MEC wint award Cross Media Bureau van het Jaar 2014
06-04-2014 18:55:07 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8004 | Tags:

 

MEC is Cross Media Bureau van het Jaar 2014. De jury: “Cross Media Bureau van het Jaar word je niet zomaar. In een zeer sterk concurrentieveld won MEC het op innovatie, cases, skills, visie en methodiek. MEC is Cross Media Bureau van het Jaar 2014!”

 

Aan het woord is Eric Kramer, CEO van MEC.

 

Kun jij MEC introduceren?

MEC is het mediabureau dat het meest geïntegreerd werkt en vooruitstrevend is in digitale marketing communicatie. MEC speelt als beste in op het veranderende mediagebruik van de consument en zet dit om in excellente klantresultaten. Met onze eigen(wijze) positionering creëren we een nieuwe definitie van wat een mediabureau is en kan doen voor haar klanten. We geloven in engagement@scale. Dat maken we waar door structureel aan twee USP’s te bouwen; geïntegreerde strategieën en vooruitstrevend zijn in digitale marketing communicatie. Als je ergens in gelooft dan moet je het ook integraal doorvoeren in je eigen strategie. We kijken op een innoverende manier naar de business en dit reflecteert in ons personeelsbeleid. We creëren een nieuwe kweek planners: best-in-class specialisten die volledig geïntegreerd samenwerken in klantenteams. Ons aannamebeleid sluit aan op onze visie een zo compleet mogelijk palet aan digitale diensten te bieden. Het Social Media team omvat inmiddels 15 personen waaronder art directors en copy-writers, die de creatieve Social content van klanten als Albert Heijn, IKEA, SAB-Miller en Colgate-Palmolive verzorgen. Deze bewuste aanpak leidt tot tevreden medewerkers en goede bedrijfsresultaten. 2013 was een absoluut recordjaar, in een dalende markt. Dit bovenop de resultaten van 2012, dat ook al een recordjaar was.

 

Hoe onderscheidt MEC zich op Cross Media gebied van andere bureaus?

In het hedendaagse hybride medialandschap zijn de afhankelijkheidsrelaties tussen merken, consumenten en mediabureaus veranderd. Het gedrag van de consument is veranderd, waardoor er een power shift heeft plaatsgevonden in de markt. Dit vereist different rules of play. Wij willen mensen raken door in te spelen op de (merk)beleving van de consument en ze anders laten denken, voelen en gedragen. Het omarmen van deze manier van denken resulteert in het creëren van duurzame binding tussen merken & mensen en mensen & mensen gebaseerd op nieuwe communicatievormen. Onze propositie is daarmee zeer onderscheidend: wij zijn digitaler, socialer en meer mobile dan alle andere mediabureaus. Wij doen precies wat de consument doet. En dat helpt onze klanten.

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

MEC weet als geen ander mediabureau de consument in beweging te brengen. We bieden zowel engagement@scale voor de merken van onze klanten als de beslissende communicatieprikkel om consumenten tot koop te laten overgaan. De sterke toename van het aantal mogelijke contactpunten maakt het opstellen van een geïntegreerd mediaplan ingewikkeld, maar biedt de adverteerder ook extra kansen. MEC baseert haar strategieën daarom op diepe consumer insights én ROI (bijdrage van de verschillende kanalen). Elk mediumtype heeft haar eigen bereik en impactonderzoek, dat onderling niet te vergelijken of te combineren is. MEC investeerde daarom in een eigen tool, waarmee we op basis van reclameherkenning (en dus niet op bereik) het optimale effect van een mediakanaal bepalen, op kosten en op de impact op de communicatiedoelstelling. Door ons onderzoek te koppelen aan de Google/Gfk multimedia study ‘MEP’ zijn we het eerste mediabureau dat single source multi-media analyses op reclameherkenning uitvoert voor onze klanten, ook voor Social Media. Hierdoor integreren we het kanaal Social Media op een volledige en professionele wijze in onze strategieën.

 

Op welke cross media case van MEC ben je trots?De grootste accountwinst van 2013 voor MEC is Netflix. Zij gaven ons de verantwoordelijkheid voor de gehele digitale strategie, dit in tegenstelling tot de lancering in andere landen. Onze duidelijke focus op digitaal en onze kwaliteiten in digitale branding, performance, search en Social Media gaven hiervoor de doorslag. Voor SABMiller (o.a. Grolsch, Kornuit, Peroni) werden we het digitale marketing bureau, waardoor we nu naast de digitale mediaplanning en inkoop ook verantwoordelijk zijn voor Social Media, creatie van de uitingen, mobile, activaties en de websites. We wonnen de IKEA pitch om hun gehele sociale media uit te rollen op maar liefst vijf platformen (Facebook, Twitter, Google+, Pinterest en YouTube.). Inmiddels is de succesvol gebleken Nederlandse strategie leidend voor de wereldwijde Social strategie van IKEA. Een mooi voorbeeld van onze geïntegreerde aanpak is de case van Sanex. Voor deze campagne was lef nodig. Sanex wilde het merk in Nederland dichterbij de consument brengen en de aandacht op de huid, je grootste orgaan, vestigen. En hoe breng je huid dichterbij? Door deze te laten zien natuurlijk. Daarom plaatsten we naakte Nederlandse huid letterlijk in het spotlicht. MEC liet 300 niet-gecaste Nederlanders naakt fotograferen en toonden deze in een controversiële merkcampagne. Deelnemers werden geworven via e-PR, display advertising en een item in Life4You. Vele naaktfoto’s vulden de advertenties op televisie, in online video’s, in magazines, in display banners en op onze website. Digitale masten langs de snelweg toonden alle foto’s twee weken lang op meer dan levensgroot formaat. Trotse deelnemers deelden hun foto in social media. Hiermee creëerden we schaal voor deze campagne, een enorme rumoer én mooie resultaten voor Sanex. Het speciale aan deze activatiecampagne is de one-stop-shopping filosofie. MEC was verantwoordelijk voor alle facetten, van productie tot creatie, concept tot editors en projectbegeleiding op alle creatie en media-aspecten van de campagne. Een ander voorbeeld is de case van Campina BOER en LAND. De zuivel van Campina BOER en LAND wordt gemaakt van de melk van 140 boerenfamilies in Nederland. MEC creëerde een uitzonderlijk Social Media Team: de boeren zelf. MEC liet fotocamera’s circuleren onder de biologische boeren. MEC produceerde de verhaallijnen aan de hand van de content die door de boer aangeleverd werd. Met oprechte content gaven we fans een kijkje in het boerenleven waarbij ze konden wegdromen van het stadse leven naar het leven op het platteland. Dit is een unieke manier om sociale content te delen voor een merk.

 

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

Adverteerders zien steeds meer de voordelen van een geïntegreerde inzet. Hier zijn nog stappen in te maken. Het gaat niet alleen om een cross media aanpak van dezelfde content. Een combinatie van content en media die een consument in beweging kan brengen vraagt om een wisselwerking tussen paid, owned en earned media en is de basis van duurzame bindingen. Exploitanten kunnen veel winst halen om innovatiever te zijn, zowel in de huidige rol van hun media als in het ontdekken van nieuwe rollen die hun media kunnen vervullen.

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Het is geen nieuws meer dat consumenten actief zijn op Social Media en mobile devices met toenemende mate gebruiken. Dit gebeurt 24/7 en 365 dagen per jaar en dat is van invloed op media en marketingcommunicatie. Het landschap en dus de context waarbinnen de conversaties plaatsvinden staat echter alles behalve stil. Het aantal platformen, apps etc. neemt toe, maar ook het aantal actieve gebruikers en merken. Het is dan ook een uitdaging om op de juiste plek en op het juiste moment te zijn en waarde toe te voegen als merk. MEC zit bovenop deze ontwikkelingen om voorop te kunnen blijven lopen. We combineren onze expertise in Social en creatie met insights en paid mogelijkheden. Zo hebben we als eerste bureau in Nederland de activiteiten op Google+ volledig geïntegreerd met Search en YouTube maar ook met activiteiten op bijvoorbeeld Facebook. Door optimalisatie kunnen we op verschillende touch points van het digitale pad van de consumer journey waarde toevoegen. Voor Mercedes-Benz hebben we een mobile media first op Facebook gerealiseerd. We maakten een rich media ad waarbij we het volledige beeld (op mobile) overnamen en mensen met de car configurator aan de slag konden en bijvoorbeeld ook een proefrit konden aanvragen.

 

Wat is de toekomst van het (reclame)bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Het bureau is het bureau dat de most valued business partner is voor een klant. MEC streeft na om dat bureau voor een klant te zijn. We denken dat we ook goed op weg zijn om dit voor onze klanten te zijn en dat uit zich ook door wat we mogen doen voor onze klanten. Adverteerders herkennen dat het veranderende consumentengedrag grote impact heeft op wat er nodig is in de communicatie van hun merken. Wij zien dat de eisen aan “het” bureau dat adverteerders kan helpen om tot kansen te komen in dit veranderende medialandschap en dat ook nog eens crossmediaal weet te integreren snel oplopen. Het wordt er alleen maar interessanter van.

 

Wat is het laatste nieuws?

Practice what you preach. In onze profilering kiezen we bewust voor PR via en over Social Media. We informeren de markt over de Social Media activaties en campagnes van onze klanten. MEC heeft inmiddels ruim 2.700 volgers op Facebook en bijna 1.400 op Twitter. Ook in het internationale MEC-netwerk worden we op elk podium gevraagd om te delen hoe wij zo digitaal en geïntegreerd zijn geworden. Kortom, MEC Amsterdam is ‘alive and kicking’. En dat past uitstekend bij de deze week gelanceerde nieuwe internationale positionering van MEC: Don’t just live…THRIVE.

 

www.mecglobal.nl

www.twitter.com/eric_kramer_mec

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

De Cross Media Awards worden gesponsord door RLVNT, Ster, PauwR, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune