemmen werden beoordeeld door een deskundige jury bestaande uit de beeldredactie van NRC en Canon. De winnende foto werd prominent geplaatst op de voorpagina van het Lux-katern in NRC Weekend en ontving een camera. De net-niet winnende beelden werden afgebeeld in een special van vier pagina’s in hetzelfde Lux-katern.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

De strategie, tactiek en uitwerking voor de campagne werd in samenwerking met PhD Media gedaan.

 

 

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

De camera bevindt zich in het hogere marktsegment. Communicatie in gespecialiseerde fotografieomgevingen lag voor de hand maar PhD zag een match in het bredere platform van NRC Media, waar zowel de amateur- als professionele fotografen aangesproken en verbonden kunnen worden, affiniteit met fotografie is en waar wedstrijden geen gewoonte zijn. Om de activatie aan te jagen is gekozen voor het plaatsen van printadvertenties in NRC Weekend, NRC Handelsblad en nrc.next. Dit werd tegelijkertijd ondersteund door online advertorials en halfpage advertenties op nrc.nl en advertenties in de InBeeld-app. Al deze middelen leidden naar een special page waarin de actie werd uitgelegd en deelnemers hun foto’s konden uploaden. De korte actieperiode van 9 dagen en het stemelement zorgden voor een viraal effect en voor het opbouwen van propositie- en merkbekendheid gaven we het ‘woord’ aan de consument.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Lezers van NRC gaven massaal gehoor aan Canon’s verzoek om een foto met weinig licht te maken en in te zenden. Canon en PhD hadden al eerder ervaring opgedaan en expertise opgebouwd met fotowedstrijden. We hadden daarom hooggespannen verwachtingen en KPI’s, maar de resultaten overtroffen alles. De oogst paste namelijk in geen enkel patroon. In een periode die slechts 20 procent van de gemiddelde campagneduur bedroeg, hadden we namelijk tien keer zoveel deelnemers weten te verleiden: - Aan de wedstrijd deden 10.338 personen mee. In totaal stuurden zij 11.906 foto’s in. - Op de foto’s werden via social media 562.576 stemmen uitgebracht! - De site nrc.nl/special-canon trok 1,2 miljoen bezoekers. Het aantal pageviews bedroeg ruim 7,1 miljoen. - De actie werd opgepikt en verspreid door andere (social) media waaronder een vermakelijk bericht op Geen Stijl. Deze exposure bedroeg omgerekend €60.000. - Verkeer naar de special page was de eerste dagen van de campagne direct (74%) en in de tweede helft van de campagne via verwijzende websites (78%). Een teken van virale kracht. Om de bijzonderheid van het resultaat aan te tonen vergeleken we de cijfers met fotowedstrijden in de periode 2011-2013: gemiddeld trekt een fotowedstrijd 1.118 deelnemers.

 

Wat is het laatste nieuws?

De samenwerking tussen Canon, PhD en NRC Media is zeer goed verlopen waarbij we tijdens de campagne ook snel hebben moeten schakelen; we werden verrast door de overdonderende hoeveelheid inzendingen en de hoeveelheid stemmers en daarmee het webverkeer naar de special page. De servercapaciteit moest worden uitgebreid naar de norm van de algemene NRC-site. Dit is gelijk goed opgepakt en aangepast. “PhD is onder de indruk van het snelle en coöperatieve schakelen van NRC. In extreem korte tijd is een zeer succesvolle activatie opgebouwd waarbij alle partijen optimaal hebben samengewerkt,” aldus Inge van Dijk van PhD.

 

www.nrcmedia.nl

www.nrc.nl

www.twitter.com/mstandaart

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media, Radio 538 en MarketingTribune