[Cross Media Awards] Elsa Gorter over Zappmysterie
27-03-2014 13:28:48 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5606 | Tags:

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Inzenden kan tot en met 31 maart. KRO-NCRV - stuurde Zappmysterie in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Elsa Gorter, Senior Content Manager bij KRO-NCRV.

 

Kun jij KRO-NCRV introduceren?

KRO-NCRV is een innovatieve mediaorganisatie die vanuit een christelijke traditie een humane samenleving nastreeft, met gemeenschapszin, diversiteit en respect. De afdeling Digitaal & Innovatie is verantwoordelijk voor het innovatieve karakter van kanalen en middelen om de digitale content vooruitstrevend en onderscheidend op de markt te zetten. Er wordt gewerkt vanuit crossmediale en/of transmediale concepten.

 

Hoe kijken jullie vanuit KRO-NCRVnaar Cross Media?

De KRO-NCRV wil de belevingen van kijkers en luisteraars verlengen door cross- en transmediale concepten te ontwikkelen. Crossmedialiteit is voor een bedrijf als KRO-NCRV noodzakelijk; het verstevigt de positie van programma'ss, versterkt het merk en het helpt de levensduur van programma's te verlengen.

 

Kun je de case omschrijven?

Voor Zapplive krijgen wij budget om per week 10 minuten televisiedrama te maken. Met dit drama willen we een doorkijkeffect creëren omdat Zapplive zelf uit 4 delen bestaat die telkens worden onderbroken. Vanuit Zapp hebben we de opdracht met Zapplive bij te dragen aan het zendergevoel. Vanuit die gedachten zijn wij het Zappmysterie gaan ontwikkelen. Door de beleving vanuit televisie te verlengen en kinderen gezamenlijk een actieve rol te geven in een driedimensionale storywereld. Een hele belangrijke rol, want de moord op Tim Douwsma en Monique Smit moet worden opgelost. Het Zappmysterie is een spannend transmediaal moordspel. In verschillende Zapp-programma's op televisie. Online kunnen kinderen actief op zoek naar de dader. Fanatieke speurders kunnen op de plattegrond van de plaats delict samen digitaal spoorzoeken. Door het spelen van de minigame verdienen ze (gezamenlijk) punten waarmee ze nieuwe gebieden vrijspelen. In deze gebieden is extra video- en audio content te vinden die leiden naar de dader. De meeste fanatieke fans kunnen aanwezig zijn bij het live event waar het mysterie wordt opgelost, in aanwezigheid van de laatste 2 verdachte presentatoren. Het Zappmysterie is vanaf het begin af aan multidisciplinair ontwikkeld binnen de organisatie KRO-NCRV die van origine traditioneel per medium is ingedeeld. Vanaf de start met alle verschillende media-expertises bij elkaar en ondanks de verschillende doorlooptijden van verschillende media door middel van de scrum methodiek samen blijven ontwikkelen. Het Zappmysterie is een totaalwereld waar kinderen, een doelgroep die helaas vaak onderbelicht blijft bij prijzen, echt tijd in willen blijven besteden. Met een gemiddelde bezoekduur van bijna 9 minuten en een terugkerend bezoek van maar liefst 80 procent.

 

 

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Elastique, Hilversum

 

Welke media en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Diverse Zapp televisieprogramma's. Zappmysterie the movie website met extra video en audio content, de interactieve plattegrond, verdachten aanwijzen, speculeren en de minigame. Website bosloo.wordpress.com met extra clues. Real life event: het mysterie wordt opgelost in een live event, in een zinderende finale strijden de beste 5 speurders in aanwezigheid van andere fans en de laatste 2 verdachten om de winst.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

Televisiemarktaandeel van 26% in de doelgroep: gemiddeld 350.000 kijkers per aflevering Conversie vanuit televisie 30%: gemiddeld 30.000 unieke bezoekers per week Kinderen waren gemiddeld 9 minuten online en bezochten gemiddeld 12 pagina's per persoon De game was na de home het meest populaire onderdeel van de website Terugkerend bezoek liep op van 30% aan het begin tot 80% aan het eind Door het Zappmysterie een groei van 200% op het online bezoek van Zapplive.

 

Wat is het laatste nieuws?

Televisiemarktaandeel van 26% in de doelgroep: gemiddeld 350.000 kijkers per aflevering Conversie vanuit televisie 30%: gemiddeld 30.000 unieke bezoekers per week Kinderen waren gemiddeld 9 minuten online en bezochten gemiddeld 12 pagina's per persoon De game was na de home het meest populaire onderdeel van de website Terugkerend bezoek liep op van 30% aan het begin tot 80% aan het eind Door het Zappmysterie een groei van 200% op het online bezoek van Zapplive In september starten we met een nieuw project voor kinderen; Het Verborgen Eiland. Een volgende stap in transmedia storytelling: het verbinden van de verhaallijnen uit een nieuwe dagelijkse dramaserie Het verborgen eiland, de interactieve uitzendingen van Zapplive, real life events en een eigen online platform waar alles samen komt.

 

www.zappmysterie.nl

www.kro-ncrv.nl

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. Cases inzenden kan tot en met vrijdag 4 april.

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, Exterion Media en MarketingTribune